Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är jag less..........  (läst 18965 gånger)

Taggis

• vänner
SV: Nu är jag less..........
« Svar #40 skrivet: 05 aug-08 kl 13:15 »
Hade bök me mina höns för några år sen oxå då dom gick in till min ena granne o sprätte upp deras bla annat ny planterade blommor !
De var inte vår närmsta granne utan det låg en annan vildvuxen trägård däremellan så dom gick genom där för att kunna härja i den andra !Vi försökte både vi o grannen få dom att fatta att dom inte var välkommna där bla me deras hundar men inget funkade ,staket gick inte för då hade dom gått på vägen för att komma dit el.flygit över via buskar o träd.Provade även att ha dom instängda i hönsgården ett tag för att dom kanske skulle "glömma" men ack nej !
Det slutade me att vi tog bort ledar tuppen  :( som vi såg drog ner fruarna till grannen o först då blev der slut på springandet !
Så för grannfriden fick Albin vår upphittade tupp offras inget kul men hellre det än att låta alla vara instängda i hönsgården pga honom !

Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #41 skrivet: 05 aug-08 kl 13:16 »
Jag blir inte direkt förvånad över att du bra tog till dig inläggen från de som håller med dig.
Nu försöker jag en sista gång förstår du inte nu så kommer jag tycka synd om din granne som hamnar i en onödig grannfejd. Dig kommer jag inte tycka synd om för det är du som skapat tvisten.
Säg att din granne får för sig att skaffa en hund som han har lös. Denna hund visar sig älska att jaga fåglar. Vad säger du om att denna hund springer in på din tomt och biter ihjäl dina höns? Anser du att det är ditt problem att stängsla ut hans hund eller anser du att det är hans problem att stänga in sin hund?

Min granne hatar djur enligt vad jag erfarit. SÅ den risken är väldigt liten. Dessutom är det skröplig gubbe som snart trillar av pinn. Jag begär inte att du ska tycka synd om mig. Men jag är så innerligt trött på att ALLTID vara andra till lags. Det är ingen som visar mig varken hänsyn eller respekt. Jag skall alltid trampas på oavsett vad det gäller.

Men det är slut med det nu. :(
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Gamina

« Svar #42 skrivet: 05 aug-08 kl 13:28 »
Oavsett om grannen hatar djur eller inte så svara på frågan.
Så bara för att du blivit trampad på tidigare och vägrar bli det i fortsättningen så ska du göra tvärtom? För att hämnas på vad som hänt så ska du nu trampa på andra. Snygg taktik.
Inse att du har ansvar för att hålla dina djur på din mark. Det finns lagar på det. Bara för att man bor på landet betyder det inte att man som granne ska stå ut med att någon annans djur förstör ens trädgård. På landet får man stå ut med att traktorer bullrar, att det luktar gödsel, att djur låter osv men man behöver INTE stå med betesmark åt grannens djur.
Genbank för Gotlandshöns

Charlotte

• -
« Svar #43 skrivet: 05 aug-08 kl 13:48 »
Min granne hatar djur enligt vad jag erfarit. SÅ den risken är väldigt liten. Dessutom är det skröplig gubbe som snart trillar av pinn. Jag begär inte att du ska tycka synd om mig. Men jag är så innerligt trött på att ALLTID vara andra till lags. Det är ingen som visar mig varken hänsyn eller respekt. Jag skall alltid trampas på oavsett vad det gäller.

Men det är slut med det nu. :(
Jag förstår inte varför du tycker att du blir trampad på för att inte grannen vill ha dina fåglar på gräsmattan?
Går hans väg genom din mark? I såna fall får du väl ha två stora inhägnader som du använder växelvis.
Känner man sig trampad på så ska man väl åtminstone försöka välja sina strider så att man har en chans att vinna dom, jag tror det enda som kan hända är att du till slut får ett föreläggande från Miljö och Hälsa att hålla dina djur borta från grannarnas tomter.
                                                     Mvh
                                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

d1jussi

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 05 aug-08 kl 13:50 »
Men ge dig nu.  Har inte trådstartaren redan uttryckt att hon önskar sätta upp grind och därmed förhindra att djur kommer in på grannens tomt? Vad mer vill du hon skall göra? Krypa för grannen och spela undergiven för att behålla grannsämjan?

Varför är det grannen som skall hägnas in i stället för hönsen? Jag hade aldrig accepterat att behöva öppna en grind för att komma till/från mitt hus bara för att någon annan inte vill hålla ordning på sina djur.

Jag kan passa på att informera om aktuella regler m.a.p. fågelinfluensa (från www.fagelinfluensa.info):

Från och med den 21 april 2008 har Jordbruksverket beslutat att sänka skyddsnivån från nivå 2 till 1 för hela Sverige. Detta innebär bland annat att utställningar blir tillåtna och att djurhållare till ekologiska fjäderfän kan släppa ut sina fåglar igen.

Sänkningen till nivå 1 innebär att fjäderfä nu får släppas ut, men ska hållas inhägnade. Foder och dricksvatten ska fortfarande ges inne eller under ett skydd utomhus. Ankor, gäss och änder ska hållas åtskilda från övriga fjäderfä på en anläggning. Hägnat fjädervilt får hållas utomhus inhägnade, men under perioden oktober till maj ska inhägnaden, där vuxna andfåglar hålls, vara övertäckt med nät.

Om Christine nu tänker sig ha öppet sin gård för besökare så kanske det vore vettigt att åtminstone försöka följa lagar och regler så långt det är möjligt?

/Oscar

Gamina

« Svar #45 skrivet: 05 aug-08 kl 13:52 »
Vi tolkar på helt olika sätt.
Jag tolkar det som om TS anser att det inte är hennes problem att hennes fåglar spriger på grannens tomt. Det är grannens problem att lösa det genom att stänga ute TS djur. Att sätta upp en grind beklagar h*n sig över och ska det göras så blir det en ensidig handling från TS sida. TS är dessutom inte intresserad av grannens syn på hur problemet kan lösas. Någon föreslog tidigare i tråden att TS skulle prata med grannen om att sätta upp ett lågt stängsel för att hålla gäss och ankor på plats och fråga ifall det störde grannen att hönsen var där men det har TS inte ens svarat på. Min tolkning är att TS rakt igenom anser att grannen ska stå ut med att djuren springer på hans tomt som de vill passar det inte grannen så är det hans problem.
Har jag missupfattat och TS är intresserad av att försöka lösa problemet i samråd med sin granne så ber jag om ursäkt  :).
Genbank för Gotlandshöns

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #46 skrivet: 05 aug-08 kl 16:16 »
Men jag är så innerligt trött på att ALLTID vara andra till lags. Det är ingen som visar mig varken hänsyn eller respekt. Jag skall alltid trampas på oavsett vad det gäller.

Vill man få hänsyn och respekt är det alltid en god idé att visa andra det samma
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

tolle

• live and let live
« Svar #47 skrivet: 05 aug-08 kl 16:35 »
Moralkakor, lagar och paragrafer staplade på varandra.
Var finns alla alternativa anarkister 8) ???
Hellre mångfald än enfald.

guba

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 05 aug-08 kl 17:45 »
Moralkakor, lagar och paragrafer staplade på varandra.
Var finns alla alternativa anarkister 8) ???

TS ??? :-X

Strajder

• Aspegården
« Svar #49 skrivet: 05 aug-08 kl 17:49 »
Men jag är så innerligt trött på att ALLTID vara andra till lags. Det är ingen som visar mig varken hänsyn eller respekt.Jag skall alltid trampas på oavsett vad det gäller.
Min egen erfarenhet av att bo på landet (uppvuxen på landet, bott och studerat i stad, åter på landet med gård) jämfört med att bo i staden är att det är ännu viktigare att ha god grannsämja eftersom man är mer beroende av varandra. Att grunda en god grannsämja handlar om öppenhet och ömsesidig hänsyn och respekt. Tyvärr är den vanligaste orsaken till tvister som varar i generationer det här med gränser och olovligt nyttjande av andras mark eller ägodelar. Landsbygden har ett långt minne både vad gäller goda och tanklösa handlingar. Att släppa djuren på bete på grannens mark kan innebära årtionden (århundranden!) av sura miner.

Det handlar inte om att vara andra till lags, utan att bygga respekt genom att själv respektera andras intressen.

christine

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 05 aug-08 kl 19:09 »
Jag förstår inte varför du tycker att du blir trampad på för att inte grannen vill ha dina fåglar på gräsmattan?
Går hans väg genom din mark? I såna fall får du väl ha två stora inhägnader som du använder växelvis.
Känner man sig trampad på så ska man väl åtminstone försöka välja sina strider så att man har en chans att vinna dom, jag tror det enda som kan hända är att du till slut får ett föreläggande från Miljö och Hälsa att hålla dina djur borta från grannarnas tomter.
                                                     Mvh
                                                  Charlotte

I mitt fall är det en granne.  8)

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 05 aug-08 kl 21:10 »
I mitt fall är det en granne.  8)
Om du fortsätter att ha djuren lösa på grannarnas tomter (förut i tråden skrev du i alla fall i flertal) så kommer det definitivt att bli flera som ledsnar med tiden. Jag har själv lösa ankor på min gård och vet att dom skitar ner, mina håller sig på lagårdsbacken och inte på gräsmattan, mina egna ankors skit finge jag väl stå ut med om dom började gå dit, men grannens ankskit skulle jag inte vilja ha där.
  Jag har en kompis som envisas med att låta djuren springa vind för våg och förstöra grannars gräsmattor osv  hon blir ständigt anmäld och har nu föreläggande från kommunen att göra något åt saken.
                                          Mvh
                                       Charlotte
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 21:14 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

christine

• Västmanland
« Svar #52 skrivet: 05 aug-08 kl 21:21 »
Om du fortsätter att ha djuren lösa på grannarnas tomter (förut i tråden skrev du i alla fall i flertal) så kommer det definitivt att bli flera som ledsnar med tiden. Jag har själv lösa ankor på min gård och vet att dom skitar ner, mina håller sig på lagårdsbacken och inte på gräsmattan, mina egna ankors skit finge jag väl stå ut med om dom började gå dit, men grannens ankskit skulle jag inte vilja ha där.
  Jag har en kompis som envisas med att låta djuren springa vind för våg och förstöra grannars gräsmattor osv  hon blir ständigt anmäld och har nu föreläggande från kommunen att göra något åt saken.
                                          Mvh
                                       Charlotte

Jag har hela tiden syftat på en granne. 8)

Charlotte

• -
« Svar #53 skrivet: 05 aug-08 kl 21:45 »
 Ja, det är  ju inte helt lätt att svara på en tråd där du skriver en sak men syftar på något annat...
Oavsett så räcker det väl att reta upp en granne?
                               Mvh
                             Charlotte
« Senast ändrad: 05 aug-08 kl 21:49 av Charlotte »

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #54 skrivet: 06 aug-08 kl 09:22 »
Ja herregud säger jag bara.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #55 skrivet: 06 aug-08 kl 11:37 »
Hej Christine! Jag förstår att du blir både ledsen och arg. Och jag förstår VERKLIGEN att du inte vill ge upp dina drömmar och det tycker jag inte att du ska göra.
Jag arbetar som handledare och hjälper ofta till när det blir konflikter, eller i förebyggande syfte för att det INTE skall bli konflikter. Jag är åxå en "alternativare" Bor på landet har djur och en MASSA grannar.
Jag förstår ditt problem och du får gärna maila mig privat om du känner att du vill ha hjälp. Jag lovar ju inte att jag kan vara till hjälp men jag kan göra mitt bästa. Det är ju inte mer skäll man behöver när man redan är så ledsen. Eller har jag fel?
Mvh Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #56 skrivet: 06 aug-08 kl 12:21 »
"Är grannen norrlänning?   " ??? >:(
Det var en tråkig inställning ;)
Själv gissade jag på en dryg skåning ::)
För övrigt håler jag med AnnaPanna; inte behöver man mer lök på laxen när man är ledsen, att framföra vad "som gäller" kan göras på mer än ett sätt.....
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 aug-08 kl 12:30 »
För övrigt håler jag med AnnaPanna; inte behöver man mer lök på laxen när man är ledsen, att framföra vad "som gäller" kan göras på mer än ett sätt.....
Att ta emot information kan också göras på flera sätt..

Strajder

• Aspegården
« Svar #58 skrivet: 06 aug-08 kl 14:36 »
Möjligen en liten avvikelse i denna redan inflammerade tråd:

Har aldrig förstått begreppet "alternativare". Jag bor i en bygd där i stort sett alla jordbruk är KRAV-certifierade. Urinseparering finns i ett stort antal hushåll. Gemensamt vindkraftverk planeras. Vår gård med hästar och höns drivs självklart efter liknande principer. Vi har lagt ner stora pengar på att få ett ekologiskt hållbart boende (solvärme+förbränning av egenodlad havre). Vi väljer att köpa soja-fritt kraftfoder till djuren för att inte få in GMO-produkter.

Är jag då "alternativare" (http://www.folkrorelser.nu/alternativnorden/vad.html)? Troligen inte, utan en vanlig landsbygdsbo med verksamhet. Vilket innebär att jag är tvungen att ta hänsyn till min relation till grannar som kanske inte alltid tycker som jag i alla frågor. "Alternativrörelsen" har ju periodvis haft ett visst, ibland mycket kraftigt, avståndstagande från myndigheter och annan central styrning. Landsbygden har under alla tider varit beroende av eller påverkats av central styrning: tinget, byalaget, storskiften, lantmätare, vägsamfälligheter, Jordbruksverk, EU... De som överlevt på landsbygden är de som förstår detta och framför allt förstår att utnyttja detta.
----
A good neighbor is a fellow who smiles at you over the back fence, but doesn't climb over it (engelskt ordspråk)

Strajder

• Aspegården
« Svar #59 skrivet: 06 aug-08 kl 16:37 »
För att få bort kollektivt förtryck återstår bara att revoltera mot förtrycket. Detta kan göras på oändligt många sätt och inget av dem behöver nödvändigtvis bryta mot lagar. Kollektivets inavlade och hemmasnickrade moral och regelverk bör man helst strunta i. Kollektivet är alltid den fria individens största fiende.
Jag är nog av den motsatta uppfattningen (även om jag tänker slåss till sista blodsdroppen att du ska få tycka annorlunda). Genom kollektivet så har man överlevt i landsbygden, byalaget hemma lever fortfarande kvar (startade cirka 1740...). Här kan vi lösa konflikter innan de går så långt att de resulterar i skottlossning! Individen överlever kanske första vintern men inte när det riktigt krisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 2 användare (1 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser