Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ventilation i grunden  (läst 11915 gånger)

Olofssonskan

• Härjedalen
Ventilation i grunden
« skrivet: 04 aug-08 kl 00:11 »
Kom på att jag nog gjort en miss vad gäller ventilation i min grund byggd av gråsten. Har tillbringat de senaste veckorna med att köra sten, grävt fram en gammal stengrund, forslat bort massa med handkraft (börjar få riktiga muskler  ::)) , lagt på gråsten på befintlig grund och kompletterat med blålera och murbruk. Hur tätt som helst och inte en mus kommer igenom mina väl valda gråstenar MEN jag har totalt förträngt att det måste till någon form av ventilation i grunden eller ???
Jag har grävt diken för vattenavledning runt om grunden som ligger på ett högt läge men jag antar att det måste finna ventilation i grunden ändå. Förslag på hur jag ska lösa det ?
Måste väl ta hål i grunden antar jag eller kan man lösa det genom att ha ventilation genom golvet på något sätt ??
mvh
//marita
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Annalinnea

• Skåne
SV: Ventilation i grunden
« Svar #1 skrivet: 05 aug-08 kl 09:41 »
hej.

Efter våra efterforskningar så är det jättesvårt med att bedömma sådana här saker. Vårt hus har torpargrund, sten. Huset är över hundra år gammalt och har inte haft ventilation i grunden. När en person som har kunskap om gamla hus var hos oss nyligen frågade vi om grunden och han svarade med en fråga, har inte grunden funkat det senaste hundra åren?
Eftersom jag är ny på det här området kan jag inte hjälpa till mer men du kanske fick något att tänka på.
Jag vet ju inte hur ditt hus ser ut....

Lycka till!
Håkan
odlar och äter, bygger och bor.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #2 skrivet: 05 aug-08 kl 09:56 »
Det viktiga är att man kan inspektera grunden och att det inte blir för fuktigt. Själva luftväxlingen är inte så viktig i grunden bara luften som är där är torr nog. En nygjord oinspekterbar grund kan säkert "fungera" i tiotal år innan man trampar igenom köksgolvet .)

Annars går det säkert bra att ventilera genom golvet uppifrån eller bara sätta in avfuktare eller så. Det är nästan omöjligt att uttala sig om utan mer detaljer kring grunden.

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

eka

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 23:12 »
Jag kan bara svara med vad jag fått mig förklarat.
Ventilation är i sig inte enbart av godo.
Tänk er en fuktig varm dag. luften blåser in under ett kallt hus där all fukt kondenseras på allt där inne. Samma sak att hämta luften innifrån. Den luften är fuktig så det skulle snarare tillföra problem. Ett hus relativt nybyggt hus jag känner till har en fläkt som drar ner den torra varma luften från vinden till en hermetiskt tillsluten torpargrund.
En annan teknik som nu ofta görs på försäkrningsbolagens rekommendationer är att täcka gjorden med plast !?! och stänga till all ventliation. Slutligen monteras en avfuktare i torpargrunden.

Problem med fukt i torpargrunden på gamla hus kommer förmodligen utav att murstocken inte längre används. När denna var varm så värmdes den stillastående luften närmast huset något i förhållande till luften som kom in och gjorde att det blev lite lite torrare.

Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 05 aug-08 kl 23:46 »
Svårt det här, jag bor själv i ett hus där grunden är stensatt och fogarna murade. Inga ventilluckor så långt ögat når. Huset har stått sedan 1930.
Nu är jag dock på gång med en tillbyggnad och har precis gjort som du. Släpat och rest stora stenar. Svettigt. Har dock tänkt göra som på den gamla grunden med ett undantag. Det blir en separerande toalett och då måste man komma åt att tömma tunnan ibland. Så där blir det en dörr/lucka som jag tänkte sätta ventilation i. Om det behövs/räcker har jag ingen aning om :)
/Attis

andreas_f

• Småland
« Svar #5 skrivet: 06 aug-08 kl 10:38 »
Hur mycket ventilation som behövs beror nog mycket på var huset är placerat, på en väldränerad kulle kan säkert de mest galna lösningar fungera medans det på andra ställen blir problem hur man än gör. Att bygga ett hus som kräver en eldriven luftavfuktare för att inte börja ruttna känns dock som en dålig lösning.

Vilken fin grund du bygger Attis, man blir ju riktigt sugen på att bygga ett hus när man ser den...

signe

« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 18:44 »
Sätt in några fina gamla ventilationsluckor så kan du ventilera efter årstid och behov. Fogade grunder brukar ha ventilaton, kallmurade går bra utan.

Annalinnea

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 aug-08 kl 15:26 »
Håller med andreas F. Det känns ju konstigt att behöva sätta in en elektrisk maskin som ska stå och surra i ett gammalt hus, det funkade troligtvis bra när det byggdes och varför inte följa gamla ideer även om de kan uppgraderas en smula.
Det är också lämpligt att se till att inte omkringliggande mark sluttar mot grunden.

//håkan
odlar och äter, bygger och bor.

eka

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 08 aug-08 kl 09:07 »
jag håller med om att att man inte borde lösa problemen med fläktar eller pumpar. konstaterar bara att det är så man gör. Däremot påverkar ändringen hur huset används hur huset mår.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

andreas_f

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 aug-08 kl 11:17 »
Kom på att jag nog gjort en miss vad gäller ventilation i min grund byggd av gråsten. Har tillbringat de senaste veckorna med att köra sten, grävt fram en gammal stengrund, forslat bort massa med handkraft (börjar få riktiga muskler  ::)) , lagt på gråsten på befintlig grund och kompletterat med blålera och murbruk. Hur tätt som helst och inte en mus kommer igenom mina väl valda gråstenar MEN jag har totalt förträngt att det måste till någon form av ventilation i grunden eller ???
Jag har grävt diken för vattenavledning runt om grunden som ligger på ett högt läge men jag antar att det måste finna ventilation i grunden ändå. Förslag på hur jag ska lösa det ?
Måste väl ta hål i grunden antar jag eller kan man lösa det genom att ha ventilation genom golvet på något sätt ??
mvh
//marita

Hmm, jag har nog inte förstått utgångsläget riktigt... Blev lite tveksam när jag läste det en gång till! Är det så att du har grävt fram grunden på ett befintligt hus på grund av att marken höjt sig runt om? Eller är det som jag tolkade det en gammal grund utan hus du gör iordning för att sedan bygga ett nytt hus på? Om du lagt gråsten på den befintliga grunden, borde det inte kunna stå ett hus på den iofs... ??? Kan du inte ta hål i den biten du byggt på och sätta in gjutjärnsventiler som går att reglera luftflödet med?

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 14:15 »
Det måste väl gå att lirka ur en av stenarna och ersätta den med en något mindre där du kan placera en lucka?
Skulle inte chansa utan vill kunna kolla in.

ES

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #11 skrivet: 20 okt-08 kl 21:36 »
Jaha, jag har alltså grävt fram en gammal grund där det stod ett hus någon gång på 1700-talet skulle jag tro. Efter det att huset revs så har man fyllt igen grunden med diverse skräp och jord för att skapa en jämn yta. När detta gjordes är svårt att säga men det borde vara för en sisådär 100 år sedan. Skräpet tillsammans med jord har jag tagit bort och därefter har jag kompletterat befintlig grund med gråsten som jag murat. Grunden ligger på högt läge vilket gör att det inte kommer att bli utsatt för vatten då detta kommer att rinna bort på alla sidor. Jag kommer inte att göra någon ventilation i grunden som det ser ut just nu. Jag kommer inte heller att ha pumpar eller brummande ventilation. Jag kommer att lösa det hela genom att man kan har åtkomst via golvet inomhus samt komplettera med avfuktningssystem som drivs via solceller.
Oj vad jobbigt det är att bygga hus men ack så roligt  :) 
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 22 okt-08 kl 22:52 »
I mina föräldrars hus som är ett vanligt älvsbyhus gjordes det en krypgrund istället för källare som gjordes i nästan alla andra hus i området när det byggdes för 33 år sen. Det är alltså en gjuten grund. Utan ventilation. Lucka gjordes sen ner till krypgrunden från bastun, och det har funkat himla bra i alla år, bara att klättra ner och kika. Man kan även använda en del av ytan under luckan för att förvara sylt och potatis.  ;) För några år sen (åtta-tio kanske) drog dom ner den uppvärmda frånluften från huset ner till krypgrunden och installerade även en avfuktare då. Det håller konstant ca 12 grader där nere nu och har funkat jättebra. Pappa är ner då och då och tittar till allt och dom har aldrig haft en tillstymmelse till problem. Surrar ingenting, men jag är osäker på om det är självdrag eller nån fläkt på vinden kanske...

Jag bor själv i ett litet över hundra år gammalt hus med torpargrund och där har det aldrig heller varit några problem. Bara jäkligt kalla golv eftersom det verkar vara näst intill oisolerat neråt...  ::) Behöver jag säga att jag hyr...  ;) Tur man har en mormor som älskar att sticka raggsockor...  ;D

På gården jag köpte i somras stod ett hus där nån murat in granitblocken som timmerstommen stod på PLUS nedersta stock-varvet... Det gick inte så bra. Helruttet och mögel överallt i trossbotten.  :-X Det huset finns inte mer...

/Sara

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Eleganten

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 23 okt-08 kl 19:27 »
Jag kan bara svara med vad jag fått mig förklarat.
Ventilation är i sig inte enbart av godo.
Tänk er en fuktig varm dag. luften blåser in under ett kallt hus där all fukt kondenseras på allt där inne. 

Det är här många gör fel man förutsätter att luckorna ska vara öppna på sommarn å stängda på vintern när det i själva verket är tvärt om. sommar = fuktig luft. vinter = torrluft
Estetiken framför allt

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 23 okt-08 kl 20:01 »
Det är här många gör fel man förutsätter att luckorna ska vara öppna på sommarn å stängda på vintern när det i själva verket är tvärt om. sommar = fuktig luft. vinter = torrluft

Vinter=kall luft=stängda luckor.  :)

Ett stort problem är om man slutar elda med de eldstäder som tidigare fanns. Det värmer luften i grunden.

ES

M8e

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 23 okt-08 kl 21:59 »
Varmluft + kall yta = kondens

Om man har ventilationen öppen på sommaren så blir den kalla ytan varmare, och om man har ventilationen öppen på vintern så får man inte in varm fuktig luft. Så det är inte så enkelt...
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Anso1971

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 23 okt-08 kl 22:49 »
Jag gick en kurs i det här förra terminen. Fukt och klimat i byggnader hette den. Jag frågade om just detta då vissa säger en sak och andra tvärtom. Han svarade inte direkt på frågan utan sa att det var olika, beroende på flera faktorer, och när jag gått klart kursen skulle jag själv kunna förstå hur jag skulle göra i just mitt hus. Det berodde bla på uppvärmningssystem i huset, vilken typ av grund man har mm.

Tyvärr så förstod jag nog inte allt för jag är fortfarande osäker... och jag kom mig inte för att fråga igen. Men om jag inte stänger på vintern får jag ett hiskeligt kallt golv. Öppnar dock ganska tidigt på våren, läraren nämde något om att luften är torrast på vårvintern. Om man eldar så murstocken blir varm så värms även utrymmet i grunden upp, detta var något han återkom till flera gånger, att om man har ett gammalt hus som inte är tätat med plast så ska det eldas kontinuerligt för att undvika fukt i grunden.

Nu när jag sitter och skriver så kommer det en tanke som jag hade redan under kursen att om man eldar så kan man kanske ha stängt på vintern. Har man däremot tex elradiatorer så borde det vara mer lämpligt att göra tvärtom.

Men det enda jag vet säkert är att det inte finns ett enda svar på frågan när det ska vara öppet och när det ska vara stängt, utan att det beror på huset.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 24 okt-08 kl 08:37 »
Jag vet att man ibland värmer grunden med att leda ner varm inneluft. Risken då är att man får med sig fukt ner (som andra skriver varm luft håller mer fukt). I de fall skulle jag - helt ovetenskapligt - säga att inte använda sig av luftavfuktare är förenat med direkt risk för fuktskador.

Detta lever jag efter:
- Håll undan vatten från huset så att man inte belastar grunden onödigt mycket med vatten utifrån.
- Inga täta skikt på golven i bottenvåningen - gör att eventuell fukt kan leta sig ut uppåt.
- Ventilationshålen är i första hand till för inspektion. De ska vara lite öppna så det kan vara viss luftcirkulation (sommar som vinter).
- Elda i befintliga eldstäder - leder ner värme i grunden.
- Använd inte plast eller luftavfuktare i grunden på gamla hus - om det inte verkligen behövs (och då är det något av ovan som behöver åtgärdas).

ES

anette i bugared

• -
« Svar #18 skrivet: 24 okt-08 kl 09:12 »
Vi har löst ventilationsproblemen i husgrunden med att använda ett gammalt ventilationshål, tidigare igenmurat, stort nog för att sätta in en liten frånluftsfläkt. Fläkten används under sen höst, vinter och tidig vår. Innan vi satte in den hade vi problem med obehaglig lukt från det utrymmet, men det är helt borta nu.

Är det inte helt tätt mellan stenarna så kan man montera en fläkt utanpå en glipa och dra ut luften därigenom, om man nu inte kan såga ett ventilationshål, vilket kan vara svårt i halvmetertjocka stenar.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #19 skrivet: 24 okt-08 kl 15:04 »
Om det är obehaglig lukt så låter det som om det vore nått organiskt material eller fukt därinne. Värt att kolla! Kanske en död råtta eller grävling?  :P

ES

Dela detta:

* Inloggade just nu

839 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser