Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veterinär nära Rejmyre Östergötland???  (läst 5616 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Veterinär nära Rejmyre Östergötland???
« skrivet: 21 aug-08 kl 11:59 »
Ni som bor i dessa trakter eller i Norrköping -finspång-vingåker -katrineholm vad använder ni för någon veterinär till hästarna??
Jag lyckas inte få tag på nån annan förutom distrikts vet som ska ha över 1000kr för en vacc !!

Hjääääääälp!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Veterinär nära Rejmyre Östergötland???
« Svar #1 skrivet: 21 aug-08 kl 12:07 »
Vi bor också i rejmyre (Kalbo) men vi har inte hittat någon annan än distriktarna. Ingen av de stall vi har pratat med i närheten använder heller något annat än distriktsveterinärerna så det kanske inte finns någon annan?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 21 aug-08 kl 12:18 »
Gula sidorna ??? Finns det INGEN?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 aug-08 kl 12:26 »
Joo.. veterinärer finns det nog i både N-köping och K-holm men ingen som vi har hittat är villig att åka ut eller så är de dyrare än distriktarna..

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 21 aug-08 kl 12:30 »
.men..vad vill ni betala då?? jag fattar inte varför det inte får kosta ???

Visst, visst..jag betalar inte mer än jag behöver.. Men jag tror inte om jag skulle vilja anlita en billig veterinär.. ::)

Har nyligen flyttat o får leva med att betala "normalt".. skillnad är det när man etablerat ett förhållande med veterinären och har samarbetat mycket med en veterinär och kommit till det läget att man kan svänga förbi hos denne en söndagkväll och hämta vaccinet och göra det själv :P
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 12:34 »
.men..vad vill ni betala då?? jag fattar inte varför det inte får kosta ???

Visst, visst..jag betalar inte mer än jag behöver.. Men jag tror inte om jag skulle vilja anlita en billig veterinär.. ::)

Har nyligen flyttat o får leva med att betala "normalt".. skillnad är det när man etablerat ett förhållande med veterinären och har samarbetat mycket med en veterinär och kommit till det läget att man kan svänga förbi hos denne en söndagkväll och hämta vaccinet och göra det själv :P

Det verkar inte finnas några andra vet här *suck*
Jag tycker att det är hutlöst dyrt att betala över 1000kr för en enda spruta med hästinfluensa o stelkramps vaccin.
Min förra vet tog 250kr för samma spruta!!
Men han kan ju inte åka 20 mil för att vacc min häst antar jag :(
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 12:35 »
Det är klart att det får kosta!! Det är ju ingen som har sagt att vi inte anlitar en veterinär bara för att det är för dyrt! Men skulle man hitta en veterinär som är billigare och jobbet blir bra utfört så är det klart att man tar den eller?? Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad du vill med ditt inpass..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 12:38 »
Det verkar inte finnas några andra vet här *suck*
Jag tycker att det är hutlöst dyrt att betala över 1000kr för en enda spruta med hästinfluensa o stelkramps vaccin.
Min förra vet tog 250kr för samma spruta!!
Men han kan ju inte åka 20 mil för att vacc min häst antar jag :(

Vi ska också snart vaccinera en häst + ultraljud, grannen ska ha ut dem den 29:e tror jag.. man BORDE ju kunna hyffsa till priset lite om vi är flera i samma område.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 12:43 »
Har nyligen flyttat o får leva med att betala "normalt".. skillnad är det när man etablerat ett förhållande med veterinären

Å vad tyckte maken om att du hade ett förhållande med veterinären!?!  :o ;D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 12:44 »
O jag förstår inte heller tråden överhuvudtaget... ::) Vem avgör om "jobbet blir lika bra gjort"  ??? En djurägare  ???
Även en "dålig" veterinär kan ju mer än vilken djurägare som helst... ::)

Är det nån som har en aning om vad det kostar o tar tid att bli veterinär?? Varför ska veterinärer bedriva välgörenhet?? Alla veterinärer jag känner har mer än tillräckligt att göra..finns väl ingen anledning att sänka priser.................. :o

Sen har ju veterinärerna olika personligheten som alla andra..man jobbar bättre med vissa än andra.. Men.. Äh, skitsamma..var o en gör på sitt sätt... ::)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 aug-08 kl 12:51 »
Så du menar att man som djurägare inte kan skilja på en bra eller dålig veterinär annat än genom att titta på prislappen?
Det kan iaf jag göra..

Vem har sagt att de ska jobba gratis eller bedriva välgörenhet??
"Alla veterinärer jag känner har mer än tillräckligt att göra..finns väl ingen anledning att sänka priser.................."
Eeehhh?? Så du menar alltså på fullaste allvar att man helt rakt upp och ned ska acceptera alla priser som finns och inte leta efter ett billigare alternativ bara för att de som utför arbetet är fullbokade?

Det är ju inte så att TS (eller jag) KRÄVER sänkta priser utan helt i stil med marknadsekonomin så gynnar man de man anser vara de bästa.

Om jag förstår dig rätt så anser du att ju mer man betalar destå bättre är det..?

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 aug-08 kl 13:00 »
Gör som ni vill! I min värld är det inte prislappen som avgör vilken veterinär jag väljer.. Men i dom flesta sammanhangen får man vad man betalar för..

Ofta hör man att en veterinär är "bra" för att djurägaren har fått mycket medhåll t.ex. att den har sagt ungefär vad man ville höra.. Sen kan en annan veterinär som sköter sitt jobb högst professionellt vara "sämre" för att djurägaren blev ledsen/besviken osv...  Det är mycket som spelar in för en "bra" eller "sämre" veterinär..
Jag har varit med ett tag..

Ge mig några konkreta exempel vad som gör skillnad på en "bra" o "dålig" veterinär?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 aug-08 kl 13:08 »
Nå, nu är det ju INGEN som har sagt att det är prislappen som styr!!! Men hittar man en veterinär som är billigare så kan ju faktiskt denna vara lika bra, eller hur?

Och om du nu inte låter prislappen styra, vad styr ditt val då? Enligt ditt resonemang man ju inte se skillnad på en bra och dålig veterinär så det kan ju knappast vara kompetensen som styr iaf..

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 aug-08 kl 13:12 »
Citera
Och om du nu inte låter prislappen styra, vad styr ditt val då? Enligt ditt resonemang man ju inte se skillnad på en bra och dålig veterinär så det kan ju knappast vara kompetensen som styr iaf..

Nu har ju jag använt veterinär på en helt annan nivå än dom flesta andra här.. ::) (O nu tycker ni att jag är skitdryg   ;))

MEN oavsett..så spelar ERFARENHETEN in i mitt val.. Och vilken inriktning veterinären har..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 aug-08 kl 13:27 »
Nu har ju jag använt veterinär på en helt annan nivå än dom flesta andra här.. ::) (O nu tycker ni att jag är skitdryg   ;))

.och på vilka grunder antar du att jag (och/eller TS) inte har så mkt erfarnehet av veterinärer?
MEN oavsett..så spelar ERFARENHETEN in i mitt val.. Och vilken inriktning veterinären har..
Erfarenhet är ju i princip samma sak som kompetens eller "bra"/"dåligt"..  ???

Jag antar (och hoppas) att du missförstått hela tråden!

Som konsument är iaf jag alltid ute efter att få det bästa köpet, det bästa köpet innebär ju inte automatiskt att det är det billigaste köpet! Men om man inte kollar upp några alternativ innan man köper något så ber man ju om att skinnad på både pengar och kompetent hjälp!
Jag antar att du i andra sammanhang inte bara köper första bästa sak du vill ha utan att du kollar och jämför olika alternativ samt gör en avvägning av om det du ska köpa har ett rimligt pris/kvalitet i jämförelse med andra jämförbara varor.. Eller?

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 21 aug-08 kl 13:39 »
Citera
Jag antar (och hoppas) att du missförstått hela tråden!

Jag antar det..eftersom
Citera
Jag lyckas inte få tag på nån annan förutom distrikts vet som ska ha över 1000kr för en vacc !!

Och
Citera
Ingen av de stall vi har pratat med i närheten använder heller något annat än distriktsveterinärerna så det kanske inte finns någon annan?
Skrivet: idag kl. 11:59:59Skrivet av: travelerhorses 

Fick mig att tro att det inte fanns veterinärer...

Men
Citera
eller så är de dyrare än distriktarna..
Trodde jag var samma sak som att veterinären skulle vara billig..

Så nu vet jag inte om ni skulle ha en veterinär eller att det bara kostade för mycket..

Hur som helst, lycka till o hoppas ni finner vad ni söker ;)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 aug-08 kl 13:46 »
Jo men bara för att man letar efter en billigare veterinär så betyder ju inte det automatiskt att man skiter i om veterinären är bra eller inte..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #17 skrivet: 21 aug-08 kl 14:00 »
Jag måste bara få lägga mig i denna debatt  ;D !

Jag har världens bästa veterinärstation i närheten, med 5-6 kompetenta veterinärer. Av dessa är en min "hus-veterinär" som jag kan rådfråga i allt, ringa närhelst etc (försöker verkligen se till att inte missbruka detta förtroende). En dag kunde inte min vet komma och stationens jourhavande vet hade kört fast i ett dike. Fick ringa till distriktarna åt ungshettisen som hade fått kolik. Ringer kl 14.00, distriktaren säger åt mig att jag ska ta bort fodret och ge vatten från avrunnen betfor. Detta hade vi redan gjort berättade vi. Efter X antal tid ringer vi och frågar när hon väntas komma. Snart! Kl 18.00 kommer hon (strömmen gick 5 min tidigare). Hästen hade under dessa 4 h blivit mycket bättre. Resultatet var att veterinären inte gjorde mycket under denna timme hon var där, dels för att hästen hade blivit bättre, men även pga strömavbrott och att min lilla rackare är helt ohanterad   :-[ .

Well, well, hästen var bättre och det var ju huvudsaken! Allt var frid och fröjd fram tills räkningen kom: 3800:-  :o !!! Förutom att debitera oss för bilavgift 280:-, stationsavgift 250:-, undersökning allmän 954:-, rådgivning 273:-, restidsavgift 1244:-. Vi har fortfarande inte betalat och håller på att processa mot Jordbruksverket (som är distriktarnas chef). Veterinären har alltså bongat oss för att arbetet är utfört på kvalificerad jourtid - fastän vi ringde 14.00, det är väl inte vårt fel att hon kommer efter 18.00  ??? . Rådgivningen är enligt mig det hon säger när hon undersöker hästen och det ska ju vara inbakat i den allmänna undersökningen  ??? . Inte kan de väl mena att de tar betalt för att säga saker som jag redan gjort, dvs ta bort fodret och inte kan de väl mena att det är rådgivning när jag ringer för att höra vart hon tar vägen  ??? . Men värst av allt är nog ändå resetiden! De vill ha 1244:- (tagit betalt för 1h45min restid) för att köra 2-3 mil från förra stället och 7 km till stationen! Streckorna de har kört tar högst 30 min! Vi har påpekat att de kan inte ta betalt både av mig och föregående kund + mig och nästkommande kund för då dubbeldebiterar de ju!  :o Vi har begärt körjournalen, men ännu inte sett röken av den!  >:(

Vi får se hur det går med den är röran! Vi har fått viss rättning av SJV, men inte så att rätt är rätt!!! Vad vill jag då ha sagt med denna berättelse? Jo, det finns system vi inte får finna oss i. Vi måste hela tiden granska fakturor och ifrågasätta. Det finns många som inte är vana vid att ha veterinär och mer eller mindre glatt betalar sina fakturor ... det var ju för djurets skull jag gjorte detta!
Mina vanliga veterinärer har en taxa som ligger under distriktarnas prislista. De tar inte extra betalt för tjänster som utförs på jourtid om besöket är inringt långt innan jourtid och de har dessutom en speciell taxa för ungdjur (vilket min veterinär upplyste mig självmant om efter besöket) då många annars inte kallar ut dem utan avlivar istället!

Alla ni som bor i Mellanskåne med omnejd - Hörby veterinärstation är jättebra (främst Kalle)!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 21 aug-08 kl 14:05 »
Jo men bara för att man letar efter en billigare veterinär så betyder ju inte det automatiskt att man skiter i om veterinären är bra eller inte..

Nä, för det finns ju faktiskt både trevliga, duktiga veterinärer som tar skäligt betalt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 21 aug-08 kl 19:53 »
Nä, för det finns ju faktiskt både trevliga, duktiga veterinärer som tar skäligt betalt.
Ja precis där slog du huvet på spiken!
Här finns det inte några veterinärer alls och distriktarna är 5 mil bort = svindyrt i onödan tycker jag .

Jag har tyvärr haft liknande erfarenheter av distrikts vet som hon med ponnyn så jag gillar inte dom .

Ingen som vet om nån vet i vingåker eller katrineholms trakten då??

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser