Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge med horn som växer inåt  (läst 2060 gånger)

svanhild

  • Inlägg: 61
Bagge med horn som växer inåt
« skrivet: 17 aug-08 kl 12:05 »
Vi har fått en värmlandsbagge men han ser ut att få bekymmer med sina horn :( det ser ut som de vill växa in mot skallen! Kan man göra något eller är det bara slakt som gäller?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 13:43 »
Man bör inte behålla sådana till avel. Om du vill att baggen ska växa till sig, är det enklast att såga av topparna en bit innan de går in i huvudet.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 16:21 »
Säger som Birgit,det är inget att spara på tyvärr, vi som har genbank på värmlandsfår försöker i möjligaste mån att inte avla alls på sådana baggar eftersom det är ärftligt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 16:24 »
 Har du bild på baggens horn? Ibland kan det se värre ut än det är.
                                          Mvh
                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svanhild

  • Inlägg: 61
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #4 skrivet: 10 sep-08 kl 08:39 »
Funderar på det där med baggen lite till... kan man äta en fullvuxen bagge? Sambon säger att det bara duger till hundmat. Vad säger ni?

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #5 skrivet: 10 sep-08 kl 09:27 »
Beror på. Vissa baggar luktar "baggar". Andra inte. speciellt känsligt är det om de går/har gått med tackorna nyligen?
Annars är det nog inget problem direkt om han inte är "ur"gammal?

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #6 skrivet: 10 sep-08 kl 11:24 »
Det där problemet med hornen, hur kan man veta det innan baggen är rätt gammal? Jag menar om man inte skall avla på sånt? Nu blir man lite orolig, vi har hitills inte sparat ngn. äldre bagge. ???

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #7 skrivet: 10 sep-08 kl 11:37 »
hustran, jag anser inte det är något problem. Finns ingen antydan till horntrånghet när ni använder baggen, är det ju inget problem ;)
Dessutom är det här med bagghornen lite överreklamerat. Finns vissa kretsar som anser att man ska behålla en bagge i 5 - 6 år innan den sätts i avel just för horntrånghet.
Jag säger bara: förr i tiden sket de i sånt tjafs. En bagge som för dags dato ser ok ut, är ok!

Dessutom, hur vet man att anlaget för horntrånghet inte förs från mor till son ???

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Bagge med horn som växer inåt
« Svar #8 skrivet: 10 sep-08 kl 16:24 »
Tack! Då sover jag i natt. ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser