Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkfärg i ladugården?  (läst 15816 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Kalkfärg i ladugården?
« skrivet: 14 aug-08 kl 12:09 »
Hejsan.
Ska försöka vitmåla inne i ladugården inom några veckor, har fixat en färgspruta för att minimera arbetstiden så mkt som möjligt..  :)

Frågan är vad det ska vara för färg? Tak, träväggarna och balkar är målad med någon form av kalkfärg tidigare, iaf på de flesta ställena. Är det någon speciell sorts kalkfärg man ska använda och vart kan man köpa den?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kalkfärg i ladugården?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 16:39 »
Kalkfärg blandar du själv med hjälp av kalkdeg och vatten. Första och sista lagret ska vara kalkvatten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 17:28 »
Ok.. Vet du vart man kan köpa kalkdeg?

Jag antar att kalkvattnet är samma sak som kalkfärgen fast mer utspätt..

Maran

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 18:25 »
Det går bra att använda torrsläckt kalk på påse också, men kalkpastan är mycket trevligare att handskas med. Kan beställas på bla www.malarkalk.se.

Kalkvatten:

Blanda ca en del kalkpasta med fem delar vatten. Rör om ordentligt.  Kalken får sedan sjunka till botten och det kristallklara vattnet som efter ett dygn bildats ovanför bottensatsen är kalkvattnet. Ta bort eventuella karbonatiserade avlagringar på ytan. (Avlagringarna bildar en spröd hinna)

Vid tillredning av kalkvatten kan resterade kalkpasta användas flera gånger genom tillsättning av mer vatten.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 aug-08 kl 06:12 »

Frågan är vad det ska vara för färg?
 Tak,  träväggarna och balkar  är målad med någon form av kalkfärg tidigare, iaf på de flesta ställena. Är det någon speciell sorts kalkfärg man ska använda och vart kan man köpa den?

Jag har för mig att någon klok nån gång sa till mig att trä-skadeinsekter gillar kalkfärg...
Alltså att man inte skulle måla trä med kalk, bara murar, puts och dyl.

:-[   kan ha fel..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-08 kl 09:56 »
Frågan är vad det ska vara för färg? Tak, träväggarna och balkar är målad med någon form av kalkfärg tidigare, iaf på de flesta ställena. Är det någon speciell sorts kalkfärg man ska använda och vart kan man köpa den?

Jag skulle inte använda kalk alls... av flera anledningar.

Men främst för att den sitter inte fast.... utan lossnar.
Man kan inte skura en vägg för då lossnar kalken.

Och i ett kostall så blir det alltid stänk och man vill ju gärna skura bort det.
Visst någon optimist kan ju säga att jamen det kan man kalka över..
Och hur bra blir det..inte alls..skiten "lyser igenom" och det blir inte snyggt dessutom ska man slabba med kalk stup i kvarten.

Bäst är att måla med vanlig färg som sitter fast och som man kan skura/torka vid behov  :) :) :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 aug-08 kl 16:29 »
Ok.. Skippar nog kalkningen och använder "vanlig hederlig" färg och pensel..  :)

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 16 aug-08 kl 16:35 »
I den här tråden finns också en del tips:

Bästa hönshusväggen?

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=47796.msg374320#msg374320
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 aug-08 kl 16:47 »
tackar!
Ladugårdens bjälkar och tak är i väldigt dåligt skick, bjälkarna är angripna av mask (eller husbock..) men kärnan är iaf frisk, så än så länge håller bygget ihop. Vissa av takbrädorna faller ihop bara man tar på dem, det kanske beror på kalkfärgen som suttit där innan?

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 16 aug-08 kl 16:51 »
tackar!
Ladugårdens bjälkar och tak är i väldigt dåligt skick, bjälkarna är angripna av mask (eller husbock..) men kärnan är iaf frisk, så än så länge håller bygget ihop. Vissa av takbrädorna faller ihop bara man tar på dem, det kanske beror på kalkfärgen som suttit där innan?

Kalkfärgen har säkert hjälpt till.
Det var dålig ventilation i lagårdarna förr, man hade ofta onödigt varmt och fukten gick ut i väggar och tak.

Försäkra dej om att det inte är husbock, såna äter upp virket snabbt.
Men troligen är det inte såna, utan strimmig trägnagare tror jag dom heter, eller nåt liknande, såna som gillar fuktigt virke.
Virkeskonsistensen brukar vara ungfär som kex, där dom gått fram.
Små gångar ca 2-3 mm i diam, husbocken gör stora ovala gångar.
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 16:59 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-09 kl 10:26 »
Ok.. Skippar nog kalkningen och använder "vanlig hederlig" färg och pensel..  :)

är i samma sits som du :)  vad målade du för färg sen?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 25 jul-09 kl 20:22 »
Nu frågade du inte mej, men jag målar med vanlig, tråkig, vattenbaserad vit vägg-och takfärg i lagården. Fäster utmärkt på den gamla kalkfärgen, och ger ett liknande resultat (fast bättre) :) .
« Senast ändrad: 25 jul-09 kl 20:35 av skräptanten »
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jul-09 kl 20:33 »
Nu frågade du inte mej, men jag målar med vanlig, tråkig vit vägg-och takfärg i lagården. Fäster utmärkt på den gamla kalkfärgen, och ger ett liknande resultat (fast bättre) :) .

läste i en annan tråd att ojefärg skulle vara bra att måla med ,det skulle inte trägnagarna tyckaom.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 25 jul-09 kl 20:37 »
Balsamterpentin tar annars kål på trämask. Problemet är bara att skadedjuren trivs i träet för att det är fuktigt, och då är det förr det problemet en bör ta tag i, istället för att måla över.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 jul-09 kl 20:54 »
Jag vet inte säkert men kollar man i min ladugård så verkar inte kalkfärg vara något bra alternativ.. Allt som varit målat med kalkfärg är "maskstunget" som sjutton medans det omålade är friskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser