Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slånbär  (läst 2462 gånger)

pita

  • Inlägg: 198
    • -
slånbär
« skrivet: 10 aug-08 kl 21:32 »
Hej! Jag undrar lite om det här med slånbär (den saften är ju så god) :) Min fråga är: man ska ju plocka dom efter dom har blivit frostbitna, kan man plocka dom nu och lägga dom i frysen? kan man säga då att dom är så kallade frostbitna :-[. Tacksam för snabbt svar.

Jag har hittat ett sånt kanonställe :D
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Bonze

  • Inlägg: 70
  • Norra Halland
    • Halland
SV: slånbär
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 21:36 »
Hej!
Plocka när dom är frositna, gärna ett par nätter (eller plocka innan och lägg i frysen). Men ha inte för brottom, smaken utvecklas mest dom sista dagarna. Tänk oxå på att slånbär inte bör koka, då blir smaken mycket sträv. Häll kokande vatten över bären, låt dra, sila av och koka och slå över. Upprepa 3-4 ggr. Så gör vi  8)
Lycka till.
/Magnus

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: slånbär
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 11:42 »
Det viktiga är att inte plocka dem för tidigt. På de flesta platser är det nog en bra idé att vänta till efter frosten, de är inte mogna tidigare. Vi plockar i oktober, och har det då inte varit frost än lägger vi dem i frysen - elelr så lägger vi dem i frysen i alla fall, för senare tillredning.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 3 användare (1 dolda)
alfhild, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser