Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp med identifiering av takpanna  (läst 14154 gånger)

LILL-BONDEN

• Gäst
hjälp med identifiering av takpanna
« skrivet: 20 aug-08 kl 20:33 »
hej! jag undrar om det finns nån som vet vad denna takpanna heter? tvåkupig,röd,spikhål upptill, mått ca 38-38,5 cm lång, 25,5-26 cm bred.  hittar ingen märkning under.  vore mycket tacksam om nån vet detta.

Rödskägg

• Småland
SV: hjälp med identifiering av takpanna
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 20:44 »
Material på ditt spiktegel? om det ens är tegel?
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 21:30 »
tegel tror ja? hur ser man skillnad?

Tummelisa

« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 21:32 »
Om du har tur så hittar jag en märkning på någon av mina takpannor när jag "plockar om" i höst  :). Hade några tegelpannor med spikhål med när vi plockade ner takteglet på torpet. Reagerade på det, brukar ju bara vara på nockpannor. Var förresten flera sorters tegel på taket och visst hade det sedan läckt in....men nu är det nytt tak och papp och snart ska det på PLÅTpannor som ser ut som tegel. /Tummelisa
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 21 aug-08 kl 00:05 »
Är det modernt industritillverkat tegel? I så fall är pannorna likadana i formen och inte så hårt brända (ganska ljusröda/oranga). Då kan du kanske få svar på det här viset.

Annars fanns det ju många små tegelbruk förr i tiden, som hade egna format. Dessutom gav tillverkningsmetoderna en variation i formen även för pannor från samma bruk. Om det är sånt tegel så är det nog bäst att fråga lokalt.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 09:05 »
maskin tillverkat är det nog.  skulle tippa på 70-80 tal.. dom ligger på ett hus som renoverades för ca 10 år sen,, så mycket förstår ja att dom är återanvända, många frostsprängda mm.. så ja behöver några nya innan vintern,  finns det ingen som vet vad pannan heter eller hur man idetifierar takpannor?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 09:22 »
Förslag 1: skaffa ett gäng pannor vilka som helst av lagom storlek. Det går troligen att maka ihop så det ligger bra, om inte annat så med hjälp av en tång som du knipsar av överskott med där så behövs.

Förslag 2: skaffa pannor så det räcker till ena takfallet plus lite till som reserv. Plocka ihop av de gamla pannorna så det räcker till andra takfallet. Då får du antagligen reservpannor över så det räcker resten av livet.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 09:42 »
bägge förslagen är bra ulric! har ävervägt bägge redan :)  hadde en trave pannor av annan sort som ja försökte få att passa i går tyvär så var dom för smala så det funkade inte bra, hadde dom varit lite bredare så hadde det funkat, även 2an har ja funderat på men är inte sugen att lägga om halva taket i år har inte tid, det smidigaste haddeju varit med pannor av samma sort.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 aug-08 kl 10:21 »
anledningen till att jag så gärna vill veta produktnamnet på pannorna är att på blocket finns det massor med begagnade pannor,ock nästan alla har namn på dom,inte mått.   skulle kanske försöka lägga upp bilder på dom? ifall det inte räcker med mått.  en fundering är hur kan nästan alla som säljer beg pannor veta namnet på dom? det är väll inget som gemene man har som baskunskap ???

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 aug-08 kl 10:54 »
hadde en trave pannor av annan sort som ja försökte få att passa i går tyvär så var dom för smala så det funkade inte bra, hadde dom varit lite bredare så hadde det funkat

Då finns en till variant. Ta ner hela vänstra "kolumnen" pannor och använd dem för att lappa resten av taket. Lägg pannor av den avvikande sorten till vänster. Då gör det inget att de är något smalare.

Jag plockade ner ett gammalt tak under försommaren. Det var säkert sex olika modeller av pannor. Det går men det blir förstås besvärligt att underhålla.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 21 aug-08 kl 16:23 »
Jag har också lagt olika panntyper på samma tak, och har ungefär samma erfarenheter som Ulric. Bygglängden behöver vara någorlunda samma. (Beror dock på detaljer i pannornas form.) Däremot kan formen (kupigheten) vara olika, bara man har ungefär samma form i samma "kolumn". Gäller i varje fall för enkupigt. Tvåkupigt ställer nog större krav på passform.

Jag tror den enda taktegeltillverkaren som finns kvar är Heby. Och att det varit så några decennier. Inte säker.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 11:05 »
Vittinge är det enda taktegelbruk som finns kvar.

Det är otroligt egentligen. Tegel tillverkades överallt för bara några decennier sedan.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 24 aug-08 kl 11:34 »
Stämmer nog ja. De ligger i samma trakt, och det fanns länge ett tegelbruk i Heby också.

Googling på Vittinge Heby tegel gav bl a detta:

http://erro.se/traces/Tegelbruk/

http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/101221.html?1174161563

Den första länken hävar dock att det 2006 fanns mer än ett tegelbruk kvar:

"Idag (sommaren 2006) finns vad jag vet endast 2 stora tegelbruk kvar i Sverige:

* Haga tegelbruk i Enköping (ingår 2006 i Wienerberger-koncernen)
    * Vittinge tegel strax öster om Heby (endast taktegel, ingår 2006 i Lafarge Roofing)

Dessutom finns några få bruk som producerar handslaget tegel på ett mera historiskt hantverksmässigt sätt:

* Bältarbo Tegel i Hedemora
    * Horn (handslaget tegel)

Fram till 2002 fanns även Kanik tegelbruk, men även det är numera nerlagt."

Länkarna till de två första går till deras ägare (två multisar vad det verkar), som inte tycks vilja informera om så triviala ting som var varorna tillverkas. I varje fall inte lätt att hitta på deras sidor.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 aug-08 kl 18:06 »
är det ingen som vet vad pannan heter alt vet nån som vet????

Anders G.

• -
« Svar #14 skrivet: 27 aug-08 kl 18:10 »
Är det alltför alternativt att lägga ut en bild? ;D

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 28 aug-08 kl 16:39 »
Är det alltför alternativt att lägga ut en bild? ;D

tro mej jag har försökt ;D  har plåtat med digkamera ock ansutit den i usbn fått in dom i datorn med mycket möda ock stort besvär :) men sen är det stöpp  dom ligger i hp foto smart men vill inte vandra vidare ....   ska prova i gen, annars står måtten överst ock den är två kupig , röd tegel med spik hål. ock rylerna är inte djupa,, fick några pannor av en gubbe ock dom var för djupa vågor ock för smala..

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 23 okt-08 kl 13:38 »
bilder.

Julian

« Svar #17 skrivet: 23 okt-08 kl 17:05 »
Tycker det ser ut som en Minnesberg-panna. Men jag är inte helt säker på min sak. Ska kolla de jag har på lager om en stund.

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 okt-08 kl 17:13 »
hej! jag undrar om det finns nån som vet vad denna takpanna heter? tvåkupig,röd,spikhål upptill, mått ca 38-38,5 cm lång, 25,5-26 cm bred.  hittar ingen märkning under.  vore mycket tacksam om nån vet detta.

här är måtten.

Julian

« Svar #19 skrivet: 24 okt-08 kl 15:26 »
Det är en, om inte det är en absolut identisk variant. Minnesbergs-panna verkar det som. Kallas ibland även för Svedala-panna i annonser. Talar man med de som handlar med pannor så är de "svåra" att få tag på, men jag har aldrig haft några större problem. Dock så bor jag i rätt del av landet för det. Köper på mig de exemplar jag kommer över då det är en ganska trevlig sort samt att jag bor på den vindpinade slätten så det går sönder någon då och då.

Vet att byggagnat.se säljer dem för 12 kr st. Nock pannorna (som finns i två storlekar dessutom) är tyvärr aningen svårare att få tag på och oftast lite dyrare. Tror iofs att byggagnat.se varit dyrast hittils med 125 kr/st.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1118 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser