Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hydroforpump?  (läst 9424 gånger)

nattsvanen

• Lev livet fullt ut och se alla möjligheter
Hydroforpump?
« skrivet: 03 aug-08 kl 19:42 »
Hej!
Vi har en vattenpump vid sjön i ett pumphus. När vi duschar så blir det dåligt tryck efter en liten stund. Nu fick jag som förslag att jag skulle skaffa en hydroforpump för att få ett jämnare tryck. Hur fungerar det? Hur ska jag koppla pump och hydroforpump? Kan någon förklara och hjälpa mig?
Nattsvanen ::)

Filip Skräplund

SV: Hydroforpump?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 20:36 »
Räcker det inte med en liten sk hydropress?

http://www.blocket.se/vi/17093089.htm?ca=3_s
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

nattsvanen

« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 10:54 »
Hej!
Stod i duschen och funderade. Vi håller på att bygger ut vårt lilla timmerhäbre med ett ny timrad utbyggnad. I samband med det så sätter vi in en ny vedpanna med ackumulatortank. Kan problemet vara löst då? Annars vad är skillnaden mellan en hydroforpump och en hydropress?
Nattsvanen ???

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 04 aug-08 kl 13:07 »
Ackumulatortanken är för att magasinera varmvatten, vattenpumpen förser bostaden med färskvatten, de är delar av två olika system.
Skillnaden mellan hydrofor och hydropress är väl huvudsakligen kapaciteten, tror jag.
Fick intrycket att det var en provisorisk anläggning du beskrev, eller pumpar ni sjövatten året runt?
Jag förstår inte heller varför trycket skulle sjunka efter en stund.
Vad för slags pump har ni nu, och har den ingen tryckutjämning alls?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-08 kl 13:27 »
Vad är det för pump ni har? Det finns en uppsjö olika typer..
Om det är en pumpautomat ( se här ) så finns det ju en hydropress inbyggd och då kan problemet vara att det är start-trycket för tryckvakten som behöver höjas. Det vill säga om pumpen inte startar förens trycket i tanken har sjunkigt till ex. 1 bar så blir ju vattentrycket lägre ju mer vatten man tar ut. Tror att värdena brukar ligga på 2-4 bar, dvs start runt 2 bar och stopp vid 4.
« Senast ändrad: 04 aug-08 kl 19:45 av _Mårten_ »

DeadMan

• punken lever
    • -
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 19:20 »
Mårten länken e kass. MVH DeadMan 8) 8)
Bra musik ett måste Einstürzende Neubauten Dead Kennedys Audioslave
Tool Shellac Bauhaus Lobe m.m. Och friska författare som Sture Dahlstöm Mikael Niemi fack gubbar som snöar in på saker!!

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 19:23 »
Mårten länken e kass. MVH DeadMan 8) 8)

Här är länken utan skräp i adressen.

nattsvanen

« Svar #7 skrivet: 09 aug-08 kl 10:00 »
Tack för all hjälp! Nu är saken ordnad. Och ja vi använder sjövatten året runt.
MVH
Nattsvanen

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 aug-08 kl 17:27 »
Tack för all hjälp! Nu är saken ordnad. Och ja vi använder sjövatten året runt.
MVH
Nattsvanen
Ok, vad bra! Men skulle du inte kunna berätta för oss vad felet bestod i och vad som gjordes åt saken?  :)
Dels är man ju nyfiken och dels kan det ju vara bra med ett svar på ett problem om nu någon annan råkar på något liknande..

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser