Edit Augusti 11, 2008, 12:22:54 : Ändrade ämnesraden.
Hej!
Mitt första inlägg här och direkt dyker jag in i ämnet.
Har ett tag gått och gnagt på att börja tillverka egen el. Ett långt bundet avtal på huset går ut nu och många bäckar små som dom säger. Bor i ett bostadsområde med hus runt om så det är inte på tal att jag kan klämma upp en stor vertikal snurra på mast. Har därför ett tag sneglat på Savonius design med S-formen. Två plan tillverkade av PVC-rör är tanken, varje plan kanske 40cm högt, totalt höjd ca 100cm. (obs, utan mast)
Jag har drömmar om ett större system, någon gång, men just nu måste jag över huvud taget komma igång. Därför vill jag ha lite "starthjälp" och det här forumet är ju rena drömmen för den lärosugne. Solcellernas halvår är snart förbi här i Värmland.

För tillfället är planerna kort följande. Ett litet vindkraftverk, ett medelstort fritidsbatteri, en regulator, och kanske en omvanldare till 230. Om jag inte kör in 12V i hela kåken. Har även sneglat på 24V för att få ner strömmarna. Men som sagt, någon stans måste jag börja så om jag kan komma att driva några lågenergilampor / LED-lampor är jag nöjd.

Har större planer och tankar i en bok, men det är för mycket för att skriva här.
Om jag nu bygger ett Savonius-verk med total bladhöjd 80cm och en diameter på ca 40cm (byggd på delade 20cm PVC-rör) är det någon som har kolla på vad jag ska ha för generator? Kan det finnas lämpliga DC-motorer att få tag på? Ska jag själv linda en 3-fas pannkaka? Måste ha en knuff i rätt riktning och lite praktiskt övande, allt är teori än så länge för mig.
Släng ut era första tankar så får vi se vart det bär. Måste ha någon att disskutera med innan sambon tokförklarar mig.

Mvh Johan Mossfeldt