Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vicecell i skattlådan  (läst 2071 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Vicecell i skattlådan
« skrivet: 12 aug-08 kl 17:02 »
Jag håller ju på att ta byta ut min ilskna drottning mot en ny (skall hämtas ikväll) och den gamla är sedan en knapp vecka burad.

Jag gick igenom samhället idag för att ta bort eventuella viceceller och jag hittade några. Innan jag gick därifrån så tittade jag igenom skattlådan, mest för att se hur mycket foder de hade eftersom det var väldigt lite foder i yngelrummet. Och där satt en jättestor vicecell på en ram!! Just denna ram har tidigare varit en yngelram som av någon anledning fått ett hål i sig. Jag satte den i skattlådan för att den skulle tas bort men så har den blivit kvar eftersom jag ju knappt vågat vara i samhället.

Hur kommer det sig? Kan det vara ett arbestbi som lägger ägg i skattlådan fastän det finns en drottning? Eller har drottningen före burningen tagit sig upp i skattlådan och lagt ägg där? Fast då borde det ju även finnas vanliga larver och det gjorde det inte. Det kan vara möjligt att hon gått upp i skattlådan eftersom drönartömmaren gick sönder när vi delade samhället. Vi fick ihop det hjälpligt då men nu är gallret utbytt mot ett nytt.

Min bitillsyningsman menade en gång att bin verkar kunna flytta ägg upp i skattlådan. Det var ju en väldigt bra plats för en vicecell...

Vad tror ni?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dunderhonung

SV: Vicecell i skattlådan
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 22:47 »
Jag tror att det var ägg/yngel kvar i ramen när den flyttades upp. Att bina skulle kunna flytta äggen har jag alldrig hör talas om.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 23:03 »
Så kan det inte vara, för ramen flyttades upp för säkert en månad sedan! Det är nog ännu längre sen... Troligast är kanske att drottningen tråcklat sig igenom den trasiga drönaröppningen, men det är konstigt att hon inte lade fler ägg i skattlådan..?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ptakaplay

« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 17:57 »
bin kan flytta äggen . om man gör en avläggare och sätter in en ram ägg
så tar bina och gör ett litet  yngelklot på flera ramar.
det har jag sett flera gånget i sommar

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 1 användare
Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser