Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grishyddor?  (läst 10263 gånger)

louise

• Gäst
SV: Grishyddor?
« Svar #40 skrivet: 09 aug-08 kl 10:23 »
Men vad säger ni, skillnad på vinter och sommar? Att de inte behöver alla sina hus på sommaren. Var hittar jag de reglerna? Vet att det är så med får, att de bara ska ha tillgång till skydd för regn och sol på sommaren, men minns inte längre var jag lsäte det.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #41 skrivet: 09 aug-08 kl 10:29 »
Men vad säger ni, skillnad på vinter och sommar? Att de inte behöver alla sina hus på sommaren. Var hittar jag de reglerna? Vet att det är så med får, att de bara ska ha tillgång till skydd för regn och sol på sommaren, men minns inte längre var jag lsäte det.

En del som är bra att veta om djurhållning kan man finna i L100. Finns på www.sjv.se
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

ingvar2

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 09 aug-08 kl 11:24 »
Eftersom utegrishållning är en så liten del av grishållningen så har jag svårt att tro att det ens finns speciella regler för dom. Och därför tror jag  att det  i princip inte är nån skillnad på vinter och sommar, och egentligen är det ju inte så stor skillnad..Dom ska ha skydd mot väder och vind, och för att man ska kunna uppfylla det kravet så behövs ju samma yta ändå.. Jag tillhör ju dom som egentligen inte tycker att 1,5 m2 till ett slaktsvin på 110 kg är så speciellt stor yta.. Man måste ju lite räkna med ett värsta väder där hagen blir obrukbar så dom måste få komma in..Som det hade blivit nu t.ex om smhi;s prognos om 100mm regn hade slagit in, nu gjorde den ju som tur var inte det...

Paragrafen i KRAV regelverk som dom skulle kunna driva är ju då denna..:

5.2.15
Djurens liggplats ska hållas torr, ren, dragfri och vid behov varm. Strö ska användas i riklig mängd.

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 10 aug-08 kl 18:05 »
Nån som har en bra lösning på hur man bygger en hydda på en vagn som är lite för smal?

har ett underrede till kärra men det ä rnog inte så mycket mer än en meter brett mellan hjulen. Tänkte bygga 2,5 meter brett och 3 långt. Men det borde ju vara risk att kärran välter om grisarna lägger sig på ena sidan.

Och - ska man bygga den så hög att hjulen kan snurra fritt under, eller med en smal passage just vid hjulen?

Kärran i sig är jävligt robust i järn och har stora hjul.

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 10 aug-08 kl 22:04 »
Nån som vet hur hög väggen måste vara? jsag kom på att jag vill bygga en tre-kants-hydda,men det blir ju inte mycket utrymme närmst väggen/taket då. Räcker det ändå?

ingvar2

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 10 aug-08 kl 23:58 »
Jag hade nog byggt kärran lågbyggd runt hjulen, då kan du ju göra den så låg så den inte välter..Annars kommer ju huset nästan en meter upp i luften, och det skulle nog se lite vanskligt ut.. :)
Din andra fråga förstår jag inte exakt hur du menar?

louise

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 11 aug-08 kl 18:54 »
jag bygger det som ett tält. botten och två sidor som är både tak och sidor. Då blir det ju ingen takhöjd längst ut i kanten.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #47 skrivet: 12 aug-08 kl 13:15 »
Men om jag har två gyltor och ställer in en varsin hydda med rätta mått.. Är jag då laglig?  ;D Trots att dom med all garanti kommer alltid att ligga i samma hydda... ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

louise

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 06 sep-08 kl 14:35 »
jag kan inte välja vad jag ska ha för regnskyddsmaterial till min hydda.

Bygger ett "tält!" av skivor, nån sorts oh-skiovr eller vad det nu hette. Säljaren menar att jag bara kan måla dem, men från början hade jag tänkt tjärpapp.

Nu är det lördag eftermiddag å allt är stängt så jag kommer inte vidare.

Vad håller bäst - färg eller tjärpapp? vilken typ av färg bör jag använda?

Nån s om vet vad materialen kostar så att jag kan göra en prisjämförelse? Färg är ju inte billigt heller precis.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #49 skrivet: 06 sep-08 kl 18:43 »
jag kan inte välja vad jag ska ha för regnskyddsmaterial till min hydda.

Bygger ett "tält!" av skivor, nån sorts oh-skiovr eller vad det nu hette. Säljaren menar att jag bara kan måla dem, men från början hade jag tänkt tjärpapp.

Nu är det lördag eftermiddag å allt är stängt så jag kommer inte vidare.

Vad håller bäst - färg eller tjärpapp? vilken typ av färg bör jag använda?

Nån s om vet vad materialen kostar så att jag kan göra en prisjämförelse? Färg är ju inte billigt heller precis.

om du behöver takpapp har jag två rullar över du kan få köpa hyfsat billigt.. ;) Om du kommer och hämtar dem här.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 06 sep-08 kl 18:53 »
nu har hela projektet slutat med att jag ska använda kallasfalt. men tack för erbjudandet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser