Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vårat hönshusbygge!!!  (läst 26454 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Vårat hönshusbygge!!!
« Svar #60 skrivet: 13 dec-08 kl 18:11 »
Lite nya bilder igen. Så här ser det ut när man kommer in i hönshuset:

Burarna för kycklingar, sjuklingar mfl:
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

snorpan

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 16 dec-08 kl 09:56 »
Ååå så fint :) :)
Jag vill oxå ha ett nytt och fräscht hönshus!!
Hus på landet, man, 2 döttrar, hund, katt och höns.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #62 skrivet: 16 dec-08 kl 11:12 »
Hej!

Jag undrar hur du löser det med sandbadet? Har de något inomhus?

Sedan undrar jag om raserna sover för sig, eller om de blandar sig? De såg ju ut att hålla sig för sig själva på bilderna, men eftersom du inte har en utegård och tre rum på fyra raser, så antar jag att de får blanda sig som de vill?

Tack för en trevlig och intressant tråd!  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #63 skrivet: 16 dec-08 kl 11:32 »
Sandbad har de givetvis, vi har sanden i underreden till kaninburar.(plast)

nej just nu har de ju inga utegårdar, men det kommer! Öppnar så de kan gå lösa, men de tycker vädret är för dåligt eller ngt för de sitter på sin höjd i luckan och tittar ut.

Svarthönsen går för sig, gotlandshönsen för sig och så går appenzellerhönsen för sig. Med appenzellerna går även 3 brahmahönor (har ingen tupp) för de raserna emellan kan jag garanterat se skillnad på äggen. Bruna ägg från den gruppen = matägg!  ;) Lantraserna får aldrig gå ihop med annan ras...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #64 skrivet: 18 dec-08 kl 14:09 »

Det var inte så stor vits att måla gallren, för när jag skrapar dem lossnar det flagor. Om ett år är de nog helgröna igen.  ;)

Vad för typ av färg använde du?
På den tiden jag höll mig med kaniiner var kompostgallrena klädda med plast. Antar att de är det nuför tiden med?
Jag skulle testa att handla sprayfärg på Mekonomen!  Först en primer som färgen lättare fäster på och sen en färg med valfri kulör!
Har testat detta, dock inte till kompostgaller, och blev helnöjd!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #65 skrivet: 18 dec-08 kl 21:22 »
På den tiden jag höll mig med kaniiner var kompostgallrena klädda med plast. Antar att de är det nuför tiden med?
Johanna

Så rätt så, om än i lite olika gröna nyanser. Vi har dem framför fönstren. Både ut och invändigt. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Sothönan

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 16 maj-09 kl 20:24 »
  :o  :o  OJ OJ OJ....!!!!!  Sicket hönsahus!   ;D

Det är verkligen beundransvärt, mångfalligt.  Är klart impad över ert bygge.
Väl genom tänkt.   Och fort gick det att få upp det hela!!   ( vi håller fortfarande på  med vårat :P  :-[

Detalj rika bilder och  texterna är utförligt skrivna.

Tackar för mycket intressant bygge.
Ska lägga denna tråd på minnet ifall det dyker upp mer här.  ;)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #67 skrivet: 29 okt-09 kl 18:59 »
Puttar upp min gamla tråd med ytterligare ett par bilder! Bilder är kul!  ;) ::)

Hönshuset utifrån

Nu har det börjat bli gårdar till hönsen också, tröttnade på att de ideligen blev uppätna...  :-\

(Sothönan: själva bygget gick fort för vi la all tid på det. de där hönsgårdarna som skulle upp har däremot låtit vänta på sig då annat kom ivägen!  ;))

Jennyt

• Västergötland
« Svar #68 skrivet: 29 okt-09 kl 19:53 »
Ojojoj färnevik. Jag har ju missat hela tråden :o :o :o

Sååååå fint hönepönerna har det. Känns som om jag fick en liten kick att mösa mig ner för att måla om hos mina tullor oxå. Kanske skulle ta fram hammare och spik med. Det får nog bli frammår vintern :-[ Jag har inte tiiiiiiid (på bred göteborgska)

Kramis Jennyt

På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Daaniel

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 29 okt-09 kl 20:15 »
Jag måste vara trög.... ???...men jag tycker det är jättemycket pengar! :o Vad är det som kostar när så mycket är gratis? Intresserad då vi också ska bygga hönshus till våren (och sambon har bett mig börja med kravlistan nu  ;)), men några 30.000 har vi långt ifrån att lägga på ett sådant. Dock ska vi bara hålla en liten flock för husbehov, fast det blir nog lite större för att få utrymme till lite annat i huset också.

Finns massa gamla fritidshus och jaktstugor bortskänkes på blocket annars :)

netagreta

• Dalarna
    • Hedemorahönsen i Kullsberg
« Svar #70 skrivet: 29 okt-09 kl 21:59 »
Åh vilket fint hönshus!
Själv har jag just fått hem en halvrutten barack :-\...men man lever ju på hoppet.
Har kommit långt i planeringen iaf...i mitt huvud ;D

Fast jag undrar över fönstren.

Tänkte sätta in ett mot söder, fast då tänkte jag mig ett långsmalt fönster som sitter på bredden.
Men på bilderna här sitter dom på höjden.
Är det bättre? Blir det ljusare då?

Tacksam för tips.

På baracken sitter ett fönster mot norr redan, ganska litet fyrkantigt.
Bor i en by med sambo och dotter född -03. Är intresserad av Svenska lantraser, natur och trädgård. Har haft Hedemorahöns sedan -95 med några års uppehåll pga flytt, och genbank sedan -05. På gården har vi en damm med Koikarpar och Guldfiskar. Dottern har en liten hamster och en kanin.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #71 skrivet: 30 okt-09 kl 09:23 »
Jag har ingen aning om vad som ger bäst ljus... Jag har ju rätt många fönster, 8 stycken på ett 28-kvadratshus så i mitt fall fanns det nästan bara ett sätt att placera dem.

På lekstugan som har agerat extrahönshus och som nu är vinterboende åt mina grisar satte vi däremot fönstren på andra hållet, fungerar bra det också och släpper inte mkt ljus.

Höns-Patrullen

• Närke
« Svar #72 skrivet: 24 nov-09 kl 18:42 »
hej, vad fint! ;)
Live your life just the way you want...

Daaniel

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 24 nov-09 kl 19:02 »
Jag har ingen aning om vad som ger bäst ljus... Jag har ju rätt många fönster, 8 stycken på ett 28-kvadratshus så i mitt fall fanns det nästan bara ett sätt att placera dem.

På lekstugan som har agerat extrahönshus och som nu är vinterboende åt mina grisar satte vi däremot fönstren på andra hållet, fungerar bra det också och släpper inte mkt ljus.

Måste fråga om hönsen och ankorna höll sig innanför staketet?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #74 skrivet: 24 nov-09 kl 19:04 »
Måste fråga om hönsen och ankorna höll sig innanför staketet?

Nej absolut inte, men det var inte heller meningen. Staketet var till för att min då 2½-åriga dotter inte skulle bada i ankdammen!  ;D

Daaniel

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 24 nov-09 kl 19:05 »
Nej absolut inte, men det var inte heller meningen. Staketet var till för att min då 2½-åriga dotter inte skulle bada i ankdammen!  ;D
haha tänkte väl ;D ;D ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 24 nov-09 kl 19:11 »
Har dottern hållit sig från ankdammen då  ???  ;) :-X
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #77 skrivet: 24 nov-09 kl 19:15 »
Ja, fram tills hon blev stor nog att öppna grinden. Då drutta hon i en gång.  ::) ;D

Jennyt

• Västergötland
« Svar #78 skrivet: 24 nov-09 kl 19:18 »
 ;D ;D ;D

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #79 skrivet: 29 nov-09 kl 23:20 »
Nu har jag skummat igenom tråden och vilket bygge.  :o

Skulle passa vilken sommargäst som helst.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 1 användare
Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser