Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmostråd  (läst 7520 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Äppelmostråd
« Svar #20 skrivet: 03 okt-08 kl 17:12 »
Jag gör äppelmos i saftmajan, då slår jag två flugor i en smäll: äppelsaft och mos.
För detta skalar jag äpplena, delar i fyra, kärnar ur och slänger bitarna i majan. Jag har i sockret på en gång, över äpplena.
Man kan även ha i kanelstång och andra kryddor efter behag, så blir saften glöggig och moset kryddigt.

Sedan har jag bara hällt upp äppelmoset på burk, för det blir riktigt mosigt i majan och har inte krävt nån vidare bearbetning.
Sedan i med rätt mängd askorbinsyra och natriumbensoat upplöst i lite citronsaft, rör om förslut. Har ej provat att koka in det ytterligare, men kanske skulle det, för längre hållbarhet.
Måste man verkligen ha bort allt skal? Känns så slösigt, vad tror ni om man skulle skära klyftorna i någorlunda tunna strimlor innan kokning?

Ytterligare smart idé! Saftmajan... en riktigt kompis =)

Njae, jag skulle nog inte vilja ha skal i min äppelmos i alla fall.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #21 skrivet: 03 okt-08 kl 20:01 »
Jag har funderat på att göra äppelrasp och koka till mos. Mycket mindre rensningsjobb...   ;)

Jag tycker augustiäpplena ger det bästa moset, och mitt har då stått i två år, så jag ser ingen orsak att låta bli för hållbarhetens skull.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Äppelmostråd
« Svar #22 skrivet: 03 okt-08 kl 22:31 »
Jag har funderat på att göra äppelrasp och koka till mos. Mycket mindre rensningsjobb...   ;)

Jag tycker augustiäpplena ger det bästa moset, och mitt har då stått i två år, så jag ser ingen orsak att låta bli för hållbarhetens skull.


Äppelrasp?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #23 skrivet: 06 okt-08 kl 22:49 »
Äppelrasp är är när man bara tar bort fnös och skaft och för övrigt river äpplet fint, så att kärnor och allt blir rivet. Får en mandelaktig, fin smak. Vissa gillar det, andra inte, antar jag. Jag är lite dubbel, men jag gillar aspekten med mindre johh  ;D

daltös

  • Inlägg: 134
    • Dalarna
SV: Äppelmostråd
« Svar #24 skrivet: 07 okt-08 kl 18:27 »
hej hej...har precis fått hem en kase med äpplen och vill göra lite mos  ;D
men hur gör ni med konserveringsmedel el. dyl  ???
räcker det med socker eller ska man tillsätta ngt mer?
kommer ihåg när jag var liten och min mamma höll på, hon använde ngt som heter atamon.....
vad är det och är det bra??

ska man sterilisera burkarna också...

vad är skillnaden om jag fryser in??

många frågor  :-[ har aldrig gjort mos förrut

signe

  • Inlägg: 498
SV: Äppelmostråd
« Svar #25 skrivet: 07 okt-08 kl 20:51 »
När man inte använder konserveringsmedel är det viktigt att sterilisera burkar och lock i ugnen, ca 100 gr och att fylla på moset kokhett och stänga locken ordentligt. När de kallnat kollar man att locken "sugit fast". Har de inte det så får man frysa dem eller äta upp innehållet närmsta veckorna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser