Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mamma som inte tar hand om sina ungar!! Har nu fått flera!!  (läst 9400 gånger)

ninjan

• Alvens
Som jag skrivit tidigare så fick en av mina honor två dödfödda ungar för ett tag sen, det va 3 dagar mellan ungarna.

Hon hade ju även rivit av sig mycket päls, men blev pigg fort.
Jag parade om henne, och hon har fått extra giva med kraftfoder så hon inte skulle "falla ur"

Hon va beräknad i går, och när jag och sonen skulle ut och natta dom sista gången runt 23.30 så låg det en ensam unge mitt i hennes bur.

Den här gången har hon inte ens dragit ihop ett litet bo, och förra gången hade hon gjort ett helt berg av halm och hår.

Hon är helt ointresserad av ungen, som inte rör sig. Så jag plockar ut den. Den lever, men är väldigt kall. Så jag håller den så den ska bli varm, och den börjar kvickna till. Försöker fundera ut en plan.. vilket inte går så bra  :(

Medans vi står där, så föder hon helt plötsligt en unge till.. som hon börjar slicka ren.. men har ju fortfarande inget bo till dom!

Som jag skrev förra gången, så sparade jag ju hennes päls då. Detta va jag väldigt glad för nu kan jag säga, så jag gör ett bo efter bästa förmåga och fyller det med hennes egen päls. Sen lägger jag ner den första ungen, som nu är varm, i boet. Honan lämnar även dena andra ungen mitt på golvet, så jag flyttar dit även denna.. efter en stund kommer även en tredje unge.

Jag lämnar henne medans hon slickar den ren, går in och när jag kommer ut efter 45min, så ligger den ungen kvar mitt på burgolvet. Det är kallt här på nätterna nu, så den har blivit nerkyld fort.

Värmer och lägger även unge nr.3 i "boet".

Efter det så går jag in och sover, och håller tummarna!

I morse då jag kom ut, va det varmt i boet och ungarna lever!! MEN.. jag tror inte dom fått mat. Dels så är dom ganska matta.. inte runda och goa, snarare skinniga och mager.

Och dels så ser det inte ut som att honan rört boet.

Hon är pigg och sitter och äter, men ser inte ut att bry sig om ungarna alls.

Sååå.. ska jag försöka stödmata dessa små? Med vad isf?
Jag skulle gärna försöka allt!!

Eller tror ni mamman tar sitt förnuft tillfånga?

Vet att jag brutit mot alla "regler", genom att ha varit där och stökat så mycket, men annars hade det varit 3st stendöda ungar i dag!

Snälla, behöver all hjälp jag kan få!!

:o :o
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 12:23 av ninjan »
Endast hundar och en katt numer
Ett liv utan djur.. är inget liv!
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: HJÄLP! Mamma som inte tar hand om sina ungar!!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 11:17 »

Sååå.. ska jag försöka stödmata dessa små? Med vad isf?
Jag skulle gärna försöka allt!!

Getmjölk skulle jag ta, men så har jag ju mjölkgetter...

Jag har ibland stödmatat kaninmamman och ungarna med getmjölk i en vattenskal, så jag vet att kaniner tål getmjölk. Kattungar, hundvalpar och hästföl ochså.
Jag vet inte om det finns mjölkersättning till kaniner, men jag antar det.
Men jag vet inte hur man kan tvinga en kaninmamma att ta hand om ungarna, när min tik inte ville valparna låta dia henne då höll vi fast henne och la valparna på spenar, men vet ej om det funkar med kanin... Och nästa dagen tog tiken hand om ungarna själva.
Vi hade en getkilling detta år som mamman inte ville ha och som vi flaskmatade hela tiden.

Är hon för ung kanske ?

Jag betäcka alltid två honor samtidigt så att jag har en ersättningsmamma, men behövde aldrig det ändå.

håller tummarna för dig.

ninjan

• Alvens
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 11:22 »
Kan nog få tag på färsk getmjölk, men är rädd att jag ska göra mer skada än nytta oxå. Är ju så svårt att veta om hon diar ungarna eller inte, eftersom det bara är min andra kull, så har jag så lite erfarenhet av hur matade resp omatade ungar ser ut.

Men honan bryr sig inte alls om att jag är där och kikar till dom iaf. Men boet ser helt orört ut som sagt.

Usch vilket jobbigt val detta blev  :(

Min andra honas ungar är 6dygn, vet inte om jag vågar lägga in nyfödda ungar i hennes bo heller, blir ju så rädd att det ska gå åt skogen.
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 11:36 »

Min andra honas ungar är 6dygn, vet inte om jag vågar lägga in nyfödda ungar i hennes bo heller, blir ju så rädd att det ska gå åt skogen.

om det se dåligt ut med dom nyfödda ungarna skulle jag nog försöker, det är då kanske deras sista chans, klappa den andra honan länge, sen försöker gnider in lukten i dom övergina ungarna, lägga dom in i boet och hoppas på det bästa.

Så skulle JAG göra nu, men har aldrig gjort det innan, kanske vet nån annan här bättre...

och med getmjölk gör du inte mer skada än nytta -om dom inte få nån mat alls dör dom i alla fall..

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 11:37 »

så har jag så lite erfarenhet av hur  matade  ungar ser ut.

rund välfylld mage

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 13:18 »
La hon alla ungar på samma ställe? Samma "fläck", så att säga? Då skulle jag lägga boet med ungarna just där, för det är där hon vill ha dom. Ligger dom annanstans blir hon störd.

Att honor överger/misslyckas med sin första kull är inget ovanligt. Att dom gör samma fel igen är däremot inte lyckat. Kan ju vara så att hon är ovanligt "trög" men fler än tre chanser tycker jag inte du ska ge henne. Händer samma sak nästa gång, strunta i att avla på henne! Då är det ingen idé.

Vet du nåt om hennes egen mamma, mormor etc? Dålig skötsel av ungar kan vara ärftlig. Står buren skyddat så hon får lugn och ro att förbereda sej för ungarna? Eller är familjen där och tittar i ett? ;) Det finns många orsaker till att det går fel. Hur gammal är hon? Vilken ras? Är hon obesläktad med fadern till ungarna?

Hur har det gått med dom små? Bebisarna ska vara tjocka och goa om dom matas ordentligt! Att försöka stödmata är nog svårt. Dom måste ha tillräckligt mycket utan att magarna sprängs. Usch, vilken sits! Lycka till!

/Dandelia

ninjan

• Alvens
« Svar #6 skrivet: 14 aug-08 kl 14:34 »
Vad glad jag blir att ni vill hjälpa och ger stöd och tips, kan inte förstå att man blir så känlsosamt engagerad i detta!  :-\

Nej hon la inte ungarna på ett ställe, hon födde dom där hon för stunden råkade vara. Så dom kom lite vart som helst mitt i buren.
Hon slickade dom rena, men sen klev hon bara bort och satte sig och åt.

Vet ej något om hennes mamma, men hon hade en kull på 5st ungar då hon flyttade hit. Dom klarade hon fint, och dom är stora och fina. Sen vare ju hennes andra kull då två va döda, men har börjat fundera över om dom möjligtvis levde då dom föddes, men frös ihjäl. För ena ungen låg i hennes toalett, och den andra mitt i buren, alltså inte i hennes stora fina bo.

Hon är inte besläkdad med hanen, och det ska inte vara inavel i henne heller, så vitt jag vet.
Hon är lite över året och av rasen fransk vädur

Kaninerna bor i ett förrum till ladugården, (som inte används) så dom har det lugnt och det är inget spring där då det ligger lite på sidan.
Hon har tidigare varit lite bitsk av sig, men är nu lugn och snäll.
Vi har altid dörren öppen, så dom är vana vid gårdens ljud, men är som sagt skyddade för övrigt. Hon verkar inte stressad alls.
I går va det bara rena turen att hon födde just som vi kom och skulle släcka för natten.
Annars har hon haft det lugnt, eftersom jag visste att hon skulle ha ungar.

Tänkte på ifall jag parade henne för tidigt efter förra döda kullen, dom ungarna va mer än dubbelt så stora som dom hon fick nu. Dom här va väldigt små, tycker jag.

BW honans ungar va större, men så gick ju hon över två dygn, men hade 6st ungar, och det här va bara 3st.

Va ut i morse, sen har hon fått vara ifred, så va jag ut nu och kikade.
Ungarna verkar inte speciellt pigga, och inbillar mig att dom håller värmen dåligt. har ju som sagt bara en andra kull att gemföra med, men dom va aktiva och små tjockisar, det är inte dom här.
Dessutom så hade en av ungarna nu blivit biten i sidan av mamman  :(

Funderar starkt på att ta ut hela boet ifrån henne, men vill ju ge henne en chans oxå.

Men försöka ge dom lite getmjölk, och sen prova lägga dom hos den andra honan.
Hon känns lugn, och verkar trygg i sig själv. Så det kan ju funka.. att föda upp 3st kaninungar från start känns som gjort för att misslyckas.

Denna hona får EN chans till.. och hon kommer hålla mig vaken om nätterna. Fixar hon inte ungarna nästa gång.. då blir det inga fler för henne!
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
« Svar #7 skrivet: 14 aug-08 kl 15:00 »
Hittade denna tabell hos ett lokalt ostmejeri.
Mölk      fett,%   Protein,%     Casein,%    Lactose,%    Mineraler,%     
Får          7,8         5,6               4,2               4,7               0,87

Get         3-3,5      3,3              2,5                 4,4               0,8

Ko          3,5-4,5   3,25             2,6                 4,6               0,75

Vad är det som gör getmjölken bättre än komjölken? Den ser ju ut ungefär lika.
Däremot fårmjölken är ju betydligt mycket fetare och mer protein, casein vet jag inte ens vad det är  :)

Hur ser kaninmjölken ut, är det någon som har koll på det?
www.alvens.se

Anna.F

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 14 aug-08 kl 15:08 »
Hej!

I djuraffärer finns det mjölkersättning för kattungar, det har jag blivit rekommenderad att använda även till kaninungar.

Mvh Anna
Tacksam för allt det fina i livet... :-D

ninjan

• Alvens
« Svar #9 skrivet: 14 aug-08 kl 15:56 »
Får hem fårmjölk inom en timma, känns som sista utvägen.. gissar att dessa små knyten är i himlen i morgon bitti.. mamman har hunnit bita på dom allihopa sen jag va där sist, så nu har jag plockar bort dom. Det som stör mig mest är att ja aldrig kommer få veta om det beror på att jag varit där och pillat, eller om hon bara är "sån"

Att avliva ungarna känns kusligt obehagligt.

Nu känns det inge skoj att prova para om henne, va inte förberedd på att jag skulle bli så känslosam. Men dessa små sätter verkligen igång moderskänslor hos en.. o hat mot honan som biter sina egna ungar.

Vet att det är naturens gång osv.. men men ack så sorgligt!  :'(
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #10 skrivet: 14 aug-08 kl 16:15 »

Vad glad jag blir att ni vill hjälpa och ger stöd och tips, kan inte förstå att man blir så känlsosamt engagerad i detta!  :-\

nä men, det är ju klart att du bli kanslomässigt engarerad i dom..

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 14 aug-08 kl 16:19 »
Hittade denna tabell hos ett lokalt ostmejeri.
Mölk      fett,%   Protein,%     Casein,%    Lactose,%    Mineraler,%     
Får          7,8         5,6               4,2               4,7               0,87

Get         3-3,5      3,3              2,5                 4,4               0,8

Ko          3,5-4,5   3,25             2,6                 4,6               0,75

Vad är det som gör getmjölken bättre än komjölken? Den ser ju ut ungefär lika.
Däremot fårmjölken är ju betydligt mycket fetare och mer protein, casein vet jag inte ens vad det är  :)

Hur ser kaninmjölken ut, är det någon som har koll på det?

Jag vet inte varför getmjölk ska vara bra, men läste det på olika ställen: i en gammal bok om att föda upp hundvalpar: att getmjölk är bra om mamman dö...
nånstans om hästar: att getmjölk kan rädda ett föl där mamman dog...
Och mina kaniner få getmjölk när kullen är stor och mamman mager (för tidigt tjuvparning efter förra kullen)

Så varför getmjölk är bra vet jag inte, men jag vet att nästan inga nyfödda djurungar tål komjölk.

ninjan

• Alvens
« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 16:45 »
Nu har en liten somnat in, vilket borde betyda att dom inte fått mat  :'(

Får se vad som händer med dom två som är kvar.. om dom får i sig lite mjölk..
Hoppet är det sista som överger en..
www.alvens.se

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 16:52 »
 :'( konstigt att hon tog hand bra om kullen som hon kom med ?
-om jag förstod det rätt ..? detta här är hennes tredje kull..?

när får du mjölken ? om det inte är för sent, vet ej om dom har en chans ännu..

ninjan

• Alvens
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 16:55 »
Detta är hennes tredje kull ja, och den första gick det bra med.

Om ca 20min kommer mjölken, är ju en bit bort, och sambon skulle hämta den på vägen hen från jobbet. Själv har jag varken körkort eller bil. Man känner sig bara så hjälplös. Men nu ska det finnas lite mjölk i frysen för framtida olydiga mammor!
www.alvens.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 17:58 »
Usch, så tråkigt!

Jag har lyckats föda upp ungar på både komjölk och getmjölk. Har blandat i en äggula och en skvätt filmjölk.

Tyvärr har ungarna oftast dött i diaree i ett litet senare skede... (men av den moderlösa kullen som fanns här, när ni var här, har faktiskt 3 överlevt till 2½ månads ålder  :D ).

Om honan plötsligt misslyckas med kullarna, kan jag tänka mig att det beror på att hon inte mår bra, dvs allt från ev tumör till vitaminbrist. (Egen teori utan vetenskap bakom  8) )
Landsflykting i storstan...

ninjan

• Alvens
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 18:40 »
Jaa.. nu har ungarna fått sitt första mål fårmjölk iaf.
Inget dom uppskattade precis.. men skam den som ger sig  ;)

Men frågan är vad ni har använt för att få i ungarna mjölken?
Jag har en liten pipett, och lät ungarna själv suga i sig mjölken. Hur mycket dom ska ha är ju omöjligt att veta, men ville börja med inte för mycke, så får dom en gång till sen i kväll, om dom lever.

Sen är det alltså morgon och kväll som gäller va?
Fårmjölken är ju väldigt fet och proteinrik.
Hon som sålde mjölken va veterinär, och rekomederade fårmjölken framför getmjölken. (desutom hade dom ingen getmjölk)

Jaa.. nu är det bara tiden som får utvisa hur det går.

Men med tanke på att du iaf fått 3st att överleva, så kaaan ju kanske möjligtvis om turen är framme och jag har oförskämt mycket lycka med mig oxå få en överlevare  ;)

Har oxå tänkt på det där med nån brist, har gett henne vitaminer i vattnet och hon har saltsten. Men det kan ju vara så mycket mer, som jag inte ser.
Nu får hon iaf vila ett tag, så får vi se om jag vågar prova igen senare  :-\
www.alvens.se

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 18:56 »
Men frågan är vad ni har använt för att få i ungarna mjölken?
Jag har en liten pipett, och lät ungarna själv suga i sig mjölken. Hur mycket dom ska ha är ju omöjligt att veta, men ville börja med inte för mycke, så får dom en gång till sen i kväll, om dom lever.

Sen är det alltså morgon och kväll som gäller va?

Jag har använt en sådan där medicinspruta från apoteket.

Överlevarkullen fick bara 5 ml var, morgon och kväll. När jag ökade på mängden dog två i diaree  :'(
Jag fick tipset att inte ge något kraftfoder förrän de är "vuxna" och det känns som om det var ett bra tips.
Landsflykting i storstan...

ninjan

• Alvens
« Svar #18 skrivet: 14 aug-08 kl 19:00 »
Tack för tipset.
jag har ju faktisgt en spruta i skåpet tror jag.. ska prova med den sen, då vet jag ju exakt hur mycket dom får i sig.

Men tyckte dt va svårt att hålla mjölken varm tills dom ätit färdigt. Den blir så fort kall i röret.

Jag bekymrar mig förmodligen i onödan.. i morgon kanske det är begravning..  :-\
www.alvens.se

ninjan

• Alvens
« Svar #19 skrivet: 14 aug-08 kl 19:10 »
Hur gammla va dina ungar Potatisblomma, när du började mata dom?

5ml tycker jag ser mycket ut.. mina ungar är såå små!

Sög dom helt själva från börjar?
www.alvens.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser