Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av mobil-såg?  (läst 2610 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Erfarenhet av mobil-såg?
« skrivet: 16 aug-08 kl 16:42 »
Morsning!
Sitter och funderar lite löst på nästa hösts projekt..  ;D
Skulle vilja få upp ett fristående vagnslider (3 väggar) och funderar nu lite på om man ska ta ut en mobil-såg och såga upp virket..
Är det någon som har tagit ut en mobil-såg och kan tala om hur det funkar ungefär..?

Vad är det för virke man behöver? Tall/gran antar jag, men ska det ha torkat innan? Dimensioner, längder...?

Eftersom att jag inte har en aning om hur mkt träd som går åt för att få ihop till brädor/reglar för bygget så skulle det vara intressant att få veta hur mkt ni gjorde av med, dvs hur mkt virke gav de träd ni sågade upp?

Hur mkt kostar det egentligen med en mobilsåg? Är det mkt billigare än att köpa hos virkeshandlarn?

guba

• Gäst
SV: Erfarenhet av mobil-såg?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 17:04 »
Hur mkt kostar det egentligen med en mobilsåg? Är det mkt billigare än att köpa hos virkeshandlarn?
Vi hade ut en mobil såg, en Wood Mizer för  sågning av grov fura och övergrov lärk.
Mest grova dimensioner och vindskyddstimmer.
Kostnaden var 440:-/timmen vilket är lågt, de flesta som sågar med lliknande sågar ligger mellan 480 - 580:-/timmen.

Enlilgt sågarens egna utsaga så sågar han från stock i ett helt träd virke för motsvarande 3500:- på bygghandeln.
Har du bara första och andra stockar blir utbytet större.
Runt tio stockar i timmen sågade han under de fyra dagar vi hade honom ute.

Funderar själv på att investera i ett mobilt sågverk :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 17:21 »
Enlilgt sågarens egna utsaga så sågar han från stock i ett helt träd virke för motsvarande 3500:- på bygghandeln.
Har du bara första och andra stockar blir utbytet större.

Vad menas med "första och andra stockar"?

vad jag behöver är ju brädor till panelen, bredden på dem är ganska oviktig, det gör inget att de är lite olika breda. Bredden på vagnslidret kommer bli c:a 7 meter, djupet c:a 5 m och höjden runt 3.5 meter. Därtill behövs ju stolpar och reglar..

Har du någon uppfattning om ungefär hur många träd man behöver plocka ned för att få ihop till detta? Jag har alltså ingen som helst referens eller uppfattning av trädåtgången..
5, 10, 100????

Behöver stammarna torka innan de sågas?

guba

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 aug-08 kl 17:34 »
Första stocken är detsamma som rotstocken och andra således den efterföljande uppåt på trädet.

Hur många träd som går åt beror ju givetvis på dimensionen på stocken men har du en stock som går att blocka i 7" så är det bara att räkna på hur många brädor du får ut osv beroende på vilket block du kan få ut. 1"x7"x4 meterx 6 st=4,2 m2 på en stock
Inte så komplicerat, annars kommer nog en uträkning på antal träd här inom kort.

Stockarna sågas färska och virket ströläggs för torkning.
Det går även bra att såga torrvirke men det har alltid påbörjats en mer eller mindre stor del av rötning i sådant virke.
Skall det sågade utbytet inte byggas in fungerar det bra med sådant virke, skall det byggas in aktar i alla fall jag mig  för att använda sådant.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 17:36 av guba »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 17:46 »
tackar för svaret!
Utav de 8 hektar skog vi har är väl c:a 1-1.5 hektar gran/tall i 80-årsåldern, det är utav detta jag hade tänkt att ta till bygget. Men eftersom att det är den enda "gammelskog" vi har, resten är "vedskog"  så vill jag ju inte plocka ned för mkt, det är roligt att ha lite äldre skog på markerna.

Men då kanske det borde kunna gå att få ihop virket till bygget på ett 20-tal utav "80-årsträden" då...

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 aug-08 kl 19:56 »
Men då kanske det borde kunna gå att få ihop virket till bygget på ett 20-tal utav "80-årsträden" då...
Det blir då inte för lite virke om de har "normal" dimension.
Fördelen med att hugga virke själv till ett bygge som man vet virkesåtgången till är ju att man apterar stockarna efter åtgångslängder vilket borgar för minimalt spill.
Och satan så kul är det att bygga av det virke man har huggit, kört hem, sågat, strölagt och till slut spikat in i konstruktionen som man själv skapat, riktigt tillfredsställande :)

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 20:27 »
Morsning!
Jag ska se om jag kan få tag i någon mobilsåg i närheten, de borde ju kunna hjälpa till att räkna på det hela om jag säger hur mkt virke jag behöver, jag hajjar inte riktigt hur det görs...  :)
De borde ju ha en aning om hur mkt man kan få ut på olika stamdimensioner.. EFtersom att bredden på panelen kan få variera så borde det ju kunna gå att få ut maximalt från en stam.

Om de ex. skulle säga att man kan få ut c:a X antal olika dimensioner om man har en stam på ex.. 30 cm så kan man ju sedan enkelt räkna ut hur många kvm det blir på en stam när man väl hittat ett träd på 30 cm...

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser