Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp-utmärglad hittekatt!!  (läst 7422 gånger)

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
Hjälp-utmärglad hittekatt!!
« skrivet: 05 aug-08 kl 14:57 »
På trappan i morse satt en okastrerad långhårig hankatt. Han var fullsketen med fästingar. Gav den torrfoder som han självklart kräktes upp. Han är mycket tillgiven, å när jag lyfte upp honom vägde han inte många gram. Den långa pälsen gjorde att han inte såg så mager ut. Kattstackarn e bara skinn å ben. Nu ligger han framför kaminen å värmer sej. Vad kan jag göra?? Kan han ha fått blodbrist av alla fästingar?? Har plockat minst 50 stycken å de e säkert lika många kvar!!
Gåda råd å tipps skulle sitta fint!!

Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Margit

• Gäst
SV: Hjälp-utmärglad hittekatt!!
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 15:29 »
Ett stort antal fästingar kan helt klart ge blodbrist på en utmärglad katt.

Ge honom burkmat (om du har) den innehåller mer vatten - annars är torrfodret överlägset kvalitetsmässigt. Ge små portioner och ofta.

Avmaska och överväg fästingbehandling - stackars liten  :'(

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 aug-08 kl 15:38 »
Hej!

Liknande var vi med om för 2 år sedan.
Osäker på blodbristsrisken, jag tycker du ska låta honom ta det lite lugnt ett tag. Ge honom inte för mycket mat i början eftersom han tydligen inte ätit på länge, dricker han dåligt kan man prova med lite mjukmat också.
Fortsätt plocka alla fästingar du hittar, det är risk för att han har annan ohyra också så köp ngt mot loppor så de inte sprider sig :(. Han har säkerligen mask så det är en god idé att avmaska.
Ring till en veterinär och fråga om ev  blodbrist och vad annat katter kan få av fästingar. Om jag vore du skulle jag boka en tid för undersökning och vaccination, men jag vet inte om du villl ta den kostnaden (bör gå på ca 200:-)?
Leta efter öronmärkning, hittar du ingen kan veterinären leta idchip.
Ge honom ett par dagar att ta igen sig och se om han låter dig bada honom. Kan du behålla honom om ingen ägare hittas?

Lycka till med kissen! Anna

Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 15:48 »
Ge honom mat avsedd för kattungar. Då behöver han inte äta lika mycket eftersom det innehåller fler nyttigheter och det är dessutom mer lättsmält. Ge gärna en äggula om dan, även om han inte orkar hela så är det näringsrikt och med mycket fett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

inki

« Svar #4 skrivet: 05 aug-08 kl 15:54 »
Eftersom du redan fått många goda råd så vill jag bara säga: Vad bra att du tog hand om den stackars kissen!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 16:11 »
Kolla tänderna! Det kan ju vara en riktigt gammal sate som inte kunnat äta pga dåliga tänder. Då kan det ju vara bättre att göra lidandet kort. Det är den fördelen djur har, till skillnad från oss människor (förutom Holland och Schweiz).
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 05 aug-08 kl 16:24 »
Kolla tänderna! Det kan ju vara en riktigt gammal sate som inte kunnat äta pga dåliga tänder. Då kan det ju vara bättre att göra lidandet kort. Det är den fördelen djur har, till skillnad från oss människor (förutom Holland och Schweiz).

Jag tycker det är bättre att ta katten till en veterinär som säkerligen är mer lämpad för att avgöra huruvida katten ska få leva eller inte :(. Hursomhelst så är det väl uppenbart att katten inte haft ett hem på sistone, äldre katter klarar sig fint med färre tänder förutsatt att de får mat som är anpassad till dem.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 05 aug-08 kl 16:25 »
 Visst kan väl långhåriga katter få hårbollar som täpper till i magen så att dom inte kan äta?
Då ska man väl ge paraffinolja från apoteket har jag för mig?
 Lycka till med katten!
                                  Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #8 skrivet: 05 aug-08 kl 16:41 »
Jag tycker det är bättre att ta katten till en veterinär som säkerligen är mer lämpad för att avgöra huruvida katten ska få leva eller inte :(.

Bättre än vaddå?  ??? Öppna munnen på en katt för att se om där är tänder kan väl vem som helst göra?! Skulle där sen vara tänder eller inte vara tänder kan man ju gå till veterinären om man känner för det (för att undersöka/bota/avliva).

Själv tycker jag att jag är ganska bra på att avgöra om ett djur bör få leva vidare eller inte! Men det är aldrig ett roligt beslut att ta. Att ge förslaget att öppna munnen för att se om han har tänder var ett tips i felsökningsschemat över varför han är mager ... inte att han ska avlivas! Hoppas att du får rätt på honom och att du kan behålla honom/hitta ägaren!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

PycklingMamma

• Simma inte motströms, åk motorbåt!!!
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 05 aug-08 kl 21:56 »
Hejsan! Tack för alla tipps och svar! Har erbjudit honom burkmat men han rynkar bara på näsan, torrfoder går bättre. Han har vinglat runt här på ostadiga ben å verkat som han vill nåt, å för 10 min sedan prövade jag att ge honom mjölk...å rackarns va glad han blev!
Tänderna var det första jag kollade å det verkar som det är en relativt ung katt. Runt två år kanske, svårt å gissa men jämförde med min andra kisse.
Vet inte om jag vågar att avmaska honom nu när han är så svag??!! Kanske är bättre att vänta ett par dagar å se så han ökar i vikt. Han väger idag 2265 gram.
Har spånat i pälsen på honom och ser ingen ohyra, han kliar sej inte heller, men skall ta honom till veterinären imorgon i alla fall. Dom vet ju bäst!!

Och JAA jag skall absolut behålla honom om ingen ägare dyker upp, det e de minsta ja kan göra för Chabo!!
Nu kretsar mina funderingar kring vad det kan vara för ras?! Han har massor av hår i öronen och en enormt lång svans. Norsk skogskatt eller Main Coon måntro?! Skall försöka lirka in en bild på honom!!
Det var en gång två älgar som va ute å flög, då sa den ena älgen till den andra:

- Du har en bulle i ögat!!!  Den andra svarar:  - VA? Jag hör inte vad du säger för ja har en bulle i ögat!!!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 aug-08 kl 22:18 »
Han har massor av hår i öronen och en enormt lång svans. Norsk skogskatt eller Main Coon måntro?! Skall försöka lirka in en bild på honom!!

Låter Maine Coon eller blandning med det.

Kolla chipmärkning hos vetten antar jag att du redan tänkt på.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Margit

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 05 aug-08 kl 22:19 »
Bra Pycklingmamma, att han får stanna om han behöver  :)

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 05 aug-08 kl 23:54 »

Och JAA jag skall absolut behålla honom om ingen ägare dyker upp, det e de minsta ja kan göra för Chabo!!

Ja, nu får vi väl nästan hoppas att ingen ägare dyker upp eller ;)? Låter som kärlek vid första ögonkastet

(Katten vi tog hand om för 2 år sedan bor nu hos min mamma och visar varje dag hur oändligt tacksam han är för att han får bo där. Han pussas och kurrar och vill hemskt gärna följa med henne till jobbet också  :))

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #13 skrivet: 06 aug-08 kl 12:40 »
Ett litet tips som jag brukar använda mej av till framför allt hundar MEN jag har även provat på min katt som varit bortsprungen en längre tid..... och var lite loj och medtagen
Värm lite majsvälling, 1 äggula, och en tsk druvsocker.....
Superbra energi.... jag brukar ge det en gång om dagen....
Dom får energi att klara av att äta lite annat och  och överhuvudtaget orka med.....
Hoppas det går bra för katten..... Lycka till
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Alore

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 aug-08 kl 13:52 »
Ge INTE mjölk! Majoriteten av alla katter är laktosintoleranta och ska egentligen inte ha någon annan dricka än vatten. Gillade han mjölken kan du köpa laktosfri mjölk, eller kattmjölk, det är mycket bättre!

Ge honom små portioner ofta, har han inte fått mat på länge är hans magsäck antagligen jätteliten och det är därför han kräks. Vad underbart att han fick komma in till dig! Kolla tandköttet också, ett friskt tandkött ska vara jämt ljusrosa. Är det väldigt blekt kan det mycket väl vara så att han har blodbrist. Och som sagt, tänderna är också bra att kolla på!

Vurre

« Svar #15 skrivet: 06 aug-08 kl 17:15 »
Små portioner och ofta, som till kattungar, tror jag katten mår bra av. Den har väl ungefär samma behov som en kattunge, liten magsäck och stort behov av näring för att kunna bygga upp sig.

En skvätt grädde i vattnet brukar jag ta till när mina katter nån gång varit dåliga och jag har varit orolig för att de skulle bli uttorkade, men aldrig mjölk, som Alore påpekade. Hur det är med syrade mjölkproduter vet jag inte. Har för mig att jag sett att man rekommenderat  fil till kattungar. Mina katter gillar fil och yoghurt, men de får inga större mängder.

Man kan testa med köttfärs, leverpastej brukar inte katter säga nej till heller. Fet fisk är bra. En av mina katter älskar strömming men spyr upp den strax, men för katter som klarar det är nog strömming bra och fet mat. Funkar kanske bättre i tillagad form.

Lycka till!

snus? vad är priset på en pris?

Alore

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 aug-08 kl 22:24 »
Syrade mjölkprodukter brukar gå bättre än mjölk, eftersom det innehåller mycket mindre laktos. Gräddfil, filmjölk och crème fraiche brukar vara mums, och den här kissen verkar ju behöva mycket mums nu :) Ge små portioner i början bara, kanske en tesked åt gången, för att se hur magen reagerar.

Alissa

« Svar #17 skrivet: 07 aug-08 kl 07:30 »
Stackars lilla katt och vilken tur att den kom till dig!

Min ena katt blev en gång av misstag utkastad från ett hotellrum av hotellpersonal. De trodde att det var en vildkatt som smugit sig in. Hon hade aldrig varit ute ensam och blev så vettskrämd att det inte gick att locka fram henne, trots att jag stannade kvar en vecka extra och satt på en filt på nätterna utanför det hål i stensockeln dit hon tog sin tillflykt. Jag hoppades att hon skulle våga sig fram när inga andra rörde sig ute, men hon var så chockad att ingen mat eller matte i världen kunde få fram henne och till sist var jag tvungen att åka hem. Innan jag åkte satte jag upp lappar, pratade med polis och fått löfte av folk att de skulle fortsätta leta. Jag hade gett upp hoppet om henne när hotellet ringde mig 1½ månad och många tårar senare och berättade att de sett henne på en annan plats. Jag tog genast bilen och åkte dit (40 mil hemifrån) och lyckades få tag i henne. Vilken lättnad! Hon kände inte igen mig de första 10 minuterna, så jag fick överlista henne, men sedan släppte hon mig inte på 1 dygn och låg runt mitt huvud som en pälsmössa de första nätterna.

Hon hade ju inte en aning om hur man fångar mat själv, så hon var bara 'skinn och ben' och full med fästingar och kardborrar. Jag kände knappt igen henne så mager var hon. En veterinär undersökte henne och jag fick rådet att ge henne lite grädde blandat med en äggula den första tiden och bara lite åt gången. Var också ytterst försiktig med vad du ger när du ser att katten kan behålla maten och avföringen är normal. Kokt fisk och ris till en början och i små portioner. Om du sedan övergår till burkmat är det bra om den blandas ut med ris så att den blir mildare. Minska rismängden vartefter tills kattens mage reagerar normalt. Om katten får 'lös mage' kan du strö lite "Dr Kousa Vetediet" i maten (också ett råd från en veterinär), det är smak- och luktlöst så katten kommer att äta maten utan problem och slipper torka ut. Du hittar Vetedieten (ta inte Risdieten) i hälsokosthyllan hos de flesta välsorterade livsmedelsaffärerna.

Om katten varit utan mat och framför allt vatten länge kan dessvärre njurarna ha tagit skada, men jag håller tummarna för att din katt inte hunnit få sådana problem. Berätta för oss hur det går!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #18 skrivet: 07 aug-08 kl 08:53 »
Vilket bra tips att ge laktosfri mjölk till katten!! Det ska vår kisse få vid högtidliga tillfällen. Han ääälskar mjölk, men får racerbajs av det, stackarn.

Ett annat tips är Frontline om du vill få bukt med fästingarna. Det får fästingar att trilla av om de sitter på, och nya fästingar sätter sig inte på katten heller.

Lycka till med katten!!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 07 aug-08 kl 16:52 »
Hur går det för er PycklingMamma?

Dela detta:

* Inloggade just nu

614 gäster, 4 användare
MickeMård, torpare2, Besksöta, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser