Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför luktar bilen bensin?  (läst 25854 gånger)

patrik__88

  • Inlägg: 43
varför luktar bilen bensin?
« skrivet: 08 aug-08 kl 12:29 »
hej har en passat -95 sedan, den har börjat lukta bensin men de finns inga läkage va ja vet.. någon som vet varför den luktar och vad man kan göra åt det?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 14:55 »
Var luktar det mest, i motorrummet eller i kupén?
Kan det vara nån gammal gummislang som inte är tät längre, så att bensinen evaporerar genom slangväggen?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

  • Gäst
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-08 kl 15:15 »
Svärfar hade en bil som det alltid luktade bensin om, han kröp under den, i den, runt den men kunde aldrig hitta den läcka han var övertygad om skulle finnas.
Oavsett om den var fulltankad eller nästan tom så luktade det bensin om den, året runt, mest på sommaren.

JAg köpte en likadan, en årsmodell nyare, samma sak med den, stinker verkligen.
Besiktningsgubben för några veckor sedan uppmärksammade lukten och började inspektera ledningar.
Jag beerättade om svärfars och att det var samma med min varpå han konstaterade att det helt enkelt är från avluftningen det pyser ut ångor.

Ingen läcka således på min bil.  Sort?  Kia Sportage.

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-08 kl 20:02 »
luftningen till vevhuset är bytt, eftersom bilprovningen underkände bilen då det var en spricka i den.. de trodde att det var därför det lukta.. men nu har det snarare blivit värre!!
det luktar inte inne i bilen när man kör, bara när man står still, och står man utanför så luktar det verkligen mycket.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-08 kl 13:52 »
Jag beerättade om svärfars och att det var samma med min varpå han konstaterade att det helt enkelt är från avluftningen det pyser ut ångor.

Halaj!

Jag hade nog inte slagit mig till ro med det där.

Det krävs ett pyttehål för att avlufta tanken.
Om avluftningen är så stor att man kan känna bensinlukt utanför bilen måste den ju vara så stor att man kan kast’ in hatten i hålet!

Om bilen är nyare så blir jag ännu mer misstänksam.
Jag vet att på Volvo 240/260 hade man en ståltank. På 740/760 införde man en plasttank. Nu har man återgått till ståltank igen. Varför? I kalifornien klarar en plasttank inte miljökraven. En del bensin diffunderar ut genom plasten. Det kan inte vara många molekyler som slipper ut  men så tuffa är kraven att inte ens det tillåts. Samtliga marknader har ståltank. Det kostar för mycket med olika varianter.
Att då ha en modern bil som stinker soppa genom avluftningen låter ju helt befängt!

På min egen bil (det är en –99) har jag ett svagt undertryck i tanken. Så  trodde jag att det är på alla bilar.

//T


guba

  • Gäst
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-08 kl 15:02 »
Det krävs ett pyttehål för att avlufta tanken.
Om avluftningen är så stor att man kan känna bensinlukt utanför bilen måste den ju vara så stor att man kan kast’ in hatten i hålet!
Om jag skall försöka förklara hur det ser ut på min bil så kommer det tre stycken rör någonstans ifrån in i hjulhuset ovanför höger bakhjul, tre stycken 6 - 8 mm grova rör.
De går in i ett 25- 30 mm grovt rör som är runt 25 cm långt och vad jag kan se ihopklämt/lött/svetsat i motsatta änden mot den som rören kommer in i.

Antar att det finns ett pyttehål där, men jag kan inte se något.
Som sagt första tanken när man kommer nära bilen är att det är ett jätteläckage vilket det inte är, aldrig en droppe på marken, oavsett hur länge den stått på samma plats.

Så vad jag kan förstå så är det bara ångor som kommer ut, har dock aldrig känt något liknande på¨de 16 andra bilar jag haft av 6 olika märken tidigare.
Med Kian verkar det vara regel att det är så. Soliga och varma dagar behöver man inte se vart man ställt bilen på stora parkeringar, bara att följa doften :P

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 22:11 »
Jag hadde problem med min ford att den alltid stank bensin, det visade sig att plasten i reservdunken hadde ruttnat. Alltså blivit alldeles spröt, man kunde trycka hål i den med fingret.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 17:18 »
På äldre bilar (fram till '87-88) var det fullt normalt att det luktade bensin vid varmt väder eftersom tankventilationen gick rakt ut i luften. Men från och med '89 är det krav på att tankventilationen ska gå via en s k kolkanister, alltså en burk som är fylld med aktivt kol som fångar upp bensinångorna. När motorn går suger den en del luft bakvägen genom kanistern, så att bensinångorna kommer till nytta och förbränns i motorn.

På en tysk 90-talsbil skulle jag i första hand gissa på någon dålig slang för bränsle eller tankventilation som gör att det luktar bensin. De här tygomspunna gummislangarna som man ser ibland ska man vara mycket misstänksam mot, gummit i dem kan vara hur dåligt som helst fast slangen ser fin ut utanpå, men känner man på den märker man att tygomspinningen är genomblöt av bensin. Om tanken har varit nedtagen någon gång (speciellt om jobbet är gjort av en verkstad som har bråttom) så är det stor risk att slangarna har blivit felkopplade eller kanske inte anslutna alls.

Förmodligen går det flera ventilationsslangar från olika delar av tanken och påfyllningsröret till en samlingsburk någonstans i närheten av tankpåfyllningen, den kan eventuellt vara i ett stycke med påfyllningsröret. Därifrån går en lång slang till kolkanistern som förmodligen sitter någonstans framtill i bilen, kanske i motorrummet eller något främre hjulhus. Och från kanistern går en slang till motorns insugningsrör, via en ventil (vakuumstyrd eller magnetventil). Ventilen kan eventuellt vara hopbyggd med kanistern. På många VW hör man ett snabbt tickande från motorrummet när motorn går på tomgång, det är just den där magnetventilen som pulsas för att släppa tillbaka lagom mycket bränsleångor till motorn.

Om tanken eller påfyllningsröret är av stålplåt så kan det förstås ha rostat sönder någonstans, så att det kommer ut bensinångor av den anledningen. Men då borde man kunna se att det läcker om man nyss har tankat totalt fullt. Men en 90-tals Passat borde väl ha plasttank?

patrik__88

  • Inlägg: 43
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #8 skrivet: 18 aug-08 kl 12:05 »
bilen stinker bara när den är igång aldrig när den är avstäng...

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 20:42 »
bränsleslangar av gummi har inte evigt liv och bränsletillförsel förgasare eller insprutning har heller inte evigt liv - på en gammal bil jag vill ha kvar skulle jag byta alla bränsleslangar och kolla upp förgasare eller insprutning - är den servad på länge - den kan gå illa för det
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #10 skrivet: 18 aug-08 kl 23:04 »
En annan möjlighet, förutom dåliga gummislangar, är om stålrör för bränsle under bilen har rostat sönder. Ofta ser rören fina ut där de går fritt, men rostar sönder vid varje fästklammer.

Prova att "tvångsköra" bränslepumpen med avstängd motor, enklast genom att bygla förbi kontakterna i bränslepumprelät (se elschema för bilen för att hitta det och identifiera vilka stift det rör sig om). Om det luktar bensin runt bilen då också är saken klar, dags att krypa in under och se om det ser fuktigt ut någonstans.

Gengaskokaren

  • Inlägg: 274
    • Västergötland
SV: varför luktar bilen bensin?
« Svar #11 skrivet: 02 nov-08 kl 08:34 »
bilen stinker bara när den är igång aldrig när den är avstäng...

Om du specificerar Passat 95 sedan lite mer, skall jag fixa sprängskisser på bränslesystemet till dig. Vilken motorkod har du? Vilken månad på året är bilen tillverkad?
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 2 användare
Rospigg, Larus Canus

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser