Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygg din egen slunga!  (läst 8821 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Bygg din egen slunga!
« skrivet: 15 aug-08 kl 21:10 »
Här är ett tufft tips till den som inte har lust att lägga flera tusenlappar på en slunga.

http://www.scienceinafrica.co.za/2005/september/honeyextractor.htm

:)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Filip Skräplund

SV: Bygg din egen slunga!
« Svar #1 skrivet: 15 aug-08 kl 21:47 »
Det var ett tips i god alternativ anda!   :)

Undrar bara hur pass bra den centrifugerar med ramarna placerade radiellt?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #2 skrivet: 15 aug-08 kl 22:00 »
Det var ett tips i god alternativ anda!   :)

Undrar bara hur pass bra den centrifugerar med ramarna placerade radiellt?

varför skulle inte det fungera? det finns väl redan radialslungor på marknaden? om jag förstått det rätt så slungar de mer effektivt eftersom man ställer ramarna med rambottnarna mot centrum. på så sätt har man cellöppningarna snett utåt och honungen kan därmed lättare centrifugeras än i de "vanliga" slungorna där man måste byta varv för att slunga bägge sidorna. i radialslungan så spelar det ingen roll vilket håll du centrifugerar åt. bägge sidorna på ramarna töms på honung samtidigt.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 22:22 »
Ok, jag visste inte ens att cellerna lutade lite.
Men det blir mindre centrifugalkraft nära slungcentrum, kanske man kan öka varvtalet när det mesta av honungen tömts för att få ut det sista.
Det är ju i så fall enkelt med en skruvdragare med variabelt varvtal.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 14:38 »
Det var en smart idé!! Kul att det finns fler som vågar experimentera lite...

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 16 aug-08 kl 18:56 »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 22:24 »
Den sista "handvevade" enligt annonsören verkar ju vara motordriven i alla fall, i vart fall vad man kan bedöma efter bilden.

I övrigt kan ju sägas angående slungor att de tangentiella är något mer effektiva. Dock måste man ju som maskinist vara medveten om att cellerna lutar uppåt 600 så ramarna skall alltid placeras i slungan med nerkanten åt samma håll - och så kör man slungan oavsett maskinellt eller per handkraft i samma riktning som nerkanten av ramarna - alltså nerkanten skall köras först... När man vänder ramarna så måste ju även rotationsriktningen ändras, efter vändning så kör man nederkanten återigen först och då blir det ju automatiskt åt "andra" hållet...

Radialslungor är snabba. Men inte lika effektiva som tangenialslungor. Skall man slunga ljunghonung så gäller tangentialslunga, och höga varvtal. Och räkna med att det går sönder lite vaxkakor också...

Storbiodlare som slungar hundratals ramar i timmen ägnar sig enbart åt radialslungor. De slungorna tar mellan 60 - 200 ramar per slungningscykel. En slungningscykel tar kanske 6-9 minuter.

Jag har ju runt 50-talet samhällen så här slungas för lite för att betala kostnaden, i stället så har jag och min hustru många trevliga timmar tillsammans i slungrummet när vi faktiskt "pratar" med varandra... Det blir rätt mycktet samtal när man avtäcker 1500-2000 ramar.

Men när jag blir äldre och planerar att utöka biodlingen och drar ner på övrigt arbete - då blir det en slunglinje som tar kanhända 400 kg / timme... Det kostar runt 175 000:- och då pratar jag billigt, det finns dyrare och kanske "bättre"...???

Georgisten

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 14:23 »
SHit, jag har aldrig bytt håll i slungan. Jag bara ställer i ramarna och kör... sen vänder jag på dem och kör och sen får det va. Kanske är dumt att göra så?

Wictor: Var köper du slunglinjen för 175000? Inte i Norden va?
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

« Svar #8 skrivet: 17 aug-08 kl 15:25 »
Det finns ju en tillverkare i Frankrike som heter Thomas, som säljer slunglinjer. Mer eller mindre automatiska, man kan få hur mycket som helst om man är villig att betala.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #9 skrivet: 17 aug-08 kl 20:00 »
hej,

vad menar ni med att byta håll med slungan? Jag slungar först en sida o sen den andra båda åt samma håll.... När jag är klar väger ramen nästan inget och allt honung är ute..... varför ska man byta håll?

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wictor

« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 17:43 »
När du placerar ramar i slungan skall alla bottenlister på ramarna peka åt samma håll.

Och i den riktningen skall slungan rotera, alltså "bottenlisten" först...

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 18 aug-08 kl 17:56 »
vad menar ni med att byta håll med slungan? Jag slungar först en sida o sen den andra båda åt samma håll.... När jag är klar väger ramen nästan inget och allt honung är ute..... varför ska man byta håll?

mvh

Jonathan
Det beror väl på hur man vänder ramarna; Om man vänder ramen kring vertikalaxeln så pekar ramens underkant åt andra hållet och då byter man rotationsriktning på slungan, men om man vänder ramen kring horisontalaxeln kommer ramens underkant att peka åt samma håll som tidigare och då skall slungan snurra åt samma håll som tidigare.
Hepp  8)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #12 skrivet: 18 aug-08 kl 18:44 »
hmmm,

jag vänder mot vertical tror jag??  ramar står på änden i korgen sen vända jag bara på de så de tomma cellerna pekar inåt och de fulla utåt....  Ramarna blir i alla fall tom och det är väl meningen. Jag använder en avtäckningsgaffel och ramarna ser ut som fan efter jag har varit framme... tror ni att bina klara av att städa upp efter mig?

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

wictor

« Svar #13 skrivet: 18 aug-08 kl 20:02 »
Det beror väl på hur man vänder ramarna; Om man vänder ramen kring vertikalaxeln så pekar ramens underkant åt andra hållet och då byter man rotationsriktning på slungan, men om man vänder ramen kring horisontalaxeln kommer ramens underkant att peka åt samma håll som tidigare och då skall slungan snurra åt samma håll som tidigare.
Hepp  8)

Korrekt. Jag vänder ju kring vertikalaxeln eftersom det blir lättare med mina 3/4 langstroth, jag behöver inte ta upp ramen ur slungan utan kan vända den direkt i slungkorgen...

Det viktiga för att få maximalt resultat är i vilket fall att köra slungans rotationsriktning i samma riktning som ramarnas underlister pekar... Och då kan det ju förstås vara en fördel om alla ramars nederkant pekar i samma riktning...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 okt-08 kl 14:07 »
Har du någon länk till det här företaget Thomas i Frankrike?

Slunglinjerna jag sett vänder ramen innåt, finns det någon anledning till detta (trä kontra plastramar).
Slungar de bara med högre rotation under längre tid? En plastram skulle väl hålla och slungas bättre med ramen utåt?
Den här hjulslungan är också vänd åt samma håll, lite bakvänt tycker man men det kanske beror på att träramen är lite starkare på ramkanten.
Vända åt andra hållet borde det räcka det med "avståndsklaffarna" på plastramarna.
http://www.freddyduwe.com/Hjulslunga.pdf

Neiklot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 13 okt-08 kl 18:57 »
Enkelt, och säkert lika effektivt som en köpt "fleratusenkronors"..

I like alternativet bygga själv.

;D

Georgisten

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 15 okt-08 kl 10:03 »
Ett annat alternativ för självhushållaren är ju att köra billiga TBH-kupor. Då mosar man honungskakorna och silar dem genom en duk. :P

http://www.bwrangler.com/ttbh.htm

:D

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #17 skrivet: 27 okt-08 kl 22:07 »
Vaxbygget håller bättre om du vänder ramarna.
Kör ur ca hälften på en sida, vänd ramen ta allt på nästa sida, väd ige och ta nu resten på första sidan.
Om inte vaxet är brunt och hårt som masonit förstås.

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Kollberg

« Svar #18 skrivet: 01 jul-09 kl 04:01 »
Någo som vet något youtube klipp där dom använder slunglinjen?
Skulle vara intressant att se...
Glad amatör!

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #19 skrivet: 01 jul-09 kl 08:12 »
Sök på "Honey Extraction" så hittar du endel roliga linjer och maskiner
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 2 användare
FletcherHe, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser