Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska ett bra slungrum se ut?  (läst 1533 gånger)

Gadden

Hur ska ett bra slungrum se ut?
« skrivet: 06 aug-08 kl 16:49 »

Jag har tänkt att bygga ett slungrum i ladugården. Vi har gjutit ny platta för att få bort gödselrännan,  och rummet beräknas bli på ca 20 kvm. Hur ska jag disponera? Inget är uppvärmt idag men slungrummet har jag tänkt att vara ganska litet för att smidigt få upp tempen och sedan kunna förvara alla ramar mm i ett ouppvärmt rum som givitvis är musfritt.
Är det något speciellt jag ska tänka på? Att det ska vara lätt att rengöra har jag upptäckt under min första sommar med bin när jag har slungat i tvättstugan. 

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hur ska ett bra slungrum se ut?
« Svar #1 skrivet: 06 aug-08 kl 17:49 »
Fundera på hur du vill ha ditt flöde i slungningen. Var kommer lådorna in och vart skall de när de är klara? Vart skall honungen och var har du behållare, burkar m.m.? Hur rör du dig mellan de olika momenten? Vad behöver bäras, lyftas?

Det finns säkert bilder på olika slungrum, jag vet att Gadden (BF:s medlemstidning) hade en artikel om det för några nummer sedan. Det var ju iofs rum som användes för biodling i större skala, men det finns säkert bra idéer att hämta här.

Lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare
lotjut, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser