Beredd att hålla med om kritiken mot Swedish meats som någon framförde. Efter att alltid levererat till ett privat slakteri blev jag med guld och gröna skogar övertalat att gå till Swdish meats.
Jag brukar få goda goda resultat när jag skickar till slakt. De senaste åren toppklassning på vårlammen och fina värden på höstlammen med undantag av något fettavdrag.
Så sexton lamm till Meats i våras. Lammen var normala, vissa mycket fina. Ett lamm var lite för lätt när jag vägde dem.
Avräkningen kom som en chock. 4300, för alla. Några klassades som utmärglade. Jag blev helt perplex.
När jag studerade avräkningen fattade jag misstankar om att något var fel. Det lammet jag trodde skulle gå dåligt, 37 kilo, vägde 27 slaktat och var det bäst betalda. Det skulle alltså bara tappat tio kilo i slakt
Ett av de tyngsta, 49 kilo, klassades som utmärglat, vikt 14 kilo slaktat. Om så baggen bestått enbart av fett skulle den inte tappat så mycket vid slakt, jag har rätt stor hemslakterfarenhet.
Jag hade nogrannt antecknat vad varje individ vägde. Jag hävdar att man blandat ihop mina öronmärken med någon annans djur. Meats sa att det absolut inte kunde hända, så var det med det, bevismaterialet är ju så att säga borta. De behandlade mig oerhört nonchalant. De återkom hela tiden till att jag minsann var nybörjare och inte hade ordning på mina djur och liknande. Jag har levererat lamm i mer än tio år.
Jag kommer inte ens att överväga tanken att slakta hos Swedish meats igen.