Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mamma som inte tar hand om sina ungar!! Har nu fått flera!!  (läst 9402 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: HJÄLP! Mamma som inte tar hand om sina ungar!!
« Svar #20 skrivet: 14 aug-08 kl 21:51 »

Men tyckte dt va svårt att hålla mjölken varm tills dom ätit färdigt. Den blir så fort kall i röret.

Vad är röret gjort av ? om det är glas kan du värmer det i het vatten innan du ha in mjölken, och om du mata dom i ett varmt vardagsrum håller sig värmen ochså lite till..
Jag vet hur det är, det känns bara inte bra med kallt mjölk..

ninjan

• Alvens
« Svar #21 skrivet: 14 aug-08 kl 21:59 »
Det är av glas, och jag hade det i hetvatten inna, för att värma upp det, men eftersom det är så lite mjölk i så kallnar det jätte fort.. dessutom har vi nog inga rum som är så varma.. vi har lite kyligt på sommaren, och rent av kallt på vintern..

Men då blir inte ute och inne tempen så stor, har hört att man håller sig friskare då! (inbillar mig själv)
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
SV: Mamma som inte tar hand om sina ungar!! Har nu fått flera!!
« Svar #22 skrivet: 15 aug-08 kl 12:29 »
jag blir då ALDRIG klok på detta med kaniner. Snacka om nya överaskningar ständigt!!   ???

Nu när jag kommer ut och ska byta vatten till kaninerna, vem har inte byggt bo då.
lite sent tänkte jag bittert  >:(

Men då jag står och kikar in på det prydliga boet med massor av päls i, så ser jag att det RÖR sig i boet  :o

Döm om min förvåning, men nu har hon alltså fått ungar IGEN, och gjort ett fint bo som hon lagt den/dom i!! :D

Kan lova att jag kommer INTE röra detta bo förns tidigast om en vecka! Hon va mer på spänn nu och vaktar förmodligen dessa ungar.

Men vad säger man.. min ständiga fråga.. är detta vanligt??
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #23 skrivet: 15 aug-08 kl 13:08 »
Förstår jag det riktig sådär : hon som fick tre ungar  iförrgår  som hon övergav,  fick nu flera idag som hon lagt i ett bo ?

Jag hade aldrig det, så kan inte säga något om det..
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 13:31 av Angelika »

ninjan

• Alvens
« Svar #24 skrivet: 15 aug-08 kl 13:16 »
Honan som fick ungar i FÖRRGÅR, och som rev omkring och bet och inte ville ha sina ungar ja.
Samma hona har i dag gjort ett jätte fint bo, som det rör sig i.
Hur många ungar det ligger däri har jag ingen aning om, vill inte röra alls den här gången.

I går kväll kl 24.30 så hade hon inte börjat bygga nåt bo ens.

Jag blir något förvirrad av denna hona. Men glad att hon gjort bo och ser ut att vilja ta hand om sina nya ungar nu då.  :)
www.alvens.se

Kerstin Linnea

« Svar #25 skrivet: 15 aug-08 kl 15:08 »
Om honan skulle fortsätta med vanvård och att bita ungarna är hon knappast något att avla på.....
Avvakta några dagar innan du kollar boet, tvätta händerna innan med någon neutral tvål , kela mycket men mamman och sätt henne för sig själv i en transportbur eller något med något gott och kolla i boet..
Vänta litet tills ungarna lagt sig till ro innan du släpper tillbaka honan..

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #26 skrivet: 15 aug-08 kl 16:24 »
När honan inte bryr sig om ungarna brukar det vara något fel. Honan lär ha haft svårt att få ur sig någon unge, det är nog därför hon inte brydde sig om dom första.

Jag brukar alltid bli på vakt om honan inte bryr sig om ungarna, och för någon vecka sedan hade jag en hona som fick en pytteliten unge (och magen var klotrund). Hon hade lagt den i boet, men brydde sig inte om den. Jag insåg att det var något fel, så jag tog ut henne på en bänk och lät henne röra lite på sig, och masserade magen och tjong så ställde hon sig och födde en unge till. Dagen efter så hade hon fått 7 ungar till...
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

ninjan

• Alvens
« Svar #27 skrivet: 15 aug-08 kl 16:43 »
ja så kan det ju vara, men hon hade ju inte byggt bo heller. Men nu har hon gjort det och har ett gäng ungar däri, två dagar efteråt.
Dom första ungarna grävde hon bara omkring med, såg inte ut som att hon tyckte det va hennes.
Dessutom va dom väldigt små.

Men hoppas nu bara att det går bra med dom hon har i boet, så får vi se om ett tag hur många dom är  :D

Ungarna jag har inne lever ännu, och är mycket piggare i dag, mjölken ser ut att ha gjort dom gott, och dom ser mycket rundare ut och håller värmen bra. Får se hur det går för dom framöver.
www.alvens.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 15 aug-08 kl 17:05 »
Ska hålla tummarna för ungarna!

Hur gammla va dina ungar Potatisblomma, när du började mata dom?

5ml tycker jag ser mycket ut.. mina ungar är såå små!

Sög dom helt själva från börjar?

Mina var 9 dagar, och jag fick nog bara i dem 3-4 ml de första dagarna.

Nä, de sög inte själva.... tog någon dag innan de lärde sig.
Landsflykting i storstan...

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #29 skrivet: 15 apr-10 kl 11:15 »
Hittade denna tabell hos ett lokalt ostmejeri.
Mölk      fett,%   Protein,%     Casein,%    Lactose,%    Mineraler,%     
Får          7,8         5,6               4,2               4,7               0,87

Get         3-3,5      3,3              2,5                 4,4               0,8

Ko          3,5-4,5   3,25             2,6                 4,6               0,75

Vad är det som gör getmjölken bättre än komjölken? Den ser ju ut ungefär lika.
Däremot fårmjölken är ju betydligt mycket fetare och mer protein, casein vet jag inte ens vad det är  :)

Hur ser kaninmjölken ut, är det någon som har koll på det?

Protein                 Fett         Mineraler       Mjölksocker
Kaninmjölk (dag 4-21) 13,2 - 13,7 %   9,2 - 9,7 %  2,4 - 2,5 %       0,9 %
Komjölk                           3,5 %             4,0 %          0,7 %           5,0 %

Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

nysse

« Svar #30 skrivet: 15 apr-10 kl 12:33 »
Jeg står med 1 överlevande unga från 10/4, dom andra 6 dog 13/4 . Jag fick tipset om att holde maman - och låte den lilla die. Det gick bra i 2 dag, men nu är det som om maman inte producerar mera mjölk. Så nu går jag över til mjölkerstatning til katbabisar......Hoppas det funker.

Dillen

• Östergötland
« Svar #31 skrivet: 15 apr-10 kl 16:07 »
Vi fick en kaninhona förra sommaren som var tjuvparad utan att ägaren visste om det, och trodde sådeles att honan bara var en smula fet. Vi fick hem henne och samma kväll började hon bygga bo, födde ungar på natten. En unge lade hon utanför bolådan, jag trodde bara hon hade fått en enda unge. Den struntade hon i totalt och bar ut från bolådan trots att jag försiktigt lade in den ett par gånger. Ungen dog efter 2 dygn ungefär

Men i bolådan hade hon en till unge som hon tog hand om på bästa sätt, den växte upp med världens bästa och vårdande mor. Drog slutsatsen att det förmodligen var något medfött fel på den första ungen som hon övergav. Kanske var det även fel på de som din hona övergett? Fast det var ju lite skumt att hon inte ens byggde bo åt dem iof..

Hoppas allt går vägen med de hon har i boet nu! Lycka till!  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Gille

• -
« Svar #32 skrivet: 16 apr-10 kl 09:28 »
                                 Protein                 Fett         Mineraler       Mjölksocker
Kaninmjölk (dag 4-21) 13,2 - 13,7 %   9,2 - 9,7 %  2,4 - 2,5 %       0,9 %
Komjölk                           3,5 %             4,0 %          0,7 %           5,0 %
Bra du skrv in detta. Skillnaden är lactos, som kaniner inte tål så bra. Det ska man vara försiktig med när man stödmatar (och absolut inte ge till vuxna kaniner).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser