Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengör mässingföremål  (läst 147265 gånger)

Hagaberg

• Paradisgården
    • Värmland
Rengör mässingföremål
« skrivet: 19 aug-08 kl 21:40 »
Är det någon som kan tipsa mig om ett enkelt sätt att rengöra mässingljusstakar?
Ensamstående mamma till två utflugna döttrar. Älskar  min lilla gård som jag utvecklar till eget litet paradis. Har hästar, tidigare får, katt  och då o då grisar. Hund blir det snart igen. Hönsen väntar jag på. Kan inte mycket så jag slukar med iver allt om självhushållning.

Tapio

• Västergötland
SV: Rengör mässingföremål
« Svar #1 skrivet: 19 aug-08 kl 21:57 »
Halaj!

Autosol.

//T

Ekub

« Svar #2 skrivet: 22 aug-08 kl 16:59 »
Är också ute efter något att rengöra mässing med, googlade och hittade ett faktablad där det stod att man kan borsta/diska föremålet med en mjuk diskborste i en blandning av 1 l hett vatten, 1 msk citronsyra och 2 msk syntetiskt tvättmedel. Efteråt sköljer man med vatten och torkar med mjuk trasa. Har inte testat själv så vet inte hur bra det fungerar...

Ardenner1

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-08 kl 17:04 »
ketchup funkar väl ganska bra

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 23:44 »
Blandning av citronsyra och tvättmedel ska man nog inte tro så mycket på. Tvättmedlet är ju alkaliskt och citronsyran sur så de neutraliserar varandra om de blandas. Ska citronsyra och tvättmedel göra nytta så är det i så fall var för sig med sköljning i rent vatten emellan.

Rent allmänt så bör man skilja på rengöring (borttagning av smuts) och putsning (borttagning av oxider).
Man ska ha klart för sig att mässing är en legering av zink och koppar. Om man ger sig på den med alltför starka saker så riskerar man att zinken löses upp i ytskiktet och det blir bara porös koppar kvar, föremålet blir matt och får en mer rödaktig färg än det borde ha. Det syns tydligt på mässingdelar i motorrummet på en bil som har motortvättats många gånger med starka avfettningsmedel.

När det gäller rengöring så börja med att fundera på vad det är för slags smuts och vad som rimligen kan lösa den. Stearinrester får man inte bort med några rengöringsmedel, dem måste man smälta bort (kokande vatten eller försiktig värmning med varmluftpistol, torka bort stearinet med papper allteftersom). Annars går det nog bra med vanlig handdiskning, diskmedel och rejält hett vatten, skrubba ordentligt med tandborste eller någon annan liten styv borste i skrymslen och vrår.

När det sedan gäller putsningen så får man ta en funderare på om man i första hand ska använda oxidlösande eller polerande (slipande) medel.

cherokee

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 14:22 »
ALU folie +citronsysra i en plasthink    EJ Rostfritt (Diskbänken)

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 21:49 »
Lägg till vanlig standard filmjölk också.  Blanda ut med putsmedel. Vet inte varför det funkar.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Sjaunja

• -
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 22:19 »
Jag råkade av misstag drälla äppelcidervinäger på en mässingsbricka och det blev blankt! Nu putsar jag all mässing på det viset.

knöcklan

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 11 sep-11 kl 19:22 »
Jag råkade av misstag drälla äppelcidervinäger på en mässingsbricka och det blev blankt! Nu putsar jag all mässing på det viset.
Tack för tipset nu skall jag blanda äppelcidervinäger med filmjölk och jämföra på loppiset nästa gång.  Brukar vara en drös av ljusstakar och annat i mässing. Men nysilvret + lite kattfötter är det mest av.  Där kör jag salt+alluminiumfolieformar i skurhink, bakpulver är för dyrt för loppismängder och soda går det att få tag i, eller målarsoda ?  Mycket är så svart att det måste till putsmedel också.
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

La Ladin

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 20:12 »
Extremt hårt smutsad koppar då? Har provat det mesta och inget biter. Smutsen lär vara minst hundra år.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 21:00 »
Extremt hårt smutsad koppar då? Har provat det mesta och inget biter. Smutsen lär vara minst hundra år.

Första frågan, som vanligt: är det smuts eller oxider? Börja med en rejäl skrubbning med hetvatten och t ex diskmedel eller allrengöringsmedel för att få bort allt fett och allmän smuts, därefter kan du fundera på att få bort oxiderna med någon av de gängse metoderna (framför allt lämpliga syror under olika namn - exempelvis vinäger som nämndes nyligen i tråden).

Ibland när man råkar ut för mörk och matt koppar där inget putsmedel verkar hjälpa så kan det bero på att kopparn är fernissad eller klarlackad och det har oxiderat under lackskiktet. I så fall måste man börja med att få bort lacken på lämpligt sätt (t ex kan något starkt alkaliskt eller något organiskt lösningsmedel hjälpa).

knöcklan

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 12 sep-11 kl 08:17 »
Första frågan, som vanligt: är det smuts eller oxider? Börja med en rejäl skrubbning med hetvatten och t ex diskmedel eller allrengöringsmedel för att få bort allt fett och allmän smuts, därefter kan du fundera på att få bort oxiderna med någon av de gängse metoderna (framför allt lämpliga syror under olika namn - exempelvis vinäger som nämndes nyligen i tråden).

Ibland när man råkar ut för mörk och matt koppar där inget putsmedel verkar hjälpa så kan det bero på att kopparn är fernissad eller klarlackad och det har oxiderat under lackskiktet. I så fall måste man börja med att få bort lacken på lämpligt sätt (t ex kan något starkt alkaliskt eller något organiskt lösningsmedel hjälpa).
De lackade föremålen brukar vi få ge upp.  Tips tas tacksamt emot.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-11 kl 20:30 »
Polishborttagare? Har jag använt till koppar-spislock nån gång. Det var svårt att få bort det för det var helt svart. Var kanske kombinationen sådant + tandkräm som gjorde det.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 25 sep-11 kl 22:40 »
De lackade föremålen brukar vi få ge upp.  Tips tas tacksamt emot.

Som sagt - prova med något alkaliskt eller organiskt lösningsmedel.

Testa att köra sakerna i diskmaskin, stoppa i slutet av diskprogrammet före första sköljningen och prova om lacken är så upplöst att den går att skrubba bort med diskborste. Kör sedan maskinen vidare med sköljningar som vanligt.

En annan möjlighet är thinner eller bensin, vira in föremålet i papper eller trasor, dränk in dem med lösningsmedlet och stoppa alltsammans i en tät plastpåse så det inte kan avdunsta. Vänta några timmar och se sen efter om det går att torka bort lackresterna.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-11 kl 23:02 »
torbjörn: Är det diskmedlet eller den ihärdiga spolningen/värmen som gör det? Jag har aldrig ägt en diskmaskin så jag frågar därför. Vi har en på jobbet, det kanske lönar sig för mig att ta dit några grejor  :)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 26 sep-11 kl 09:13 »
torbjörn: Är det diskmedlet eller den ihärdiga spolningen/värmen som gör det? Jag har aldrig ägt en diskmaskin så jag frågar därför. Vi har en på jobbet, det kanske lönar sig för mig att ta dit några grejor  :)

Det är alltsammans - maskindiskmedel i lagom koncentration i hetvatten, spolning (det skulle förmodligen fungera lika bra att skrubba med diskborste lika länge) och tid.

Ann-Sofie58

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 04 okt-11 kl 16:29 »
Måste bara fråga: Är det någon som vet om man kan diska mässing/malmföremål (ljusstakar i mitt fall) direkt i diskmaskinen utan att de tar skada. Och även att de ser ut som om de vore nyputsade, helst. Har samlat på mej en del, så det skulle vara skönt om det kunde gå så smidigt.  :-\

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 05 okt-11 kl 00:12 »
Torbjörn tipsade ju om det i ett inlägg här ovanför. Jag hade därför i en malmstake i diskmaskinen på jobbet, den tar 1 tim 15 min på ett "sköljprogram" (ett fullt program tar två timmar). Den tog inte skada på något vis. Det blev faktiskt ingen som helst skillnad. Alla fläckar osv fanns kvar precis som innan jag satte in den i diskmaskinen. Det lät litet för bra för att vara sant, men nu har jag provat i alla fall.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 05 okt-11 kl 09:26 »
Som sagt, diskmaskinen är bra på att få bort fet smuts och lackrester (eventuellt med hjälp av skrubbning med diskborste). Men den gör inget åt oxider.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #19 skrivet: 05 okt-11 kl 20:01 »
Min tanke var att det skulle ta bort stearinrester och skyddslackering, så att jag kunde efterputsa med medel. Men det räckte alltså inte. Försökte putsa efteråt men det tog inget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 4 användare (1 dolda)
Wes Jr, imlo, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser