På äldre bilar (fram till '87-88) var det fullt normalt att det luktade bensin vid varmt väder eftersom tankventilationen gick rakt ut i luften. Men från och med '89 är det krav på att tankventilationen ska gå via en s k kolkanister, alltså en burk som är fylld med aktivt kol som fångar upp bensinångorna. När motorn går suger den en del luft bakvägen genom kanistern, så att bensinångorna kommer till nytta och förbränns i motorn.
På en tysk 90-talsbil skulle jag i första hand gissa på någon dålig slang för bränsle eller tankventilation som gör att det luktar bensin. De här tygomspunna gummislangarna som man ser ibland ska man vara mycket misstänksam mot, gummit i dem kan vara hur dåligt som helst fast slangen ser fin ut utanpå, men känner man på den märker man att tygomspinningen är genomblöt av bensin. Om tanken har varit nedtagen någon gång (speciellt om jobbet är gjort av en verkstad som har bråttom) så är det stor risk att slangarna har blivit felkopplade eller kanske inte anslutna alls.
Förmodligen går det flera ventilationsslangar från olika delar av tanken och påfyllningsröret till en samlingsburk någonstans i närheten av tankpåfyllningen, den kan eventuellt vara i ett stycke med påfyllningsröret. Därifrån går en lång slang till kolkanistern som förmodligen sitter någonstans framtill i bilen, kanske i motorrummet eller något främre hjulhus. Och från kanistern går en slang till motorns insugningsrör, via en ventil (vakuumstyrd eller magnetventil). Ventilen kan eventuellt vara hopbyggd med kanistern. På många VW hör man ett snabbt tickande från motorrummet när motorn går på tomgång, det är just den där magnetventilen som pulsas för att släppa tillbaka lagom mycket bränsleångor till motorn.
Om tanken eller påfyllningsröret är av stålplåt så kan det förstås ha rostat sönder någonstans, så att det kommer ut bensinångor av den anledningen. Men då borde man kunna se att det läcker om man nyss har tankat totalt fullt. Men en 90-tals Passat borde väl ha plasttank?