Jag måste bara få lägga mig i denna debatt

!
Jag har världens bästa veterinärstation i närheten, med 5-6 kompetenta veterinärer. Av dessa är en min "hus-veterinär" som jag kan rådfråga i allt, ringa närhelst etc (försöker verkligen se till att inte missbruka detta förtroende). En dag kunde inte min vet komma och stationens jourhavande vet hade kört fast i ett dike. Fick ringa till distriktarna åt ungshettisen som hade fått kolik. Ringer kl 14.00, distriktaren säger åt mig att jag ska ta bort fodret och ge vatten från avrunnen betfor. Detta hade vi redan gjort berättade vi. Efter X antal tid ringer vi och frågar när hon väntas komma. Snart! Kl 18.00 kommer hon (strömmen gick 5 min tidigare). Hästen hade under dessa 4 h blivit mycket bättre. Resultatet var att veterinären inte gjorde mycket under denna timme hon var där, dels för att hästen hade blivit bättre, men även pga strömavbrott och att min lilla rackare är helt ohanterad

.
Well, well, hästen var bättre och det var ju huvudsaken! Allt var frid och fröjd fram tills räkningen kom: 3800:-

!!! Förutom att debitera oss för bilavgift 280:-, stationsavgift 250:-, undersökning allmän 954:-, rådgivning 273:-, restidsavgift 1244:-. Vi har fortfarande inte betalat och håller på att processa mot Jordbruksverket (som är distriktarnas chef). Veterinären har alltså bongat oss för att arbetet är utfört på kvalificerad jourtid - fastän vi ringde 14.00, det är väl inte vårt fel att hon kommer efter 18.00

. Rådgivningen är enligt mig det hon säger när hon undersöker hästen och det ska ju vara inbakat i den allmänna undersökningen

. Inte kan de väl mena att de tar betalt för att säga saker som jag redan gjort, dvs ta bort fodret och inte kan de väl mena att det är rådgivning när jag ringer för att höra vart hon tar vägen

. Men värst av allt är nog ändå resetiden! De vill ha 1244:- (tagit betalt för 1h45min restid) för att köra 2-3 mil från förra stället och 7 km till stationen! Streckorna de har kört tar högst 30 min! Vi har påpekat att de kan inte ta betalt både av mig och föregående kund + mig och nästkommande kund för då dubbeldebiterar de ju!

Vi har begärt körjournalen, men ännu inte sett röken av den!

Vi får se hur det går med den är röran! Vi har fått viss rättning av SJV, men inte så att rätt är rätt!!! Vad vill jag då ha sagt med denna berättelse? Jo, det finns system vi inte får finna oss i. Vi måste hela tiden granska fakturor och ifrågasätta. Det finns många som inte är vana vid att ha veterinär och mer eller mindre glatt betalar sina fakturor ... det var ju för djurets skull jag gjorte detta!
Mina vanliga veterinärer har en taxa som ligger under distriktarnas prislista. De tar inte extra betalt för tjänster som utförs på jourtid om besöket är inringt långt innan jourtid och de har dessutom en speciell taxa för ungdjur (vilket min veterinär upplyste mig självmant om efter besöket) då många annars inte kallar ut dem utan avlivar istället!
Alla ni som bor i Mellanskåne med omnejd - Hörby veterinärstation är jättebra (främst Kalle)!