Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta smutsig ull innan kardning?  (läst 45581 gånger)

Inge13

SV: Tvätta smutsig ull innan kardning?
« Svar #20 skrivet: 27 maj-09 kl 13:08 »
Nej, ullen sitter inte ihop. Ullen var skräpig redan innan de klipptes. På vissa ställen är det bajs och där är det också väldigt tovigt. Det har varit mycket kardborrar på ängen och de sitter hårt fast. Hur gör man?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #21 skrivet: 27 maj-09 kl 16:19 »
Ta bort all ull med avföring och kardborrar, tovade partier  och andra delar som innehåller foderrester mm. Får du något kvar av ullen  tvätta den med tillsats av schampo.
Är den fortfarande smutsig föreslår jag att du avstår från att använda  den och väntar till nästa gång du skall klippa fåren och tar tillvara ullen.
Under tiden har du hunnit att få bukt med kardborrar på betet och utfodrar fåren så att du undviker inblandning av foderrester i ullen. Det finns en liten skrift som ger bra tips som heter "Göra klipp". Alan Waller är författare och skriften fanns tidigare till försäljning via Jilu.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

renee d

« Svar #22 skrivet: 27 maj-09 kl 22:30 »
Det finns en liten skrift som ger bra tips som heter "Göra klipp". Alan Waller är författare och skriften fanns tidigare till försäljning via Jilu.
[/quote]

Jag var på Jämtli sidse höst- købt  "göra klipp" Så kom en lilla mand forbi och sagde " Hvorfor har du købt skriften" Jo svarede jag, fordi jag skal flytte till Jämtland, jobbar med ull och vil läre ull udtryk på Svenske"

Så kan jag hjälpe dig, sagde manden. Jag har skrevet boken och jag er også från England! Det var Alan ;D

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #23 skrivet: 28 maj-09 kl 11:03 »

Så kan jag hjälpe dig, sagde manden. Jag har skrevet boken och jag er også från England! Det var Alan ;D

Fantastiskt. "Vilket klipp" 1
Alan var ju tidigare delägare i Sotenäs Spinndrift Han har också skrivet ett kapitel i Kerstin Gustafssons bok "Ull : hemligheter, möjligheter, färdigheter ".
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Gostauus

• Självhushållare
    • Blogg Gostauus
« Svar #24 skrivet: 08 jun-09 kl 13:32 »
Jag såg på trädgårdsfredag, där lade de nyklippt, smutsig ull i landet som bädd istället för duk. De upptäckte att den också tjänade som effektivt motgift till mördarsniglar (något i ullen som de ogillar) och att växterna fick mer näring. Dessutom blev ullen ren när det regnade på den.

Har aldrig testat själv dock.
"Det man inte ser lider man inte av", sade mannen med dolken i ryggen

nysse

« Svar #25 skrivet: 25 jun-09 kl 10:03 »
Jag tvättade ull förste gång igår - och det gick bra. Det var från våran bagge - och usch, så skitigt det var........

Banshee

« Svar #26 skrivet: 29 jun-09 kl 11:34 »
Hej!
Tvättar man ull från alla djurslag lika? Jag nåltovar så ev djurlukt tvättas inte bort i tovningen. Ska prova tova hund-, åsne- och myskoxeull och den senare lär lukta en hel del, men den har jag inte fått hem ännu.
Ullen är ren, men det är jusst lukten jag vill ha bort

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #27 skrivet: 01 jul-09 kl 15:33 »
Sluta vara sugen. Sätt igång istället! ;)

Chatora

• -
    • Handarbetsbloggen
« Svar #28 skrivet: 03 dec-09 kl 19:35 »
Hej! Här är en till som kardar, spinner och tovar.
Fick tag i ull som är ganska skitig. Mycket avföring i "topparna" på ullen. Ska man bara klippa bort topparna eller ska man tesa (dra i sär den lite) och sedan slänga ner allt i tvättbaljan? Har läst här att det finns många olika sätt att tvätta. Vet inte om jag har hårt vatten, men vi har mycket flour och berggas (egen brunn) ska jag då hellre använda regnvatten/sjövatten istället? Temperaturen ska den vara runt 30grader? och så en liten klick såpa?
Må din väg gå dig till mötes. Och må vinden vara din vän
Må solen värma din kind. Må regnet vattna din själs jord
Och tills vi ses igen, må Gud hålla dig i sina händer

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #29 skrivet: 06 dec-09 kl 11:54 »
Om man klipper av topparna riskerar man att dessa sticker ut i det färdiga garnet som kommer att klia och irritera.
Tesa istället ullen genom att dra isär den sidledes så att topparna delas. Tvätta sedan ullen i 40 - 42 grader. Är den rejält smutsig kan du använda lite schampo (utan tillsatser - det allra billigaste schampot är bäst) i annat fall använder du bara vatten. Hur du går tillväga hittar du i äldre trådar .
Regnvatten eller sjövatten är naturligtvis bra om du har.
Jag använder aldrig såpa eftersom den hjälper till att tova ullen, speciellt om man använder lantrasull (finull, rya, gotland, gute eller allmogeull).
Korsningsull med inblandning av köttras (t.ex texel) tål det mesta utan att filta ihop.

kinna2000

« Svar #30 skrivet: 08 dec-09 kl 22:58 »
Så många bra tips! :D Jag har just fått ett par säckar gotlandsull som jag börjat rensa. När jag kände hur den luktade tänkte jag att det kanske var lika bra att slänga bort den, men nu ska jag sätta igång och tvätta den istället! Tack!

LeaG

• Södermanland
    • Presselmassage och koppning
« Svar #31 skrivet: 02 sep-12 kl 19:28 »
Tvättar alltid ullen i saltat vatten, den blir ren och ev ohyra dör men ullfettet blir kvar.
Lea

Nilla Haglöf

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 03 sep-12 kl 12:09 »
Vad bra med alla tips. Jag har en kasse ull som ligger och väntar på att tvättas. Jag skall börja på spinnkurs den 19 september. Så jag behöver ull att öva på hemma mellan kursdagarna.  :D

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #33 skrivet: 04 sep-12 kl 20:24 »
När jagtvättat ull, har jag haft i lite ull tvättmedel som jag köpte till blöjbyx tvätt från minimundus :) Tar effektivt bort den starkaste lukten och ullen känns fin att spinna med sen.

Majagrön

• Närke
« Svar #34 skrivet: 07 nov-12 kl 15:08 »
Vad spännade det låter! Jag har själv en påse otvättad ull står i cykelskjulet. Tanken var att jag skulle lära mig tova.  :P
Jag har funderat på hur jag ska gå tillväga, men har inte haft bråttom då jag har en nervskada i höger arm som begränsar mig. Jag är inte ens säker på att jag klarar detta.
Funderade först på att köra den i tvättmaskinen på ullprogrammet men förstår nu att det kanske inte är att rekomendera. Misstänker att det kommer att lukta.
Jag ska prova i badkaret i stället( min gubbe kommer att bli överlycklig).
När ullen är tvättad så måste den kardas om jag förstått rätt?
Nästa fråga, var får man tag på kardor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser