Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  VAWT för småbelysning. Första projektet.  (läst 3772 gånger)

JohanMossfeldt

• Värmland
VAWT för småbelysning. Första projektet.
« skrivet: 08 aug-08 kl 20:10 »
Edit Augusti 11, 2008, 12:22:54 : Ändrade ämnesraden.

Hej!

Mitt första inlägg här och direkt dyker jag in i ämnet.
Har ett tag gått och gnagt på att börja tillverka egen el. Ett långt bundet avtal på huset går ut nu och många bäckar små som dom säger. Bor i ett bostadsområde med hus runt om så det är inte på tal att jag kan klämma upp en stor vertikal snurra på mast. Har därför ett tag sneglat på Savonius design med S-formen. Två plan tillverkade av PVC-rör är tanken, varje plan kanske 40cm högt, totalt höjd ca 100cm. (obs, utan mast)
Jag har drömmar om ett större system, någon gång, men just nu måste jag över huvud taget komma igång. Därför vill jag ha lite "starthjälp" och det här forumet är ju rena drömmen för den lärosugne. Solcellernas halvår är snart förbi här i Värmland.  :P

För tillfället är planerna kort följande. Ett litet vindkraftverk, ett medelstort fritidsbatteri, en regulator, och kanske en omvanldare till 230. Om jag inte kör in 12V i hela kåken. Har även sneglat på 24V för att få ner strömmarna. Men som sagt, någon stans måste jag börja så om jag kan komma att driva några lågenergilampor / LED-lampor är jag nöjd.  ;) Har större planer och tankar i en bok, men det är för mycket för att skriva här.

Om jag nu bygger ett Savonius-verk med total bladhöjd 80cm och en diameter på ca 40cm (byggd på delade 20cm PVC-rör) är det någon som har kolla på vad jag ska ha för generator? Kan det finnas lämpliga DC-motorer att få tag på? Ska jag själv linda en 3-fas pannkaka? Måste ha en knuff i rätt riktning och lite praktiskt övande, allt är teori än så länge för mig.

Släng ut era första tankar så får vi se vart det bär. Måste ha någon att disskutera med innan sambon tokförklarar mig. :D

Mvh Johan Mossfeldt
« Senast ändrad: 11 aug-08 kl 12:24 av JohanMossfeldt »

eka

• Värmland
SV: Savonius för småbelysning. Första projektet.
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 22:05 »
Denna rotortyp är tyvärr inte den bästa för eltillverkning.
Fördelar är lättstartad och lättbyggd.
Nakdelar är låg verkningsgrad ( 15% vid idealisk vind) och lågvarvig vilket inte är bra vid elgenerering. Det kräver växlar som i sin tur ger förluster.

Om du tittar här så har några här gjort egna turbiner (fina byggbeskrivningar) med god verkningsgrad som inte är större än någon meter.
Allt med mycket enkla medel, plaströr, cyckelnnav och hårddiskmagneter.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 15:27 »
Så är det lika bra att ge upp tanken helt? Är dom verkligen så ineffektiva? Hur mycket kan man anta att jag kan få ut med en konstruktion liknande den jag nämnde ovan?
Har tittat och läst en hel del om horisontella snurror men som sagt, det kan bli problem med en sådan mast i min trädgård. Är en hel del skog runt om, hus åt alla håll och träd i trädgården. Jag antar att vindarna här omkring inte direkt är gynsamma för eltillverkning. Mest därför jag funderar på en mindre Savonius.
Är det kanske mer lönt att testa med en mindre vertikal snurra på en mindre mast? Kan en runt 1m i diameter fungera i turbulent och långsam vind?

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 15:41 »
Allt du beskriver talar emot egen eltillverkning, förutom din motivation då.
Savoniusrotor kanske funkar om man bor vid en blåsig havsstrand, annars är det nog sämsta alternativet för vindel.
Passar bättre för vattenpumpning.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ollebolle

« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 23:11 »
Dessvärre är läget på de flesta villatomter inte lämpade för vindkraft. Som gammal seglare vet jag att när man vill ha en lugn plats för natten går man bakom en skogklädd ö där det är lugnt och stilla. Från att ha dragit fram båten med upp till motsvarande 50kW går energin ner till i stort sett noll.

Vinden har dålig ork då det blåser under 4-5 m/s. En villatomt där det blåser kraftigt är ur andra synvinklar inte bra. Därför lägger man ofta husen i lägen där man får lä. Värmeförbrukningen minskar och trivseln på uteplatsen ökar.

M8e

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 11 aug-08 kl 11:39 »
En Savonius snurrar ungefär i en tredjedel av vindhastigheten vid ytterkanten. Alltså om det blåser 6m/s och rotorn är 1m i omkrets så blir det bara 2varv/s!
Om man istället har en omkrets på 0,1m så blir det 20varv/s.

Så om du vill bygga så enkelt som möjligt så får du hitta en generator/motor som ger 12v vid riktigt lågt varvtal, och sen räkna ut en passande rotor. Om rotor blir ohållbart smal så får du fixa utväxling på något sätt, och bygga rotor efter det.

Sen spelar det inte så stor roll att verkningsgraden bara är 15%, vinden ju gratis...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

JohanMossfeldt

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 12:07 »
Håller med dig M8e, det är gratis. :) Därför jag brinner så för det "lilla det ger", det ger ju alltid något.
Men som ni även säger så har ju Savonius kraftiga begränsningar. Min tanke är inte att direkt tjäna pengar, som ni säkert har räknat ut. Jag är glad om jag kan börja någon stans och bara få lite miljövänligt ljus i mitt hus.

Vad tror ni om den här designen?
Lenz http://www.windstuffnow.com/main/vawt.htm
Lenz2 http://www.windstuffnow.com/main/lenz2_turbine.htm

Den sista, Lenz2, är jag riktigt sugen på att testa. Verkar som en enkel men effektiv design.

Tackar för alla svar!

Tompaiuppsala

• Vill så det värker!
SV: VAWT för småbelysning. Första projektet.
« Svar #7 skrivet: 20 aug-08 kl 12:31 »
Vill du göra en savonius, gör det!
Verkningsgrader hit och dit. När det gäller egenhändigt tillverkad el tycker jag att verkningsgraden spelar en mindre roll. Vinden är som sagt gratis och det är lätt att göra en rotor några procent större, som kompensation för låg verkningsgrad, om man så önskar.

Tänk så här istället.
 Du får upp till hela 15 % verkningsgrad med en savnoius, och det utan några avancerade aerodynamiskt utformade rotorblad i en HAWT.

Kör så det ryker!  ;)

Krueger

« Svar #8 skrivet: 20 aug-08 kl 20:05 »
Jag tror att du måste klä in rotorn i ett skal som liksom slussar in luft från från en större yta, så att det ser ut som en sexa i genomskärning. Hoppas du förstår. Det blir säkert högre verkningsgrad då.

M8e

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 20 aug-08 kl 20:38 »
Jag tror att du måste klä in rotorn i ett skal som liksom slussar in luft från från en större yta, så att det ser ut som en sexa i genomskärning. Hoppas du förstår. Det blir säkert högre verkningsgrad då.
Men verkningsgraden har inte så stor betydelse. Istället för att göra ett "skal" som kanske ökar verkningsgraden så kan man göra rotorn högre. Jag tror att det är både enklare och billigare.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser