Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation i grunden  (läst 11218 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Ventilation i grunden
« Svar #20 skrivet: 24 okt-08 kl 15:50 »
Vi har haft hus på plintar, hur på platta, hus med källare, hus med torpargrund, hus med oventilerad grund (mullbänk). Torpargrund är sämst. Det är tillräckligt öppet för att dra in fuktig varm luft på sommaren som kondenserar i den kalla grunden. Samtidigt är det för lite öppet för att ventilera ut fukten effektivt.

Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
SV: Ventilation i grunden
« Svar #21 skrivet: 25 okt-08 kl 08:32 »
Haft 3 hus på plintar.. alla sidor utom i lä var öppna.. mot vindsidan var det dock tätat.. på vintern skottade vi upp snö emot huset så det vart tätt med EN öppning på nåt ställe.. det funkade för oss i den kladdiga myllan i Närke.

Nu har jag stengrund.. där drar det ju naturligt överallt  ;D
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ventilation i grunden
« Svar #22 skrivet: 25 okt-08 kl 15:26 »
Om det är obehaglig lukt så låter det som om det vore nått organiskt material eller fukt därinne. Värt att kolla! Kanske en död råtta eller grävling?  :P

ES
Om det är mitt inlägg du tänker på så var det mer en unken lukt av gammal jord och lite fukt. Död råtta har vi också haft, den lukten missar man inte :P ;D ;D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
SV: Ventilation i grunden
« Svar #23 skrivet: 25 okt-08 kl 16:26 »
Om det är mitt inlägg du tänker på så var det mer en unken lukt av gammal jord och lite fukt. Död råtta har vi också haft, den lukten missar man inte :P ;D ;D

Vi hade också dålig lukt i ett rum förut, men efter att vi tog bort plastmattan så försvann det. Det visade sig att det dessutom var dubbla skikt, först en gammal linoliummatta och sedan en plastmatta ovanpå. Nu har vi tagit fram trägolvet och lukten är borta.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ventilation i grunden
« Svar #24 skrivet: 27 okt-08 kl 00:57 »
Här blandas nog emellanåt olika byggnadstekniker ihop. Äldre grundläggning bygger på andra principer än nyare. Dessutom byggdes husen oftare på torrare väldränerad mark förr. Ventilerad grund vet i fasen om man behöver. I varje fall till äldre hus som fungerat bra utan sådan förut. Däremot bör golven inte vara för täta eller välisolerade, och marken väldränerad, så att man får torr mark under huset. Marken ska helst slutta från huset åt alla håll.

Grund av natursten är utmärkt, medan betonggrund eller betongpågjuten naturstensgrund suger fukt från mark en bra bit uppåt. Obegripligt att man bygger betonggrunder i den omfattning man gör tycker jag. Funkar väl några decennier eller max ett sekel om man bygger väl. Längre än så tänker man inte. Bygger man illa så blir det illa mer eller mindre direkt. Stengrund kan tätas och lappas med kalkbruk, som inte suger fukt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser