Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förvaring av ramar  (läst 7225 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
förvaring av ramar
« skrivet: 20 aug-08 kl 14:23 »
hej,

hur brukar ni förvara era utbyggda ramar under vintern? Jag hade tänkt har de i en oanvänd kupa utomhus.... blir det bra? eller mögla de?

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Suresh

• -
SV: förvaring av ramar
« Svar #1 skrivet: 20 aug-08 kl 16:10 »
hej,

hur brukar ni förvara era utbyggda ramar under vintern? Jag hade tänkt har de i en oanvänd kupa utomhus.... blir det bra? eller mögla de?

mvh

Jonathan

Om du vill mata råttorna går det säkert bra.

Annars kan du stapla upp dem i kupor inomhus på något torrt ställe, se till att de har det tätt i botten och på toppen, samt skvätta på lite isättika för att hålla malen borta.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 20 aug-08 kl 17:04 »
Stapla inomhus, helst i svalt utrymme, med tidningspapper mellan lådorna, under nedersta lådan och överst, under locket. Tidningspappret gör att vaxmalen inte trivs. Kan du ha ramarna där det blir frost så är det ännu bättre ur mögel och sjukdomshänseende. Allt enligt ägaren till våra första bisamhällen, en f.d. bitillsyningsman med många år som biodlare.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #3 skrivet: 20 aug-08 kl 18:13 »
Trava skattlådor med ramarna i, tätt nertill.

Ställ en tom skattlåda överst, ställ in en glasskål med ättiksyra (60-85%). Lägg i ett hopknycklat hushållspapper eller tidningspapper som veke. Lägg på tätt lock. Några lager tidningspapper kan läggas nederst och överst.

Den tunga ättiksyrans ångor kommer att sjunka ner mellan ramarna och håller vaxmalen borta, äggen kläcks inte heller om de redan råkar vara lagda. DESSUTOM dödas Nosema-sporerna.

Har man redan råkat få vaxmal-larver i vaxet så måste det endera frysas eller larverna plockas bort för hand. De ödelägger på kort tid vaxbygget totalt!

Ställ INTE traven med lådor i garaget bredvid bilen - Ättiksyra är starkt rostframkallande - och sådana bilar vill vi nog inte ha...? Traven går utomordentligt bra att ha utomhus, under bar himmel om lådorna tål vädrets makter, eller i car-port e.dyl. Det viktiga är att ha tätt nertill och upptill så ångorna i största möjliga utsträckning stannar inne i lådtraven.

Att lämna vaxet utomhus i en kupa är som att be om vaxmal.  ;)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 18:44 »
tack för hjälpen.... tur att jag frågade!!!!!
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 21 aug-08 kl 13:56 »
Jag är heltmed på att det är viktigt att förvara ramarna så att inte vaxmalens larver kommer åt, men jag fick en annan fundering  ???

Om man på sommaren hänger upp en liten öppen kupa med outbyggda kakor för att fånga en svärm, säg att den hänger ute under 2 månader. Blir den angripen av vaxmalens larver, eller är det fel tid på året?

/Magnus, en nyfiken nybörjare som ifall dom egna samhällena svärmar nästa sommar tänker erbjuda dom ett just alternativ till en skorsten  8)

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 21 aug-08 kl 19:27 »
Jag är heltmed på att det är viktigt att förvara ramarna så att inte vaxmalens larver kommer åt, men jag fick en annan fundering  ???

Om man på sommaren hänger upp en liten öppen kupa med outbyggda kakor för att fånga en svärm, säg att den hänger ute under 2 månader. Blir den angripen av vaxmalens larver, eller är det fel tid på året?

/Magnus, en nyfiken nybörjare som ifall dom egna samhällena svärmar nästa sommar tänker erbjuda dom ett just alternativ till en skorsten  8)

Jag har läst att de enbart angriper vax där det varit yngel. Glömt var. Stämmer detta så lär det inte vara något problem.

ES

wictor

« Svar #7 skrivet: 21 aug-08 kl 20:27 »
Vaxmalen angriper bara sådant vax som det varit yngel i. Så att hänga in mellanväggar i en fångstkupa är helt OK.

Att man hänger in allt vax, alltså även utbyggt skattlådevax, och behandlar med Ättiksyra beror på att syran även dödar Nosema-sporer som finns överallt i kupan.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 22 aug-08 kl 00:01 »
Att lämna vaxet utomhus i en kupa är som att be om vaxmal.  ;)

Och möss. Jag fick en "obevakad" låda uppäten i fjor.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 07:34 »
Och möss. Jag fick en "obevakad" låda uppäten i fjor.

Myror kan också komma på besök....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ptakaplay

« Svar #10 skrivet: 23 aug-08 kl 10:55 »
hos mig angriper malen utbygt vax som det inte har varit yngel i

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #11 skrivet: 24 aug-08 kl 13:23 »
Min bitillsyningsman säger att man absolut inte ska ha lådorna med ramar i uppvärmt utrymme pga vaxmal.

Jag staplar dem utomhus på europall med spärrgaller & pressenning i botten, och riktigt kuptak överst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
LovisMamma

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser