Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slaktanmälda får - hur brukar det fungera?  (läst 2772 gånger)

ticken

• -
Slaktanmälda får - hur brukar det fungera?
« skrivet: 06 aug-08 kl 19:50 »
Nu har jag slaktanmält min grupp med får. Första gången vi skickar till scan. Frågan är: får man reda på vilken dag och tid de kommer eller dyker de bara upp en dag den vecka som man fått? Just nu står vi dessutom på reservlistan men om jag förstod tjejen i telefonen rätt så ringer de när man hamnat på ordinarie lista och vet vilken vecka det blir? Vi har fullt upp med jobb veckorna efter slaktanmälningsveckan så det blir lite knöligt om man inte kan planera!

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Slaktanmälda får - hur brukar det fungera?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 20:28 »
chaufförerna får oftast veta hur dom ska köra på torsdagen veckan innan,och ringer några dagar innan hämtning.
« Senast ändrad: 06 aug-08 kl 20:53 av Klipparn »
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

ticken

• -
« Svar #2 skrivet: 13 aug-08 kl 10:19 »
Ok

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 13 aug-08 kl 14:15 »
vi fick 15 kronor per lamm... ska aldrig mer skicka till slakteriet.
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 13 aug-08 kl 14:25 »
Man ska utfodra ordentligt och se till att lammen väger rätt, för att få bra betalt för lammen.

Det är inte slakteriet "fel" att lammen är för små och köttfattiga  ;)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 aug-08 kl 14:37 »
Lammen var i fint hull, men jag hade haft dem på halmbädd så pälsen var gul istället för grå. Men det var avdrag efter avdrag.. Bara för att man inte skickar 50 lamm i månaden så bör man väl inte klassas lägre än storproducenterna
??
Lever livet till ända. Biter tillbaks om det gör ont. Klarar mig själv. Älskar vänner. Låter mig älskas. Saknar forntida rättssystem och uppfostrade gestalter. Det skjuts för lite...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 aug-08 kl 14:44 »
15 kr per lamm??

Har jag helt fel när jag har för mig att man kan få 50:-/kg lammkött om man säljer "privat"? Dvs styckat och klart då... Nu vet jag inte alls hur många kilo styckat kött man kan få ut utav ett lamm men det borde väl generera en hel del mer än 15 kronor väl?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 13 aug-08 kl 14:59 »
Lammen var i fint hull, men jag hade haft dem på halmbädd så pälsen var gul istället för grå. Men det var avdrag efter avdrag..
bara för att man inte skickar 50 lamm i månaden så bör man väl inte klassas lägre än storproducenterna??

Alla lamm bedöms utifrån hur dom ser ut, inte efter vem som fött upp dom.

Det gäller att inte få några avdrag alls!

-inga smutsiga pälsar... kostar 40 kr i avdrag.
-inga feta djur.. kostar mellan 4-18 kr kilot i avdrag.
-inga magra djur... kostar 4 kr kilot i avdrag.

Ett smutsigt, fett, 15 kgs lamm, kan alltså kosta 240 kr i avdrag ;D

Vad hade dina lamm för klassning då ?
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 15:12 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #8 skrivet: 13 aug-08 kl 15:40 »
15 kr per lamm??

Har jag helt fel när jag har för mig att man kan få 50:-/kg lammkött om man säljer "privat"? Dvs styckat och klart då... Nu vet jag inte alls hur många kilo styckat kött man kan få ut utav ett lamm men det borde väl generera en hel del mer än 15 kronor väl?

Jag säljer våra lamm privat. Ett lokalt slakteri slaktar. Jag kör dit lammen. Hämtar några dagar senare. De stycker medan jag väntar och om jag vill ha någon specialstyckning får jag säja till. Jag säljer lammen hela eller halva och styckade som kunden vill ha dem. Jag tar 75:-/kg. Försöker se till att lammen väger minst 15 kg slaktvikt och då får jag för ett sådant lamm (om jag räknat rätt) 1125.- inklusive moms. Slaktaren tar 275:- per lamm + moms. Sen tar jag skinnen på återtag och lämnar till beredning. Dessa säljer jag sedan också själv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fordson

« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 20:05 »
Att göra återtag och sälja själv är klart bäst om man kan bli av med köttet. Det gäller ju att ha bra kunder.
För oss har det slutat med att vi inte sålt allt kött och då blir det ju knappt break-even. En chansning alltså.
Vi har beställt slakt av KLS i år, med lammkontrakt som ger nån krona mer. Det är bara att hoppas på att alla kommer över
15 kg, annars blir det knappt några pengar. Under 12 kg avräknas inte ens. Men det är ju faktiskt upp till oss att leverera bra lamm.

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 21:02 »
Kommer inte ihåg klassningen, det är några år sedan. Sen dess har jag sålt dem hemma på gården för 700 kr styck, å lär inte ändra den taktiken.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 13 aug-08 kl 22:30 »
Att göra återtag och sälja själv är klart bäst om man kan bli av med köttet. Det gäller ju att ha bra kunder.
För oss har det slutat med att vi inte sålt allt kött och då blir det ju knappt break-even. En chansning alltså.
Vi har beställt slakt av KLS i år, med lammkontrakt som ger nån krona mer. Det är bara att hoppas på att alla kommer över
15 kg, annars blir det knappt några pengar. Under 12 kg avräknas inte ens. Men det är ju faktiskt upp till oss att leverera bra lamm.

Det där med att bli av med köttet är så klart a och o. Kankse inte lika lätt om man har 400 lamm om året som om man har 40. Än så länge har jag kö på köpare och sen köper några butiker i närmsta staden lammkött också. Fast min kompis säljer till dem.  ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 23:44 »
15 kr? De måste varit mkt små.

Jag MV sanerade mitt gäng förra året och då gick alla storlekar på slakt.
Ett litet lamm och en mkt mager tacka fick jag inget för annars fick jag 150kr +moms för den tunnaste tackan och uppåt.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 13:00 »

så går det när man skickar för lätta lamm till slakt......   vågen är nog det viktigaste redskapet för en lammproducent.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Fåraherden

• -
« Svar #14 skrivet: 16 aug-08 kl 21:49 »
Beredd att hålla med om kritiken mot Swedish meats som någon framförde. Efter att alltid levererat till ett privat slakteri blev jag med guld och gröna skogar övertalat att gå till Swdish meats.
Jag brukar få goda  goda resultat när jag skickar till slakt. De senaste åren toppklassning på vårlammen och fina värden på höstlammen med undantag av något fettavdrag.
Så sexton lamm till Meats i våras. Lammen var normala, vissa mycket fina. Ett lamm var lite för lätt när jag vägde dem.
Avräkningen kom som en chock. 4300, för alla. Några klassades som utmärglade. Jag blev helt perplex.
När jag studerade avräkningen fattade jag misstankar om att något var fel. Det lammet jag trodde skulle gå dåligt, 37 kilo, vägde 27 slaktat och var det bäst betalda. Det skulle alltså bara tappat tio kilo i slakt
Ett av de tyngsta, 49 kilo, klassades som utmärglat, vikt 14 kilo slaktat. Om så baggen bestått enbart av fett skulle den inte tappat så mycket vid slakt, jag har rätt stor hemslakterfarenhet.
Jag hade nogrannt antecknat vad varje individ vägde. Jag hävdar att man blandat ihop mina öronmärken med någon annans djur. Meats sa att det absolut inte kunde hända, så var det med det, bevismaterialet är ju så att säga borta. De behandlade mig oerhört nonchalant. De återkom hela tiden till att jag minsann var nybörjare och inte hade ordning på mina djur och liknande. Jag har levererat lamm i mer än tio år.
Jag kommer inte ens att överväga tanken att slakta hos Swedish meats igen.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 20 aug-08 kl 21:36 »
Jag är lite tveksam till Swedish meat.Jag lämnade vårlamm 2007 .Jag tyckte avräkningen var lite oklar.
Jag hade vägt,vägt och kollat hull ,hur många gånger som helst.Jag tyckte att det gick bra de vägde 21-21,4 kg perfekt viktklass och rplus o fett 2-2,5.Jag blev glad att jag hade sådan tur ,sedan såg jag att en hade klass p och en vikt på 14,7 kg priset blev någon tia.Ett u lamm hade inget individnr på avräkningen.
Jag klagade på missen av individnr och den extrema viktskillnaden som jag är helt säker på att det inte var rätt.
Jag fick inget gehör för det.
Men tänker man på det så är det nog inte konstigt att det sker förväxlingar i den röra som det antagligen är när en massa lamm kommer till Skara.
Synd bara att de inte lyssnar och tror på en när man klagar.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Kottisgården

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 21 aug-08 kl 10:16 »
...man kanske skulle kollat räkningen och klagat tidigare.. men jag är ändå nöjd med mitt beslut att inte skicka fler lamm till slakteriet.

Fordson

« Svar #17 skrivet: 21 aug-08 kl 13:02 »
I morse kom KLS och hämtade 17 lamm hos oss. Dom tar 125 spänn för att hämta vilket jag tycker är OK, räknar man ihop det så kostar det mig ung. samma att köra iväg själv till det lokala slakteriet. Nu är det bara att invänta avräkning och hoppas på att det inte blir som Swedish Meats med avdrag hit och dit. Vi har två bagglamm kvar som vi hemslaktar i vinter. Ett gute tacklamm ställde in sig hos frugan så hos får gå kvar med tackorna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser