Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten i honungen  (läst 1992 gånger)

Suresh

• -
Vatten i honungen
« skrivet: 09 aug-08 kl 16:16 »
Shit! Det som inte fick hända.

JAg glömde lägga lock påen 5 kg kittel med ympad honung i kylskåpet och nu har det runnit ner kondensvatten.

Vad skall man göra. Att torka går ju inte. JAg funderade ett tag på mjöd - men kom sen att tänka - varför inte låta bina dra ner det igen och torka själva?

Jag har gett dem ett par kluttar utanför kupan för at se om dom drar in det eller inte.

Suresh

• -
SV: Vatten i honungen
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 19:12 »
Japp - varenda droppe uppslickad ett par timmar senare

Undrar nu om jag törs ge dem hela byttan? Får nog ta ett sånt där vattenhaltsprov först.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 09 aug-08 kl 19:38 »
Varför har du honungen i kylskåpet?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 09 aug-08 kl 23:25 »
Om jag fattat det rätt så tigger du om problem om du matar utanför kupan.
Det låter som om både du och bina får en massa merjobb på detta sätt men ska du mata dom så gör det på något sätt inuti kupan.

Kan du inte låna en avfuktare? Annars är väl mjöd helt okej!  8)

ES

Dunderhonung

« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 18:36 »
Om jag fattat det rätt så tigger du om problem om du matar utanför kupan.
Det låter som om både du och bina får en massa merjobb på detta sätt men ska du mata dom så gör det på något sätt inuti kupan.

Kan du inte låna en avfuktare? Annars är väl mjöd helt okej!  8)

ES

Ja, helt rätt. Vid matning utanför kupan väcker man lätt rövartankar hos bina. Med röva menas att bina går in i en annan bikupa och tar deras honung. Detta kan i värsta fall leda till att samhället som blir bestulet dör.

Avfuktare fungerar mycket bra.

Men som sagt, varför har du honungen i kylen??

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 15:58 »
Ja, helt rätt. Vid matning utanför kupan väcker man lätt rövartankar hos bina. Med röva menas att bina går in i en annan bikupa och tar deras honung. Detta kan i värsta fall leda till att samhället som blir bestulet dör.

Avfuktare fungerar mycket bra.

Men som sagt, varför har du honungen i kylen??

För snabb kristallisering. Jag har bara fått 5 kg åt gången att arbeta med så det har varit enklast att ympa allt på en gång.

Nu verkar det ha gått bra. JAg skrapade bort det översta lagret som vattnet hade angripit och resten har blivit hård och fin. Bina verkar fortfarande snälla, det regniga vädret har nog dämpat dem. MEn jag verkar ha blivit lite väl populär bland getingarna...

Det är ympen på 5 kg jag har haft i kylen.

Dunderhonung

« Svar #6 skrivet: 14 aug-08 kl 20:58 »
aj aj.. Getingar är ju inte det roligaste djuret man kan tänka sig... Sätt ut några fällor som du tillverkar genom att kapa en flaska och vända överdelen ner i underdelen, så det bildas en tratt ner. Häll i lite koncentrerad saft som lockbete... Detta drar till sig getingar, men inte bin...

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 15 aug-08 kl 08:17 »
...tillsätt en droppe diskmedel i saften så drunknar getingarna direkt.

Suresh

• -
« Svar #8 skrivet: 15 aug-08 kl 10:58 »
Jag har inte så ont av dem. Jobbigast är att springa och öppna fönstren för dem. De vill ju också hem till mamma.

Marie i Tierp

« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 15:25 »
hur gjorde du för att ympa 5 kg honung? Var det inte krångligt att mäta upp så lite finkristalliserad honung?

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 22:34 »
Du, jag hade inte mer, så jag rörde ner en ymp på ett halvt kilo i mina 5 kg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser