Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadat plommonträd  (läst 3132 gånger)

javill

  • Inlägg: 11427
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Skadat plommonträd
« skrivet: 06 aug-08 kl 06:47 »
Stormen (eller stormbyarna) häromdagen knäckte två rejäla grenar på ena plommonträdet. Det är Viktoriaplommon och det är fullt med frukt i år (jämfört med fjolårets 2(!) plommon). Istället för att köra skottkärror med plommon till komposten som tidigare år (förutom ifjol då)  hade jag i år och framöver tänkt att ta till vara rubbet. Har fyndat en saftmaja för ändamålet och kanske kan fyndade konserveringsapparaten användas också?

Jaja, till frågan för att kunna göra det även framöver så tänkte jag att jag behöver fixa till trädets skadade delar lite. Ska jag kapa grenarna som är av inne vid närmsta gren/stam? Har läst något om grenkrage så det ska jag kolla om jag ser någon. Ska man göra något mer eller annat att tänka på? Trädet är nog 30-40 år skulle jag tro.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Skadat plommonträd
« Svar #1 skrivet: 07 aug-08 kl 14:12 »
Är det "brytskador" på grenarna efter stormen (grenar som knäcks av) så ska du såga bort dessa vid närmaste stam. Det finns massor med böcker som beskriver hur du beskär träden och hur nära stammen man skall beskära. Risken finns att trädet blöder nu när det är mitt i fruktsäsong, då kan du sluta snittytan med vax.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser