Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla med släckt kalk  (läst 38920 gånger)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Måla med släckt kalk
« skrivet: 04 aug-08 kl 17:33 »
Hej!

Renoveringen och rengörande av hönshuset  är pa dagsordningen 

men jag har tappat bort hur man blanda Nordkalks släckt kalk med vatten
1:3 vill jag minnas svagt men är det  en här som VET?

*suckar*

Dumt när man inte har ordning i allting - men ack sa mänskligt!

Januschka, lite handfallen just nu.

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

fjäderfän

SV: Måla med släckt kalk
« Svar #1 skrivet: 04 aug-08 kl 17:35 »
konsestensen ska va som fullkornsvälling.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 17:54 »
*flinar*

Tack - det betyder alltsa rätt tjockt. Är det efter det har statt 3 dagar eller redan i början?

Jan
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 20:31 »
Jag har mycket tunnare blandning och kör fler strykningar, det fäster bättre då.

Det här receptet kör jag med till innertak, om jag ska måla väggar blandar jag i vanligt tapetklister också. Använd en dammfiltermask (finns engångs som är billigare än ett par nya lungor) och skyddsglasögon. Vill du inte betala en förmögenhet för handkräm så tar du på diskhandskar...

Ingredienser:
   •   Släckt kalk (köp på t ex granngården, kostar mindre än 100:- för en stor säck som räcker "i evighet")
   •   Vatten
   •   En borste/pensel att stryka på med. Det finns speciella kalkpenslar i färgaffärer och på t ex granngården. De ser ut ungefär som en liten, mjuk sopborste med kort skaft och är väl värda att köpa (suger åt sig mycket kalk och är bra att jobba med).

Gör så här:
Ta en 10-litershink, häll i kalk, ca 1 liter. Häll försiktigt så det inte dammar - det torra dammet är inte bra att få i ögon och andningsvägar!
Häll på några liter vatten, rör om så det blir en tjock smet.
(alternativt häll kalken i vattnet, lär ge färre klumpar)
Häll på mer vatten så hinken blir lite mer än halvfull. Rör om noga.
Nu ser din "färg" ut som blaskigt diskvatten, men det är rätt.
Själv brukar jag ha den här blandningen till första strykningen och sedan göra en lite tjockare blandning till nästa strykning, men prova dig fram, det är inga dyra ingredienser! Jo, en sak till - låt gärna blandningen stå en stund innan du använder den så kalken blir ordentligt uppblött. Rör om innan du använder den! (det går även bra att låta kalkfärgen stå över natten om du inte hinner måla allt på en dag)

Pensla på färgen med stora tag, tänk på att röra om i botten på hinken ganska ofta, eftersom kalken sjunker.
Räkna med att det ser bedrövligt ut under tiden du målar, färgen rinner och första strykningen ser det mest bara ut som om du blött ner väggen med något grådaskigt blask, men vänta tills det torkat - det blir inte vitt förrän då!
Räkna med att du får stryka minst två gånger.

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 21:47 »
Töm säcken i en tunna och fyll på vatten, låt det stå ett tag, ta sedan och rör lite så du får en tunn färg som du använder. Låt tunnan stå och se till att det alltid är vatten över, så håller det hur länge som helst(i sekel). Det blir bara bättre av att stå.

Första ggn kan man behöva tre till sju strykningar, sedan bör man stryka årligen.

Hela mitt hus som ändå är ganska stort kalkas (utvändig) med ca 50 kg kalk vart år, pris ca 170:-.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Prosit

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 19:08 »
Brukar man inte ha tapetlim i?
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 15:15 »
Vi använder oss av "nageltricket" DVS fällningen ska vara ljus  med lite prickar i mot nageln när den är lagom.
Svårt att förklara, men fungerar för oss.

Sen borstar vi på X antal ggr. beroende på underlag. Ser att den fäster bättre på mur än träpanel, så vi får gå över våra väggar ytterligare innan vinterns storrengöring. Golvet i betong får förstås samma behandling. Sitt/redespinnarna tänker jag bara såpborsta.

Lycka till!
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Rookie

• -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 17:45 »
Målar ni sittpinnar, reden m.m med samma färg?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 12 apr-12 kl 08:24 »
Kalk fäster dåligt på hyvlat trä så att ha det i reden och på sittpinnar blir ofta inte så bra. Det dammar liksom av sig på hönorna och på dig om du kommer emot.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Strajder

• Aspegården
« Svar #9 skrivet: 12 apr-12 kl 20:59 »
En vanlig missuppfattning: Man stryker ju alla ytor eftersom det inte är färg utan ett sätt att desinficera! Kalken, när den är blöt är starkt alkalisk (som lut) och dödar då en rad sjukdomsalstare. För djurstall är det fina att kalken när den torkat och reagerat med luften omvandlas till krita som är helt ofarligt för djuren. En bieffekt är att det blir vitt och ser rent ut.

amicat

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 jul-12 kl 23:26 »
Jag frågade på Granngården om släckt kalk men de visste ingenting om det. Är det någon som vet vad står det på säcken?

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 jul-12 kl 23:43 »
Jag frågade på Granngården om släckt kalk men de visste ingenting om det. Är det någon som vet vad står det på säcken?

släkt murkalk. bygghandlare brukar ha det.

Byracka

• -
« Svar #12 skrivet: 06 jul-12 kl 23:54 »
Ibland kallas den även torrsläckt kalk, puderkalk eller teknisk kalk.

pyromanen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 sep-12 kl 10:46 »
Teknisk kalk står det på säckarna hos granngården

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 sep-12 kl 10:51 »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 15 sep-12 kl 11:04 »
Kalken, när den är blöt är starkt alkalisk (som lut) och dödar då en rad sjukdomsalstare.

Japp men många tror att den dödar djur vilket den inte gör
Kalk dödar INTE loppor, löss o kvalster.

Kalk - Ca(OH)2 (släckt kalk)
Verkningsspektrum: bakterier i vegetativ form (ej alla mykobakterier) virus.

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Stickeristickera

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 20 sep-12 kl 20:18 »
Målar man med kalken istället för vanlig färg eller målar man först med det ena och sen det andra?

pyromanen

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 sep-12 kl 20:26 »
Målar man med kalken istället för vanlig färg eller målar man först med det ena och sen det andra?
Man kalkar istället för att måla

pyromanen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 20 sep-12 kl 20:42 »
Japp men många tror att den dödar djur vilket den inte gör
Kalk dödar INTE loppor, löss o kvalster.

Kalk - Ca(OH)2 (släckt kalk)
Verkningsspektrum: bakterier i vegetativ form (ej alla mykobakterier) virus.

Dom flesta djur som kommer i direktkontakt med släckt kalk dör. Det är så starkt frätande att de går mer eller mindre i upplösning (så använd glasögon, täckande kläder och gummihandskar när du kalkar!)  Däremot utrotar man knappast kvalster eller loppor om man har problem med såna. men man minskar definitivt antalet och man täpper igen småporer och springor med kalken och skapar en miljö som diverse parasiter inte gillar och därmed minskar man risken för framtida problem.

Genom att upprepa proceduren årligen gör man helt enkelt tillvaron besvärlig för småkrypen och det blir fräscht i hönshuset.

natalie777777

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 01 jul-14 kl 12:22 »
Hur många timmar tar det för ett lager kalk att torka, låt säga en dag då temp är ca 15 grader?

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser