Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skorstenshuv  (läst 7763 gånger)

Tummelisa

Skorstenshuv
« skrivet: 17 aug-08 kl 02:36 »
Har fått murat ny skorsten över nock. Funderar på att ha skorstenshuv och att mäta upp och göra en själv   :-\. Vet att det ska vara 1mm plåt.

Är det någon som har gjort sin egen huv?!
Eller har tips på om man kan beställa en huv på nätet efter att man mätt.
Tänkte ha en som mäter 30 cm upp (så sotaren kan sota) med tak, ej öppningsbar och ej "halvmåne".

Har en liten skorsten med innerkanal 13*18cm så det är en mindre huv. Kanske är jag ute och "cyklar" när jag vill göra en egen men det kostar kring 3000 för en ny på nätet där jag har tittat.

Tummelisa/Köping/Västmanland
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

Filip Skräplund

SV: Skorstenshuv
« Svar #1 skrivet: 17 aug-08 kl 06:54 »
Kan det verkligen funka att sota om man inte kommer åt rökröret uppifrån?

Kanske kan du popnita ihop nånting, några år håller det väl.

Annars är det väl enklast och bäst att snacka med en plåtis i närheten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 13:18 »
Om du eldar för jämnan behöver du knappast huv. Om du bara eldar ibland kan den kanske vara till hjälp. Det viktigaste är dock (enligt en sotare) att ha krönet (den mer eller mindre horisontella översidan av skorstenen) täckt av t ex plåt, för att undvika frostsprängning. Har man det så står det emot att stå oeldat i åratal. Som ett alternativ till plåt så kan man mura på tegelpannor på krönet. Kan se snyggt ut. De måste förtås luta utåt, och kan behöva bytas nån gång. Mura alltså inte med för starkt bruk. Betongkrona är en variant, men kan binda fukt och ge frostskador på teglet inunder. Om du ändå väljer huv så slipper du troligen täcka krönet.

ceson

« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 15:14 »
Citera
Kan det verkligen funka att sota om man inte kommer åt rökröret uppifrån?

Jag fick en huv gjord av en plåtslagare på annan ort, och den var godkänd av sotaren
där för att sitta fast monterad. Min sotare krävde att den skulle vara öppningsbar.
Så jag tycker att du pratar med din sotare och får hans åsikt hur huven skall utformas.

Tummelisa

« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 21:09 »
Ska ta och prata med sotaren först, vore ju typiskt om det blev fel. Har dock hört att det ska gå att sota med ej öppningsbar om det är ett 30 cm spel mellan skorsten och kåpa.
Kan kanske göra något själv då :), har bl.a. en stor "plåtklippare" och lite plåt efter min farbror som bodde här före mig.
Blir nog att vecka och popnita plåten, plåtläggarna i stan tar hiskligt betalt och det är mycket mer att göra med torpet. Jag får väl stå och svära med plåten i vedboden   8)

/Tummelisa

Pianja

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 22:25 »
Jag har inte gjort min huv själv. Plåtfirma i närheten gjorde den. Fick inget kvitto så jag minns inte vad den kostar.  :-[ Billigare än 3 papp iaf. Men öppningsbar är den. Plåtisen sa den skulle vara det. Sotaren lossar ett par skruv och drar den åt sidan bara. Smidigt.

ceson

« Svar #6 skrivet: 18 aug-08 kl 05:14 »
Citera
Kan kanske göra något själv då
Det klarar du säkert, lycka till.

Tummelisa

« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 18:09 »
"Det klarar du säkert, lycka till."

Ska göra ett "tappert" försök i alla fall, kan inte mer än misslyckas i det här fallet.
Ska påbörja en "mall" med öppningsbar huv. Verkar vara det som gäller. Visar nog sotaren mallen i september när han kommer.

Låter ju också bra om det räcker med att skydda just krönet på skorstenen eftersom jag eldar i vedspisen både för värme och matlagning. Då blir det ett roligare och lättare täckningsjobb.

Tack alla för era tips  :)!

Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser