Den sista "handvevade" enligt annonsören verkar ju vara motordriven i alla fall, i vart fall vad man kan bedöma efter bilden.
I övrigt kan ju sägas angående slungor att de tangentiella är något mer effektiva. Dock måste man ju som maskinist vara medveten om att cellerna lutar uppåt 60
0 så ramarna skall alltid placeras i slungan med nerkanten åt samma håll - och så kör man slungan oavsett maskinellt eller per handkraft i samma riktning som nerkanten av ramarna - alltså nerkanten skall köras först... När man vänder ramarna så måste ju även rotationsriktningen ändras, efter vändning så kör man nederkanten återigen först och då blir det ju automatiskt åt "andra" hållet...
Radialslungor är snabba. Men inte lika effektiva som tangenialslungor. Skall man slunga ljunghonung så gäller tangentialslunga, och höga varvtal. Och räkna med att det går sönder lite vaxkakor också...
Storbiodlare som slungar hundratals ramar i timmen ägnar sig enbart åt radialslungor. De slungorna tar mellan 60 - 200 ramar per slungningscykel. En slungningscykel tar kanske 6-9 minuter.
Jag har ju runt 50-talet samhällen så här slungas för lite för att betala kostnaden, i stället så har jag och min hustru många trevliga timmar tillsammans i slungrummet när vi faktiskt "pratar" med varandra... Det blir rätt mycktet samtal när man avtäcker 1500-2000 ramar.
Men när jag blir äldre och planerar att utöka biodlingen och drar ner på övrigt arbete - då blir det en slunglinje som tar kanhända 400 kg / timme... Det kostar runt 175 000:- och då pratar jag billigt, det finns dyrare och kanske "bättre"...