Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bolla drottningen  (läst 2007 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Bolla drottningen
« skrivet: 06 aug-08 kl 17:41 »
Förra måndagen (nio dar sedan) så gjorde jag en avläggare med en ny drottning i urätningsbur. Idag gick jag dit för att se att allt gått bra och då fick jag se (tror jag) det som jag tidigare bara läst om. Bina satte sig i  en stor boll omkring drottningen!

Det kan ju sluta illa så jag försökte skingra dem, sprutade lite rök och såg drottningen kila ner mellan två ramar. Jag stängde fort om samhället igen och hoppas att allt gick bra.

Jag skulle vilja förstärka avläggaren med lite yngel och extra bin, men nu vågade jag ju inte göra det. Hur länge tror ni jag behöver vänta innan jag vågar mig på att gå dit igen?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ptakaplay

SV: Bolla drottningen
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 23:51 »
är det för kallt ute när man jobbar med bina
så kan bollning förekomma dom skyddar henne mot kylan så mycket att dom dödar henne
är det varmare en 16 grader ska det visst vara riskfrit i . jag vet inte om dom bollar av andra orsaker.
var det kallt ute när du jobbade med bina?

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Bolla drottningen
« Svar #2 skrivet: 07 aug-08 kl 08:48 »
Hej,

Nej det var rätt varmt igår, säkert 20 grader. Jag har hört att om man öppnar för tidigt efter en tillsättning så kan de bolla henne, men nu hade jag ju väntat i nio dagar...
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser