Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal höbalar?  (läst 2451 gånger)

fårbonde

  • Inlägg: 7
    • Hälsingland
Antal höbalar?
« skrivet: 15 aug-08 kl 01:16 »
Hejsan!
Funderar på antalet fullstora höbalar jag behöver beställa av grannen.
För att ha 4st finulls tackor över vinten.
Räknar med ca 240dagar stallperjod (hälsingland)
Och varje tacka äter ca 2,5kg hö om dagen.
Blir ca 2400kg hö.
Klara jag mig med 14-15st fullstora höbalar för 4st tackor i vinter?

Klipparn

  • Inlägg: 983
  • Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Antal höbalar?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-08 kl 10:12 »
jag brukar räkna med en ensilagebal/tacka , men har kortare stallperiod här nere. Halland
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Antal höbalar?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-08 kl 10:48 »
Jag hade 13 får förra vintern och gjorde av med 20 balar hö. Det gick åt extra mycket hö eftersom det var taget sent och ganska dåligt. Det gjorde att fåren fick fri tillgång till hö och det blev mycket spill. De ville inte äta allt utan det blev strö av det som de ratade. Men jag undrar om inte 1 bunt hö per tacka blir lite väl lite? Ensilage är ju väldigt näringsrikt så det kanske räcker med mindre. Vi har nog ungefär lika lång stallperiod.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Antal höbalar?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-08 kl 12:00 »
Ensilage är ju väldigt näringsrikt så det kanske räcker med mindre.
Ensilage är generellt sett mera "näringsrikt" per kg/ts...

Det betyder att man "nästan ska ge" dubbelt så mycket ensilage i vikt
som när man ger hö... !

Klara jag mig med 14-15st fullstora höbalar för 4st tackor i vinter?
Det beror ju på vad din grannes hörundbalar väger.....  ;D
Men om balarna väger 200 kg el. mer och du ser upp så att fåren inte börjar "bädda" med höet istället för att äta upp det, så räcker det.
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 15:12 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Kottisgården

  • Inlägg: 210
    • Västerbotten
SV: Antal höbalar?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-08 kl 12:18 »
Observera nu skillnaden mellan rullat torrhö, hösilage och ensilage.. oftast benämner man det fel så missförstånd uppstår i diskussionen. Alla är ju "bondens vita bollar".

Jag tycker inte ensilage är att rekommendera för får och getter, hellre ett torrare grovfoder så de får mer mängd att knapra på. Ska man utfodra med vanligt ensilage så blir det inte många dm2 per får. Detta på grund av näringsinnehåll och tyngden. Uppätet på 2 minuter..
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Antal höbalar?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-08 kl 12:44 »
Nämen...det är ju när dom får ensilage som det blir MER mängd att knapra på !

Som jag skrev i inlägget ovan....
2 kg hö motsvaras ju INTE av 2 kg ensilage, utan av närmare 4 kg* ensilage !

(*beroende på inehåll kg/ts blir det inte exakt så naturligtvis,
 men mellan tummen o pekfingret för att åkådliggöra skillnaden)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Antal höbalar?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-08 kl 13:45 »
Ger mina får ensilage under hela den kalla perioden.. hö på höst och vår..
De får fri tillgång av både och.. de verkar föredra ensilaget.. dock inte om det är sent taget och väldigt blött..
Iår tog vi tidigt och det blir nog mer hösilage av det.. till glädje för fåren men inte för grisarna.. dom vill ha så blött som möjligt..

Ska väl egentligen inte ha någon större betydelse vad det är i balen.. mängden blir ju densamma även om vikten skiljer..
Precis som Grimla skriver.. kan du inte jämföra vikt på hö och blött ensilage..

Kan nu inte säga exakt hur mycket vi ger fåren eftersom grisarna och hästarna äter oxå.. men som sagt fri tillgång får dom..
Tror att fåren (30st) åt en ensilagebal i veckan ungefär..

Du har 3,5 bal per tacka och det räcker absolut.. :)



Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Camillur

  • Inlägg: 58
SV: Antal höbalar?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-08 kl 14:07 »
Tänk på att "Fårbonde" som frågar bara har 4 får. Då är det väl knappast att rekommendera ensilage. Ensilaget blir ju dålig då balen öppnats.

Har själv 4 får och i vintras gick det åt ca 1800kg (6st @ 300kg rundbalar) torrt hö. Men här är stallperioden kortare.

(Edit 080818: Balarna vägde visst bara ca 230kg = 1380kg... och fåren var bara lamm när vi fick hem dem, så det gåt nog åt mer i år.)
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 09:53 av Camillur »
Bor tillsammans med Jonas, värmländska får, grannens katter, för många rådjur och några dammråttor på en liten gård mellan Lysekil och Kungshamn i Bohuslän.

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Antal höbalar?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 17:35 »
Jag hade ensilage till mina ifjol. Kass pga andraskörd och idogt regnande. Gick inte att torka alls. Blev sur på höbonden för han hade lovat mig förstaskörden (som blev skitbra och tagen i rätt tid) men, sålde den till honom som hjälpte honom att plasta.  >:( Med tanke på att det var så blött så lyckades inte tackkorna äta så mycket som de behövde trots fri tillgång. I år har jag inte lyckats få tag på något vinterfoder ännu. Trots annonserande.  :-\
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

texelmatte

  • Inlägg: 93
SV: Antal höbalar?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-08 kl 22:11 »
Hur många balar du behöver beror väl helt och hållet på vad varje bal väger?? Du vet ju att du behöver 2400 kg för att klara vintern, så fråga grannen vad balarna väger och ta sedan fram miniräknaren! Sedan gäller det ju förståss att de äter det mesta av höet, så det inte går en massa i spill.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Antal höbalar?
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 21:31 »
Dum fråga kanske men äter finullstackor mer/mindre än lantraserna?
Tänker då på mina värmlänningar som jag nu sitter och försöker räkna ut höförbrukningen inför vintern för. 2 tackor 1 bagge, alla under 1 år, de växer och äter massor. Vad säger ni, 4 rundbalar ā 300kg? 5 om jag räknar in kaninerna över vintern. Eller är jag ute och reser?
 

Edit: Oj glömde, jag bor i Skåne
« Senast ändrad: 18 aug-08 kl 22:01 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Antal höbalar?
« Svar #11 skrivet: 19 aug-08 kl 21:56 »
Be om en analys på hö't som du tänker köpa och räkna fram en foderstat åt fåren, det är det enda sättet att få reda på hur mycket som kommer att gå åt. När du har räknat ut foderstaten så lägg på lite extra på hö't, exempelvis 25% extra. Om fåren av någon anledning tycker att hö't inte är superbra, t.ex. om det är för grovt så blir det en hel del spill.
Det är mycket som spelar roll för hur mycket hö som går åt. Hö-analysen (om du har ett riktigt bra hö kanske du inte behöver fodra kraftfoder, då kanske det å andra sidan går åt mer hö). Hur lång period räknar du med att du behöver fodra med hö? Kommer dina tackor vara dräktiga? Hur mycket väger fåren?

När jag beställer hö räknar jag alltid grovt ut hur mycket häst-hö resp får-hö jag vill ha och meddelar min hö-leverantör, när jag sedan får analyserna räknar jag ut "exakt" hur mycket som kommer att gå åt och korrigerar siffran till min leverantör. Men så har jag kanske en ovanligt tålig höleverantör också. :-[

Om du inte kan få tag i analyserat hö, får man ju chansa.
Om du har lätt att få tag i ytterligare en bal kan du väl testa med 4 st åt fåren, men om du tror att det blir problem att få tag i hö till våren, skulle jag inte chansa utan köpa 5. Har man dessutom fått tag i bra hö så gör det ju inget om man fodrar med det i början på nästa höst eller under blötperiod på sommaren för att stabilisera magar.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Antal höbalar?
« Svar #12 skrivet: 19 aug-08 kl 22:09 »
Be om en analys på hö't som du tänker köpa och räkna fram en foderstat åt fåren, det är det enda sättet att få reda på hur mycket som kommer att gå åt. När du har räknat ut foderstaten så lägg på lite extra på hö't, exempelvis 25% extra. Om fåren av någon anledning tycker att hö't inte är superbra, t.ex. om det är för grovt så blir det en hel del spill.
Det är mycket som spelar roll för hur mycket hö som går åt. Hö-analysen (om du har ett riktigt bra hö kanske du inte behöver fodra kraftfoder, då kanske det å andra sidan går åt mer hö). Hur lång period räknar du med att du behöver fodra med hö? Kommer dina tackor vara dräktiga? Hur mycket väger fåren?

När jag beställer hö räknar jag alltid grovt ut hur mycket häst-hö resp får-hö jag vill ha och meddelar min hö-leverantör, när jag sedan får analyserna räknar jag ut "exakt" hur mycket som kommer att gå åt och korrigerar siffran till min leverantör. Men så har jag kanske en ovanligt tålig höleverantör också. :-[

Om du inte kan få tag i analyserat hö, får man ju chansa.
Om du har lätt att få tag i ytterligare en bal kan du väl testa med 4 st åt fåren, men om du tror att det blir problem att få tag i hö till våren, skulle jag inte chansa utan köpa 5. Har man dessutom fått tag i bra hö så gör det ju inget om man fodrar med det i början på nästa höst eller under blötperiod på sommaren för att stabilisera magar.



Jo det var lite så jag tänkte också, ingen vet hur våren blir nästa år och även om jag har ett överflöd av bete hjälper inte det om det blir en blöt vår med dålig tillväxt. Jag har ju kaniner också som varierar i antal och de äter ca 3 balar i veckan så de måste också räknas in, samt blir tackorna troligen dräktiga snart och även det måste räknas in. Bättre 1 bal för mycket är för lite, det får helt enkelt bli 5. Tack för hjälpen  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lia-Ia

  • Inlägg: 100
SV: Antal höbalar?
« Svar #13 skrivet: 19 aug-08 kl 22:27 »
Kolla upp att du får ett sprött hö, jag försökte fordra mina tackor med hästhö förra hösten innan jag fick hem fårhö't - det gillade dom inte - massor av spill ! Alldeles för grova strån tyckte dom.
Å andra sidan hämnas hästarna genom att rynka på mulen åt det spröda får-hö't. Djur!! ???

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Antal höbalar?
« Svar #14 skrivet: 19 aug-08 kl 22:31 »
Kolla upp att du får ett sprött hö, jag försökte fordra mina tackor med hästhö förra hösten innan jag fick hem fårhö't - det gillade dom inte - massor av spill ! Alldeles för grova strån tyckte dom.
Å andra sidan hämnas hästarna genom att rynka på mulen åt det spröda får-hö't. Djur!! ???
Jo jag använder ju grovt stråhö till kaninerna som inte vill ha nåt annat, men det verkar som att fåren (lantraser) även uppskattar detta grova hö, de äter ju allt torrt stråigt i hagen först innan de ger sig på det färska gräset  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser