Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som gödslar (konstgödning) vallarna?  (läst 30083 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Strajder

• Aspegården
SV: Någon som gödslar (konstgödning) vallarna?
« Svar #21 skrivet: 13 aug-08 kl 17:38 »
PS, vad kostar stödrätterna ungefär?
Priset på stödrätter varierar men man brukar räkna med ungefär det som de skulle gett i bidrag under ett år. Alltså borde det röra sig om cirka 10-20 tusen kronor för 7 hektar.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 aug-08 kl 17:43 »
Ok, tackar! Jag då ska jag definitivt försöka byta stödrätterna mot fiskerätten om läget nu skulle uppstå.. ;D

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #23 skrivet: 13 aug-08 kl 17:48 »
Ok, tackar! Jag då ska jag definitivt försöka byta stödrätterna mot fiskerätten om läget nu skulle uppstå.. ;D

Vad kostar fiskerätten?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 aug-08 kl 17:51 »
Egentligen vet jag inget marknadsvärde på den, men för mig är den värd betydligt mer än 10-20 000:-. Det är en stor sjö med ett stort bestånd av kräftor, det finns även inplanterad "finsk insjööring" (tyckte jag att det var någon som sa..).

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #25 skrivet: 13 aug-08 kl 17:59 »
Men du måste tänka att så som stödrätterna ser ut idag så går du miste om 10-20000/år. Skulle du sen sälja gården så kan det vara så att folk är inte lika villiga att betala bra för marken. Tänk dig nu för!  :-\

En annan bra rådgivningskanal är Hushållningssällskapet som dessutom brukar ge en hel del intressanta kurser och föredrag!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 13 aug-08 kl 18:01 »
Jo men om jag förstod läget rätt så kan jag ju köpa in stödrätterna igen.. Dvs att jag tar ett lån på 20 000:- och köper in dem igen efter att jag har bytt till mig fiskerätten. Dvs att jag i princip "köper" fiskerätten för priset av stödrätterna..

Strajder

• Aspegården
« Svar #27 skrivet: 13 aug-08 kl 20:44 »
Jo men om jag förstod läget rätt så kan jag ju köpa in stödrätterna igen.. Dvs att jag tar ett lån på 20 000:- och köper in dem igen efter att jag har bytt till mig fiskerätten. Dvs att jag i princip "köper" fiskerätten för priset av stödrätterna..
Jag skulle kolla med Hushållninsgssällskapet eller någon annan expert på bidrag innan jag gjorde något. Bidragen kommer in varje år och du kan köpa många kräftor för de pengarna!

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 13 aug-08 kl 21:14 »
Men kunde man inte köpa in stödrätterna????

Låt oss säga att säljaren av gården har gjort ett misstag (som det ev. ser ut i dagsläget) och att stödrätterma egentligen är sålda av den förrförra ägaren. I kontraktet står ju att jag ska ha 7.5 stödrätt så då har ju säljaren valet att antingen köpa in dessa och flytta över till mig ELLER göra en deal och flytta över fiskerätten till mig (låt oss säga att den är värd c:a 50 000:- ). Stödrätterna kan jag ju sedan köpa in för egna pengar och jag har på så sätt köpt en fiskerätt värd någonstans runt 40-50 000:- för priset av inköpet av stödrätterna..

Detta resonemang fungerar ju iof enbart om det är helt klart att det går att köpa stödrerätterna, om inte så har man ju gjort en dålig affär..

ingvar2

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 13 aug-08 kl 23:38 »
Hur har dom gjort sig av med fiskerätten då? Följde inte den gården?
Vad gäller stödrätterna så kan problemet bli att få tag på några alls, det finns ju liksom ingen hög att ta av, utan Sverige fick ju ett visst antal när systemet infördes, byggande på den areal som fanns i det tidigare systemet. En del sparades i nåt som kallas den Nationella reserven, där nystartade och andra kan ansöka om att få köpa ifrån, och dom andra innehas av brukarna och säljs och köps bl.a på nåt som heter stödrättsbörsen ( googla på det ) och det är nog generellt enklare att sälja än att köpa, speciellt nu när det är riv efter mark igen.
Din arrendator har ju förmodligen att par för den bit han arrenderar, om han nu har haft arrendet i några år, så dom skulle ju kunna bli över om du tar hand om marken, men därmed är det ju inte sagt att han säljer dom till dig.
Beroende på läge i landet så varierar också priset på rätterna , men runt 2 års stödbelopp får du nog räkna med att betala, så det tar ju ett par år innan det går ihop sig...

trädman

« Svar #30 skrivet: 14 aug-08 kl 00:08 »
Det finns en köp- och säljlista för stödrätter på LRF-konsults hemsida. Har själv köpt för några ha utan problem. Hittills verkar inte suget efter stödrätter varit så väldigt starkt med tanke på priset. Lyckas du förhandla dig till fiskerätten hör den till fastigheten "för evigt" stödrätter kan du köpa. Och hur länge stödrätterna har något värde, dvs ger gårdsstöd är en politisk fråga. Min gissning är att gårdsstödet kommer sänkas i framtiden. Frågan är när och hur mycket...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 14 aug-08 kl 07:24 »
Ok. Tackar för svaret. å kanske man ska vara lite mer försiktig i sitt handlande deå och tänka efter lite.. Då blir det ju iaf säljarens problem att skaka fram stödrätter.

Jag trodde att fiskerätten följde med gården, den brukar ju följa med stamfastigheten men tydligen hade säljaren några månader innan försäljningen flyttat över fiskerätten från vår fastighet till sin avstyckade skogsfastighet.

Strajder

• Aspegården
« Svar #32 skrivet: 14 aug-08 kl 19:25 »
Jag trodde att fiskerätten följde med gården, den brukar ju följa med stamfastigheten men tydligen hade säljaren några månader innan försäljningen flyttat över fiskerätten från vår fastighet till sin avstyckade skogsfastighet.
Ingen expert på fiskerätt men att flytta fiskerätten måste väl ha skett genom servitutsbildning eller på annat sätt haft med lantmäteriförrättning att göra för att ha vunnit laga kraft!? Brukningsrätten följer ju annars automatiskt med fastigheten.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 14 aug-08 kl 20:49 »
Jo det var nog vad jag hade trot, därför kollade jag dumt nog inte upp det före köpet. Men det var någon som sa att det för något (några?) år sedan blev möjligt att köpa och sälja fiskerätter ung. som stödrätter.

Strajder

• Aspegården
« Svar #34 skrivet: 15 aug-08 kl 09:48 »
När man köper en gård så kan det vara svårt att få korrekta uppgifter om alla rättigheter och skyldigheter som följer med ägandet. Vi köpte vår gård för drygt två år sedan. Utöver del i byalag (med grusgrop, fiskerätt och rätt att vattna djuren vid bykällan under drivning) som vi kände till dök det upp saker som vi inte hade en aning om: Del i vägsamfällighet som berodde på en miss vid ombildande (Andelen är 0% men vår underskrift krävs då man fattar större beslut!!!) och ett kvarts mantal i Häradsallmänningen (vi fick utdelning på dryga tusenlappen förra året!!!).

Hittade denna information om fiskerätt från länsstyrelsen (i Dalarna):

"Ägande av fiskerätt är skilt från ägande av vatten (eller strand). Det innebär att man är inte automatiskt fiskerättsägare för att man äger en bit av en sjö eller en bit av stranden. För att ha fiskerätt måste denna rättighet vara inskriven i fastighetsregistret, det räcker alltså inte att fisket nämns i köpekontraktet. Förändringar av fiskerätt kan endast ske genom förrättning av Lantmäteriet. "

"Snabbaste sättet att få veta om en viss fastighet har fiskerätt är att kontakta Lantmäteriet. De har ett datoriserat fastighetsregister med (bl.a.) alla sådana uppgifter. Du måste kunna uppge kommun och fastighetsbeteckning för att de skall kunna ta fram uppgifterna. "

Bra beskrivning hur fiskerätter har uppstått: http://www.fiskevattenagarna.se/agande.htm
« Senast ändrad: 15 aug-08 kl 10:21 av Strajder »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #35 skrivet: 04 sep-08 kl 10:13 »
Jag odlar 30 ha egen vall, har 25 års egen erfarenhet av vallodling på gamla vallar och håller inte riktigt med det som skrivits !

Gamla vallar ska inte föraktas, finns det bra med gräs kvar i vallen går den att få igång utan att bryta den. Är vallen däremot förstörd av tex isbrännor är det bäst att lägga om.

Gödsla upp vallen med svämgödsel på hösten (20-25 ton/ha) och sedan sprider du konstgödning på våren så fort du kan köra ut utan körskador. Jag använder kalksalpeter eftersom det är billigast och naturgödseln ger det där lilla extra som NPK ger. Jag sprider 100-200 kg kalksalpeter per hektar.   

I och med detta får jag ut bra skördar på mina 10-åriga vallar :)

Att lägga om kostar en hel del som skrivits här och resultatet kan misslyckas eller slå fel !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Strajder

• Aspegården
« Svar #36 skrivet: 04 sep-08 kl 12:25 »
Vi är inte ekologiska (=certifierade) men odlar vall utan konstgödning. Konstgödning är ganska dyrt och anrikar tungmetaller i marken. Vallodling är en avvägning mellan skördemängd, proteinhalt och metodval. Vi försöker att undvika tillförd kvävegödning genom att ha vallfröblandningar som innehåller kvävebindande växter (klöver, kärringtand...). För att hålla nere mängden ogräs (maskrosor, skräppor...) så bryter vi vallen vid behov och odlar havre under 2 år med isådd av ny vall det andra året.

Rödjan

« Svar #37 skrivet: 14 sep-08 kl 22:22 »
Sen är det en sak om man redan håller på med vallodling, har alla grejerna och vet vad som passar. Ska man bara börja är det inte nödvändigt med att plöja upp, förnya och gödsla. Sådan 'maximering' är nästan säkert inte det bästa du kan göra med marken. Prova handså där det går, prova andra former av bete, andra djur (grisar kanske, de kan lämna jättefint efter sig och ger ett överlägset kött), kanske är det dags för fruktträdsodling, hampa, ekologiskt vete. I energi räknat - 1 liter diesel är 10 000 kcal - kommer du knappast få igen en upplöjning. Så gjorde man heller inte förr, och det kan ju vara ett bra rättesnöre. Modern vallodling är något ytterst oprövat och med tanke på energikonsumtionen också ett övergående moment på våra gårdar.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Strajder

• Aspegården
« Svar #38 skrivet: 15 sep-08 kl 04:54 »
Sen är det en sak om man redan håller på med vallodling, har alla grejerna och vet vad som passar.
Vi har inte "alla grejer" utan hyr in maskinstationen eller grannar för en del jobb. Exempelvis plöjning känns svårt och redskapen är dyra. Vi har cirka tio hektar åkermark och att köpa en växelplog för 50 000 eller ens en tegplog för 10 000 som sedan används för 1-2 hektar/år känns inte som det allra viktigaste som ganska nybliven bonde.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 06 maj-09 kl 15:05 »
Lyfter upp min gamla tråd igen då det åter igen börjar bli aktuellt med att få ut gödning på vallarna.. Det blev inget av förra året p.g.a. traktorstrul och jag hoppas traktoraset håller ihop över årets säsong.. :)

Men en sak slog mig när jag åter igen läste igenom svaren, i ett svar står det att det går åt c:a 300-400 kilo NPK per hektar och att kilopriset är c:a 6.50. Det innebär ju att kostnaden för gödningen till mina vallar (c:a 8 hektar) skulle bli ungefär 20 000:- (!!!). Förra året fick vi ut ungefär 11 ton (en synnerligen ungefärlig siffra) hö på 1 skörd så om gödsling med NPK ska löna sig så måste det ju bli en helvetisk extra tillväxt! Även om gödslingen skulle dubbla skörden så går det ju inte ihop sig ekonomiskt med det priset...

Nu skjuter jag från höften men en gödsling med konstgödsel kanske ger, låt oss säga 30% bättre skörd på en hyffsat ogödslad vall.. Eller?
Om man räknar med 30% bättre skörd så skulle det innebära c:a 3.5 ton hö extra, d.v.s. lite lågt räknat ungefär 7000:- i marknadsvärde, sedan tillkommer ju diesel o.s.v. för att sprida gödningen, d.v.s. att jag skulle gå 14 000:- back på att gödsla..

Jag antar att jag har räknat fel något gröndjävulskt någonstans för folk sprider ju bevisligen konstgödsel, ofta t.o.m. 2 ggr per år...

Så snälla någon, förklara för mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 4 användare
torbjorn, nordictinkerer, Undine, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser