Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd  (läst 6129 gånger)

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« skrivet: 06 aug-08 kl 18:29 »
Hej!
Brukar inte vara och skriva i dessa trådar så ofta, och egentligen hör kanske inte mitt inlägg hemma här utan under annonser - hjälp önskas.. men då det inte är en renodlad "platsannons" tänkte jag att jag förlägger den här.

Har ett äppleträd ( ca 15 år ) jätte fint men lite väl vildvuxet, det ger rätt bra med frukt men är är på tok för tätt-växt..

Nu är jag på jakt efter någon som kan beskära mitt träd, inte Villa-trädgårds-mässigt
för jag är INTE efter ett litet tight träd, utan ett så stort som möjligt - fast inte större än vad stam och grenar klarar av.

Vart kan man hitta en sådan kompetens?
Gärna i NorraHalland - Kungsbacka Kommun.

Vad ligger en sådan tjänst på i timkostnad?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Tuve

  • Inlägg: 785
    • Skåne
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 18:40 »
Jag vet en bra i Skåne: Elowssons trädgårdstjänst. Ring honom, vet jag, och fråga om han har nån kontakt nära dig.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #2 skrivet: 07 aug-08 kl 07:20 »
Annars är mitt tips att du till våren går en kurs och lär dig själv att beskära träd! Det brukar finnas i regi av olika studieförbund. Jag gjorde det för en tre år sen, och det var varken särskilt dyrt eller svårt. Men däremot var det roligt!

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #3 skrivet: 07 aug-08 kl 08:46 »
Trädbeskärning kan man få tillräckligt med kunskap om genom att läsa böcker, det är inte så knepigt eller avancerat.
Det främsta misstaget man gör är att tro att man kan få ett risigt/vildvuxet träd fint på en beskärning, dvs att man tar alldeles för mkt på en gång. Ett träd som stått utan omvårdnad under många år tar nog iaf 2-3 år att få form på, dvs att man ex. hälften eller 1/3-del under de åren.

Resterande teknik om vilka grenar som ska klippas och hur de ska klippas/sågas, det tar inte många minuter och läsa sig till. Men som med alla hantverk så finns det nästan lika många teorier som det finns hantverkare..  :)


RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #4 skrivet: 07 aug-08 kl 13:54 »
=) Jo.. men precis som du säger så är det ett hantverk... Mycket kan jag.. men känns lite overkill att ge mig på äppleträdet i fråga.. Ska lägga upp en liten bild på det. :)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #5 skrivet: 07 aug-08 kl 14:08 »
Säger som Mårten, läs på det är inte så invecklat som man tror. Är självlärd och har lyckats rädda många fruktträd de senaste åren. Man ska bara inte vara rädd för att ta för mycket, de första gångerna tar man ändå för lite hur man än försöker ;)

Men sätt gärna in en bild på trädet så vi får se hur stort "problemet" är.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #6 skrivet: 08 aug-08 kl 11:39 »
Ja... Läst lite på olika forum, tex Odla.nu osv.. Men den stora frågan NÄR man ska beskära verkar variera rätt häftigt... Vad anser ni är "rätt" tid för beskäring?
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #7 skrivet: 08 aug-08 kl 12:25 »
Rätt tid för trädets del är egentligen på sommaren då dess läk-kraft är som störst. Nackdelen då är ju att det bland annat är svårt att få överblick av trädets form pga löven.

Själv brukar jag beskära i mars (bor i södra Sverige), saven har inte börjat stiga ännu men det är lite mildare väder vilket gör att det inte är så kallt och jävligt att jobba. Dvs att beskärningen kan ske på sommaren eller vintern, dock ej på vår (när träden börjar knoppa och en stund innan dess) eller höst.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #8 skrivet: 08 aug-08 kl 14:02 »
På vårvintern innan knopparna brister. Då finns de inga blad som hindrar en att se hela trädet och trädet får mer kraft att utveckla kvarvarande knoppar bättre.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #9 skrivet: 08 aug-08 kl 14:09 »
På vårvintern innan knopparna brister. Då finns de inga blad som hindrar en att se hela trädet och trädet får mer kraft att utveckla kvarvarande knoppar bättre.

*s* Som du ser så var det det där med lika många teorier som utövare..  ;D

Plommonträd (och körsbär om dessa nu skulle råka behöva beskäras) bör inte beskäras på våren då de börjar sava tidigare än äpple och päron, ta dessa träd på vintern istället eller efter att de fällt löven.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 18:33 »
*s* Som du ser så var det det där med lika många teorier som utövare..  ;D

Plommonträd (och körsbär om dessa nu skulle råka behöva beskäras) bör inte beskäras på våren då de börjar sava tidigare än äpple och päron, ta dessa träd på vintern istället eller efter att de fällt löven.

Jag vet men nu handlade det om ett ÄPPLE träd  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #11 skrivet: 09 aug-08 kl 07:56 »
Så.. slutsatsen..

När som helst under året, dock inte under vår-försommar.
Det går bra att beskära nu, kanske tom bäst för trädet då det är som starkast, men ur praktisk synvinkel kanske bäst under feb-mars innan saven stiger upp i trädet. Av den anledningen att man ser "trädet" bättre då ( utan ett lövverk)

 :)
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

RiverCottage

  • Inlägg: 224
    • Halland
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #12 skrivet: 09 aug-08 kl 08:03 »
----------------------------------------------
Kommunjägare / Skyddsjägare / Viltkonsulent
Halland och Västra Götaland

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #13 skrivet: 09 aug-08 kl 09:26 »
Så.. slutsatsen..

När som helst under året, dock inte under vår-försommar.
Det går bra att beskära nu, kanske tom bäst för trädet då det är som starkast, men ur praktisk synvinkel kanske bäst under feb-mars innan saven stiger upp i trädet. Av den anledningen att man ser "trädet" bättre då ( utan ett lövverk)

 :)
Precis, du har ju kläm på det redan  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #14 skrivet: 09 aug-08 kl 09:30 »



Det är onekligen buskigt och tätt. Ett gammalt talesätt är att man "ska kunna slänga en hatt genom kronan". Det ska alltså vara uttunnat i trädets mitt så att alla grenar runtom får lika mycket ljus. Alla grenar som växer mot trädets mitt skall bort, alla grenar som korsar en annan ska bort och alla grenar som ligger emot en annan gren ska bort. Föreställ dig en upp och nervänd kupad hand. Som om du bär en kula eller en tallrik. SÅ ska formen på trädet vara.Om du tittar på bilden så börjar de nedersta grenarna rätt. De växer utåt/uppåt på trädet. Följ den formen på resten av trädet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #15 skrivet: 09 aug-08 kl 12:49 »
Att man ska kunna slänga en hatt genom trädet är inget vidare bra råd har man förstått enligt nyare rön så glest bör inte trädet vara.

Själv klipper jag under JAS (Juli, Aug, Sept). Jag tycker inte det är svårt att se hur man ska klippa då + trädet läker bra + man får nästan inga vattenskott ifall man beskär under den tiden. Trots att jag beskar hårt förra året tror jag inte att jag fick mer än 7-10 vattenskott i hela trädet.

Själv tycker jag att man åtminstone ska gå en kurs innan man klipper allt kan man inte läsa sig till man kan behöva ha någon som pekar ut hur en grenkrage ser ut exempelvis, bilderna i böckerna är inte så lätta att se på ibland + träden man har hemma ser ju inte exakt ut som de träd som finns i böckerna. +Man kan behöva ha någon som kan visa hur fruktved och dyl. ser ut, jag har haft elever som sagt "aha så det där är fruktved, det trodde jag var gamla delar så de där har jag gått och klippt bort, nu förstår jag varför jag inte fått så mycket frukt"

Här kan man hitta en lista på trädbeskärare som tagit grönt kort i beskärning som man kan kontakta ifall man inte vill klippa själv:

http://www.tradgard.org/kunskap/beskarare/frukttradbeskarare.html

Även pomologiska sällskapet har lista över fruktträdsbeskärare + vissa av dem kan även hjälpa till med ympning:

http://www.svepom.se/pomologi_beskarning_expertis.php  (Rolf Eskilsson som står listad under Halland bor i Kungsbacka enligt uppgift från pomologiska sällskapets hemsida och om det är samma Rolf Eskilsson som skriver trädgårdsböcker och dyl. så är det ju ingen amatör precis, och han verkar hålla en hel del kurser för medlemmarna i pomologiska sällskapet)

Pethra

  • Inlägg: 123
    • Bohuslän
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #16 skrivet: 11 aug-08 kl 08:45 »
Man kan ju alltid ringa en trädgårdsfirma eller enskild för att få råd.
Men det är lättare än vad man tror att beskära och träden klarar en hel del tuff behandling.

Kommer i håg en gång under mina verksamma år inom branchen när vi skulle klippa kastanjer längs en gata för en bostadsförening i mars.
De ville ha dem klippta rakt av, stympade så att de såg ut som sträckgubbar med armar i vädret och avkapat huvud.
De gick inte att avråda, det var vi eller någon annan bara jobbet blev gjort.
Det var med sorg i hjärtat vi skar ner alla kastanjerna och jag trodde garanterat att de skulle dö.
Det bara sprutade sav från snitten.
I alla fall bli allvarligt försvagade, de hade ju snittytor gjorda av motorsåg på 30cm.
Trot eller ej, men de står där lika friska i dag som de gjorde då.
Det märktes aldrig att de blivit försvagade.
Visst efter så radikala beskärningar ändrar de ju form, men grönskan är samma.

För en som inte har beskärt något fruktträd innan så är det nog lättare att klippa i början på året (feb-april).
Det är lättare att se  hur grenarna är utformade och klipper man inte för mycket utan tar lite i taget så får man inte så mycket vattenskott.
Låna eller köp beskärningsboken av Natur och kulturs förlag, den har jättemånga bra beskrivningar och bilder.
Allt man behöver är en bra handsåg, sekatör och en grensax då kommer man långt.

Vill gärna höra mer hur du gick tillväga eller kommer gå tillväga efter alla råd och tips du har fått här på forumet.
Västra Götaland

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #17 skrivet: 11 aug-08 kl 11:52 »
Sen beskärning är alltid att föredra för äldre träd, eftersom tidig beskärning stimulerar skottillväxt. Unga träd beskärs alltså på förvåren. Ett riktigt förvuxet träd, där man måste ta bort mycket, är bra att ta i omgångar under några år. På så sätt undviker man att stimulera för stor tillväxt och man ser hur trädet utvecklar sig under tiden.

Tänk på att inte kapa tjocka grenar och att på att skära så att trädet kan växa vidare på ett bra sätt. Ibland ser man träd med avkortade grenar där småkvistar sitter som ett skatbo i ändarna, förfärligt.

Bra tips brukar finnas på juniper: http://www.juniper.se/tradvard/
snus? vad är priset på en pris?

finne-robin

  • Inlägg: 25
    • -
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #18 skrivet: 11 aug-08 kl 20:44 »
Frugan som är trädgårdsmästare säger att man skall beskära på hösten eller tidig vår....och då kan man bort allt som sticker rakt uppåt.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Äppleträd - hitta någon som KAN beskära träd
« Svar #19 skrivet: 11 aug-08 kl 22:08 »
Frugan som är trädgårdsmästare säger att man skall beskära på hösten eller tidig vår....och då kan man bort allt som sticker rakt uppåt.

Det där var lite förenklat väl?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 6 användare (2 dolda)
von tratt, ärt, beekeepern, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser