Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Laxknut - Konstruktion  (läst 26356 gånger)

jenses

• Gäst
Laxknut - Konstruktion
« skrivet: 17 aug-08 kl 19:40 »
Klarade äntligen att dra tummen och kommer igång med vagnsliderbyggprojekt,
det går ju inte att min fina lilla röda traktor måste stå ute i ur och skur  :'(

Konstruktionen skall bli något stolphusliknande,
med timrad ramverk och panel.
Av utrymmesskäl skall hörnen utformas som laxknutar.
Med bilder har jag massor, men hur konstruerar man en laxknut på ett enkelt sätt?
Alltså något i stilen med a*b / 2/8 c2 ...
Eller en mall för omedelbar användning?

Idag fixade jag en skarvning mellan två bjälkar för långväggen,
det var för första gången att jag provade sådant på allvar och bara med handverktyg (japansåg, 25mm stämjärn och hyvel).
Det blev bra och stark  :D
« Senast ändrad: 17 aug-08 kl 19:43 av сто грамм водка »

jenses

• Gäst
SV: Laxknut - Konstruktion
« Svar #1 skrivet: 18 aug-08 kl 21:51 »
Ok, då svarar jag mig själv.
Allt är enklare mnär man vet vad man söker: med begreppet laxknut hittar man många fina ord och några bilder,
men inte alls någon ritning.
Men det timras ju inte bara i Sverige, på kontinenten finns ju i vissa områden en lika starkt trähustradition,
och gjorde jag några fynd.
Laxknuten har sin motsvarighet i Österike och heter Tiroler Schloss.

För mitt byggprojekt räcker det ju med den enklare varianten som binder ihop två bjälkar i 90gradsvinkel,
och för detta ändamål begagnar man sig av en sk. "Französisches Eckblatt",
se bilderna.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 19 aug-08 kl 09:09 »
Jag tycker du skall göra en riktig låsknut. Den är starkare än laxknuten och enklare än den ser ut.

Jag har timrat en del med låsknut och jag kan göra några skisser och en beskrivning om du är intresserad.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 aug-08 kl 11:22 »
Jag tycker du skall göra en riktig låsknut. Den är starkare än laxknuten och enklare än den ser ut.

Jag har timrat en del med låsknut och jag kan göra några skisser och en beskrivning om du är intresserad.
Du menar något liknande som i bilderna nedan?
Tål att fundera över, verkar iaf enklare att framställa än laxknuten.

Den "Französisches Eckblatt" verkar f.ö. på ritningen svagare än den är i verkligheten.
Tänk dig en stolp samt ett tak ovanpå, tyngden låser ihop knuten säkert och starkt.

Och ja, jag är intresserad av skissen och beskrivningen, tack i förhand  :)

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 20 aug-08 kl 07:03 »
Svaret kommer men det blev brottom i går så jag hinner knappast förrän i kväll eller i morgon.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-08 kl 16:24 »
Här kommer skissen.

Lutningen brukar jag ta till på ögonmått så 85 eller kanske 80 grader är bara en grov gissning.

Så gör jag:

Först sågar man och hugger ur haken i understocken så att den är helt färdigt. Det är ingen katastrof om ytorna lutar litet konstigt bara de är absolut plana. Jag använder en stor grovtandad fogsvans och ett stort huggjärn(stämjärn) och en yxa. Motorsågen är för svår att kontrollera.

Sedan tar man ur haken i överstocken men tar den ordentligt för grund. Man lägger överstocken på plats och ställer i dragjärnet (eller en passare) på det måttet som överstocken ännu skall sjunka. Det är viktigt att också märka inne i hörnet inuti huset.

Sedan vatttrar man upp från haken i understocken så att man får bredden på låset i yttre ändan.

Sedan vänder man på överstocken och ritar en rak linje från märket man gjort inne i hörnet till märket man gjort för höjden på låset. Sedan sågar man och hugger bort trä till märkena överallt.

Låset är bredare i yttre ändan än i den inre så att det fungerar som en laxstjärt. Bredden på inre ändan mäter man i haken och lägger ut på överstocken efter att man har mätt ut allt annat och vänt på överstocken.

Blev det här begripligt. Det skulle gå enklare att visa det än att förklara.

Sedan hugger man ut låset litet i bredare laget i inre ändan för det är enkelt att skära bort ett par tre millimeter av bredden med huggjärnet om det inte passar på första försöket.
« Senast ändrad: 20 aug-08 kl 16:40 av TW »
Antifacist.

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 aug-08 kl 11:28 »
Ah ja, det är ju i princip samma konstruktion som i bilden låsknut.gif i mitt förra inlägg,
förutom att din variant har en lutning.
Tack för den utförlig beskrivningen!

timmertomten

« Svar #7 skrivet: 13 sep-08 kl 22:03 »
En tanke...om du använder "vanlig laxknut" alltså den första, dra i 8 tums spik i knutarna, utöver att dymla väggarna som vanligt. Så gör iaf jag, vissa använder klena dymlingar i knuten. Ja, tyngden håller ihop det, men va fan grejerna skall stå i hundra år, särskilt jag som säljer såna här hus, måste kunna lita på att dom håller....det är en billig försäkring att spika eller dymla i knuten om man använder sig av vanlig laxknut, gör som du vill...

Med haklaxknuten, eller låsknut, så är det väl bara att köra, skulle iaf aldrig sätta en dymling rakt igenom den....

Dela detta:

* Inloggade just nu

879 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser