Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ympning  (läst 1756 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
ympning
« skrivet: 31 jul-08 kl 22:28 »
hej är det någon som känner sig för att skriva hur man ympa houngen?

det sista batchen som jag slungade har blivit grov kornig... inget fel på det men ympat honung ser trevligare ut!!

tack

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

anette i bugared

• -
SV: ympning
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 23:56 »
Så här gör jag;
När honungen är nyslungad så tar jag 1-2 liter av den nyslungade och tillsätter 2-3 dl "gammal" god honung, rör samman detta mycket väl och ställer in i kylskåpet, med lock på, detta är ympen. Ympen rör jag sedan ordentligt ytterligare några gånger tills nästa dag( Resten av den nyslungade honungen får under tiden stå i sin tunna i rumstemperatur med locket på).

Nästa dag rör jag i ympen i resten av honungen och blandar mycket väl. Sedan ställer jag alltsammans svalt, jag har en källare som passar utmärkt för detta. Jag rör sedan en gång om dagen i en veckas tid och använder en elektrisk skruvdragare med en speciell krok/blandare för att göra det hela så lätt som möjligt. Jag rör ca 3-4 minuter per gång.

Efter en vecka tappar jag upp honungen på burk och den har då blivit lite fastare och lite ljusare. Sedan ställer jag burkarna att stå svalt.

"Receptet" gäller en sats om ca 30 kilo nyslungad honung.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 00:06 »
Här är en länk till ekobi-metoden. Honungen kristalliserar i stora kärl och sedan smälts den innan den tappas på burk:

http://www.biodlingsforetagarna.nu/files/gadden/kristallisation/E95_steg_for_%20steg.PDF
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 11:23 »
tack för svaren:-)
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Marcus_Manta

« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 12:42 »
Har man ätit upp eller gett bort all honung från förra säsongen kan man starta ympen med bottensatsen i slungan. Jag får alltid någon deciliter kvar i botten som inte rinner ut av sig själv.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 15:04 »
jag tvättar slungan med högtryck efter varje användning..... gör inte ni det?

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 15:42 »
jag tvättar slungan med högtryck efter varje användning..... gör inte ni det?

jonathan
Nej, inte under slungningsperioden i alla fall. Då får den stå med honungsresterna kvar. Jag har hört att det rekommenderas att honungen skall få vara kvar även efter sista slungningen och att man bara gör ren slungan före första slungningen eftersom honungen lär skydda mot mögel, korrosion m.m.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 16:23 »
Vi "brukar" skölja ur den med kallt vatten efter varje slungningsomgång (när alla honung är borta ur slungrummet) men det kanske man inte behöver? Det hade ju varit skönt att bara behöva tvätta ur den en gång...

Hur länge har du den stående med honungsresterna anette? Har du den i rumstemepertur eller svalt? Min står i rumstemperatur och den är just nu rätt så hög... :-\

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 01 aug-08 kl 17:26 »
Vi "brukar" skölja ur den med kallt vatten efter varje slungningsomgång (när alla honung är borta ur slungrummet) men det kanske man inte behöver? Det hade ju varit skönt att bara behöva tvätta ur den en gång...

Hur länge har du den stående med honungsresterna anette? Har du den i rumstemepertur eller svalt? Min står i rumstemperatur och den är just nu rätt så hög... :-\

Slungan står i köket, i "normal" rumstemperatur, men vi har ganska svalt i köket trots värmen ute. Man får anske passa så att honungen i slungan inte dragit åt sig vatten så att den börjat jäsa men annars är ju slungan stängd och varken insekter eller annat tar sig in i den.

Honungen från i fjol var kvar i slungan i våras och den hade varken jäst eller blivit förändrad i smaken och då stod den slungan ändå ute.
« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 17:28 av anette i bugared »

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 01 aug-08 kl 20:31 »
Då stänger jag slungan och väntar med disken... :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser