Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppelmostråd  (läst 7593 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Äppelmostråd
« skrivet: 12 aug-08 kl 13:31 »
En tråd om äppelmos  :)

Första frågan:

Kan man göra mos på augustiäpplen??
"Alla" säger att man inte ska göra det.. men kan man? Vad blir fel?

Har alltid haft gott om andra äpplen..men i år blir det bara tidiga äpplen och massor. Medans dom andra träden är tomma  :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JohanMossfeldt

  • Inlägg: 12
    • Värmland
SV: Äppelmostråd
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 13:48 »
Jag har nyss gjort min första mos på mina äpplen. Har ingen aning om sort eller varför man inte skulle göra det.  ??? Det blev ju gott! :D

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
SV: Äppelmostråd
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 10:52 »
Jag har bara augustiäpplen och gör alltid mos av dom. Jag har redan gjort över 10 liter i år och har massor av äpplen kvar. Så den går visst att göra äpplemos på augustiäpplen.
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

louise

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #3 skrivet: 30 aug-08 kl 11:06 »
Jag vet inte ens hur man gör mos. Nu har jag fått säkert tre olika varianter. Tanken är att göra ett megakok nästa helg för försäljning.

1) Koka en kort stund, kör i mixer som sorterar ut alla kärnor å skit, koka upp igen med socker.
2) kärna ur, koka, lägg i socker å koka mer, passera (å hur passerar man? Kan man använda en saftduk?)
3). När jag var liten höll vi på med hushållskvarnen, en sån där klassiker med vev, men vet inte varför. Har jagat mor under dan för en förklaring. Jag tror att den på nåt sätt sorterade ur kärnor..

 Å så ska man kunna göra "riktig" konsverv av det så att den håller i rumstemperatur. Hur många grader ska mosen bli för att cet ska bli kalrt? Och ur många grader har ni på ugnen å ungefärlig tid burkarna står inne? (Vet det finns nån konserveringstråd också, ska leta upp den nu)

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äppelmostråd
« Svar #4 skrivet: 30 aug-08 kl 14:19 »
När man passerar så silar man bort kärnor och annat man inte vill ha med i moset. Silduk tror jag inte fungerar eftersom det är för finmaskigt. Man brukar kunna hitta passervaggor på loppisar för en billig peng. När man använder hushållsmaskin så brukar man ha en passertillsats som man kopplar till köttkvarnen och som silar bort kärnor och annat skräp.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #5 skrivet: 30 aug-08 kl 15:44 »
men om man tar bort kärnorna först behöver man inte passera alltså? jag läste att man ska koka med skal för pektinen skull. måste skalet bort sen också`?

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äppelmostråd
« Svar #6 skrivet: 30 aug-08 kl 18:13 »
men om man tar bort kärnorna först behöver man inte passera alltså? jag läste att man ska koka med skal för pektinen skull. måste skalet bort sen också`?

Ja, skalen måste bort. Om man passerar så räcker det med att typ dela äpplena och sen koka. Sparar en massa trist jobb tycker jag.  :)  Har för mig att man sockrar själva moset sen. Får kolla i receptboken eller på nätet för att friska upp minnet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #7 skrivet: 30 aug-08 kl 22:36 »
men hur passaerar man? vad ska man ha för utrustning och var köper man den?

javill

  • Inlägg: 11428
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Äppelmostråd
« Svar #8 skrivet: 30 aug-08 kl 22:49 »
men hur passaerar man? vad ska man ha för utrustning och var köper man den?

Om du ska passera manuellt så behöver du en passervagga. Googla så hittar du bild på en. Nya i plast borde finnas i välsorterade järnhandlar och butiker. Gamla i trä och plåt hittas ofta på loppisar och liknande. Du passerar genom att lägga den kokta mosiga frukten i vaggan (som en skål med hål i botten ungefär) och så pressa ut moset med rullen. Kvar i vaggan blir skal, kärnor och skaft och de man inte vill ha i moset.

Ska du passera med hushållsmaskin så hör med din järnhandel om det finns passertillsats till din maskin.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Äppelmostråd
« Svar #9 skrivet: 31 aug-08 kl 12:24 »
Jag använder min assistent med passertillsats. Så smidigt! Det går i ett nafs! Ska man göra mycket mos är det nog nästan ett måste.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Äppelmostråd
« Svar #10 skrivet: 31 aug-08 kl 13:20 »
Mos från tidiga äpplen håller sig sämre vid t.ex konservering eller inkokning med socker.
Men vid infrysning så spelar det ingen roll alls.
Om det har att göra med att vinter äpplen är hållbarare eller att man tar tillvara dom äpplena senare på säsongen vet jag inte,men det är vad jag har hört.
Tidiga äpplen typ Transparente Blanche ger ju det bästa moset för frysen,tycker jag.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

louise

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #11 skrivet: 31 aug-08 kl 15:42 »
Äh det har var svårt. Finns det inte tidiga men inte lagringsbara, tidgia och lagringsbara, sena och icka lagringsbar och sena lagringsbara? Eller hittade jag på för många varianter nu?

Har nåra som är mogna nu/snart och som enligt grannen inte kan lagras. Vad bör jag göra med dem?

mosen ska jag göra helkonserv av bara nån kan lära mig hur, har en tråd om det också, men det trillar inte in så mkt svar.

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Äppelmostråd
« Svar #12 skrivet: 30 sep-08 kl 23:22 »
Jag såg en ypperligt smart grej hos min svärmor idag. En vanlig trådsil i metall med en insats som bestod av en rulle i trä som mosar äpplena och så metallbitar som pressar ner äppelkrosset genom silen. Allt vevas runt runt i silen.

Nån fler som har sett en sån?

Undrar om det går att köpa nytt... den här är säkert närmare 40 år gammal.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Äppelmostråd
« Svar #13 skrivet: 01 okt-08 kl 12:27 »
 :D

hermi

  • Inlägg: 1063
SV: Äppelmostråd
« Svar #14 skrivet: 02 okt-08 kl 16:54 »
det är mycket lättare att använda en äppelskålere.den skålar ta ut kärnhuset och skiver upp äpple in i kastrull och koka det räcker med en visp omröra det blir jätte fin ;)
morgen ist wieder ein tag

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Äppelmostråd
« Svar #15 skrivet: 02 okt-08 kl 17:37 »
det är mycket lättare att använda en äppelskålere.den skålar ta ut kärnhuset och skiver upp äpple in i kastrull och koka det räcker med en visp omröra det blir jätte fin ;)

skålare=skalare?

Hur länge måste man koka äpplena för att få dem så mosiga att det räcker med en visp sen?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hermi

  • Inlägg: 1063
SV: Äppelmostråd
« Svar #16 skrivet: 02 okt-08 kl 19:57 »
skålare=skalare?

Hur länge måste man koka äpplena för att få dem så mosiga att det räcker med en visp sen?
[/quote)
 jag använd en 10 liter kastrull fyll den full med skivade äpple tillfoga en halv liter hett vatten det tar ungefär 30-40 minuter
vispa med en stor visp på sluten.den blir fin och bra konsistens ;D
obs. det är litta olika på äppelsort
morgen ist wieder ein tag

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Äppelmostråd
« Svar #17 skrivet: 03 okt-08 kl 09:16 »
skålare=skalare?

Hur länge måste man koka äpplena för att få dem så mosiga att det räcker med en visp sen?
[/quote)
 jag använd en 10 liter kastrull fyll den full med skivade äpple tillfoga en halv liter hett vatten det tar ungefär 30-40 minuter
vispa med en stor visp på sluten.den blir fin och bra konsistens ;D
obs. det är litta olika på äppelsort

Det låter ju enkelt... förutom att man måste skala och kärna ur varje äpple för hand.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

hermi

  • Inlägg: 1063
SV: Äppelmostråd
« Svar #18 skrivet: 03 okt-08 kl 11:24 »
Det låter ju enkelt... förutom att man måste skala och kärna ur varje äpple för hand.
det finns en maskin för skala ;D
morgen ist wieder ein tag

 

E.Q u a l i t y

  • Gäst
SV: Äppelmostråd
« Svar #19 skrivet: 03 okt-08 kl 11:58 »
Jag gör äppelmos i saftmajan, då slår jag två flugor i en smäll: äppelsaft och mos.
För detta skalar jag äpplena, delar i fyra, kärnar ur och slänger bitarna i majan. Jag har i sockret på en gång, över äpplena.
Man kan även ha i kanelstång och andra kryddor efter behag, så blir saften glöggig och moset kryddigt.

Sedan har jag bara hällt upp äppelmoset på burk, för det blir riktigt mosigt i majan och har inte krävt nån vidare bearbetning.
Sedan i med rätt mängd askorbinsyra och natriumbensoat upplöst i lite citronsaft, rör om förslut. Har ej provat att koka in det ytterligare, men kanske skulle det, för längre hållbarhet.
Måste man verkligen ha bort allt skal? Känns så slösigt, vad tror ni om man skulle skära klyftorna i någorlunda tunna strimlor innan kokning?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare
skräptanten, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser