Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bra invintring?  (läst 2162 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
bra invintring?
« skrivet: 21 aug-08 kl 19:21 »
Jag tänkte slutskatta samhällena nu i helgen. Eftersom det är första året som biodlare är jag lite osäker på hur jag bäst går tillväga...

Jag tänkte göra en ordentlig genomgång av samhällena och kolla alla ramar imorgon (fredag) och sedan sätta dit en bitömmarbotten mellan skattlådan och yngelrummet. På lördag tänkte jag sen ta bort skattlådan från varje samhälle och även ta bort eventuella honungsramar ur yngelrummet och ersätta dem med mellanväggar. Jag tänkte även flytta över alla ramarna till rena lådor.

Verkar det vara en bra strategi?

Jag ska köpa glasfiberull att isolera kupan med (har en stationär uppstaplingskupa, dubbel). Ska jag isolera nu, eller vänta till senare på hösten?

Ska jag ge vinterfodret direkt efter att jag tagit bort honungen?

Vad är den bästa vinterfoderblandningen? Ska det gärna vara 0,5 % salt även i vinterfodret? Är det 20 kg torrsocker eller sockerlösning bina behöver?

När ska jag göra varroabehandlingen? Tänkte använda myrsyra på wettexduk. Hur mycket myrsyra går det åt och hur länge ska jag lämna duken i kupan? Vilken utspädnings-% är den bästa?

Tacksam för tips.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

wictor

SV: bra invintring?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 20:41 »
Låter vettigt.
Har du yngel i skattlådan också? Finns det aldrig så lite yngel så går bina inte ner, annars lämnar de skattlådan på nåt dygn.

Glasfiberull går bra att isolera med. Vänta till senare, de mår bara bra av att känna av lite kyla så sätter de sig stilla i klot bättre. Slutet av oktober, efter några frostnätter, lite beroende av var du bor.

Ja, ge vinterfodret direkt.

Det är inte fel att övervintra bina på två lådor om du har typ LN-format eller liknande. Då flyttar man upp yngellådan, sätter en låda mellanväggar under, och då kan man hoppa över de två yttersta ramarna så blir det lite mer luft nertill, de två yttersta ramarna brukar gärna mögla ändå...

18 socker - 12 liter vatten. ½% salt är aldrig fel, de bygger ut vaxet bättre då. Och lite Atamonpulver, och en skvätt ättika (nån deciliter eller så...)

Om du bara behandlar enbart med myrsyra så får du problem nästa år. Då måste du komplettera med annan behandling senare i höst eftersom myrsyran ensam har för låg effekt. Det finns andra effektivare metoder.

Marita42

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 09:59 »
Hejsan
I ÅTER nr 1,2 och 3 2007, har dom en serie som hette Året runt i bigården.
Den var riktigt bra, förklarade varför hur,lite bihistoria och annat smått och gott.
Den serien hjälpe mej mycket. (Det var innan jag visste om de här forumet)
Där var invintringsfodret enligt följande

3 kg socker 2 liter vatten 1-2 tsk Ättika
Är nog samma som insändaren innan men mindre mått bara

MVH
Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 26 aug-08 kl 22:05 »
Sedan jag började invintra enligt nedan, så har jag inte haft någon viterförlust

Yngelrummet står under sommaren på s.k. "varmbygge"
Vid slutskattningen får bina behålla 10 x LN och så vrider jag yngelrummet så att ramändarna vätter mor flustret. S.k. "kallbygge"
Vi fodrar in bina tills de slutar dra in ytterligare foder, och därefter sätter vi en låda med slungade ramar/mellanväggar under. De utbyggda ramarna i mitten.
Bina får expandera neråt på våren och man behöver inte störa dem lika tidigt
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 aug-08 kl 17:53 »
Undvik att ha glasfiberull som isolering i bikupan även om den isolerar bra.
Anledningen är enkel, när man lyfter och flyttar runt på glasfibern så släpper den små små glasfibrer ifrån sig (varför går snickaren med mask på när de sätter in den?). Oavsett hur duktig man än är så kommer dessa fibrer förr eller senare ned i kupan och riskerar där att komma in i de öppna honungscellerna. Väl där åker de genom silen efter slungning och vips så har vi dem i maten. Där tror jag alla vet att det inte är så nyttigt att ha glasfibrer (jämför med etternit fibrer).

Så mitt råd är att undvika detta matrial i bikupan. Åk till en loppis eller secondhandbutik och köp någon/a gamla filtar istället och isolera med, eller någon gammal säck med hö/halm i. Tillskuren frigolit fungerar också väldigt bra.

Lycka till.
//Roger

wictor

« Svar #5 skrivet: 28 aug-08 kl 23:24 »
Hej Roger.

Visst har du rätt i att det går utomordentligt bra att isolera med gamla täcken, jag har några gamla trågkupor kvar av nostalgiska skäl, där ligger det ett täcke på i var kupa, mestadels året runt.

Gullfiber (glasull) skall dock inte jämföras med asbest som finns i eternit.
Asbest bryts ner till så tunna trådar att de tränger in i cellerna i vår kropp och stör vårt DNA. Och då får vi cancer och dör.
Gullfiber fungerar inte så.
Asbest är förbjudet i de allra flesta länder. Gullfiber är tillåtet överallt.
Men jag kan hålla med dig i sak, det "kan" bildas damm som följer med honungen.
Gamla täcken är bättre.

Så skriver du att man kan skära till frigolit.
Det beror på vilken kupa man har, speciellt vilken botten man har.
Frigolit går alltid bra i sargerna.
Taket däremot, nja...
Har man ventilerad nätbotten, då är det bara att täppa till ordentligt upptill, och då är frigolit utomordentligt.
Har man mer tät botten, då kan man döda ett samhälle med frigolit upptill. Det blir ingen som helst genomventilation och bina kommer att dö av koldioxidförgiftning. Om de överlever så visar det sig att de har mycket mögliga ramar i ytterkanten pga otillräcklig ventilation.
Bina tål mycket koldioxid, det är faktiskt så att de mår bra av en höjd koldioxidhalt eftersom vinterklotet sitter mer stabilt då. Bina sköter själv sin ventilation uppåt om det ligger ett täcke på, då öppnar de lite i springorna med kittvaxet för att ventilera. Finns det gammalt täcke uppåt så fungerar det, finns det frigolit så fungerar det inte.

Så frigolit uppåt eller inte beror helt och hållet på vilken botten man har.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-08 kl 07:17 »
Jag har i år inhandlat Nackakupans foderlådor. Jag funderar på att låta dem stå kvar under vintern. Detta för att isolera lite extra upptill och för att enkelt kunna stödfodra vid behov tidigt på våren.

En fundering dock, kan det bli så att alltför mycket värme går åt till tomrummet i foderlådan på bekostnad av värmen i yngelrummet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #7 skrivet: 29 aug-08 kl 07:42 »
Att det skulle bli för kallt tror jag inte, jag har i flera år låtit lådan sitta kvar över vintern. Det blir lite kondensvatten i den men det är bara att hälla bort till våren.
Det finns många andra som har frigolitkupor som gör exakt likadant.
Det är ju faktiskt en riktigt tjock botten i foderlådan också, så isoleringen räcker säkerligen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser