Nu en uppdaterad version av händelseförloppet med grålumppap som väggbeklädnad i vårt vardagsrum:
Först monterades de med cellulosalim, troligen har jag blandat för svagt lim, men det var enligt recept på påsen (2dl pulver till 5 liter vatten)... Nåväl, jag exprimenterar mer med det sedan. Pappen fick iaf rivas ner eftersom den lossnade lite här och var.
Nu har vi limmat upp ny grålumppapp på väggen med "vanligt" stärkelsebaserat lim köpt i färgaffären i pulverform. Funkade lika lätt som att sätta upp tapeter och sitter ännu kvar några dagar senare, får se hur det slutar. Vi satte våderna med överlapp eftersom de krympte och orsakade glipor när vi limmade med cellulosalimmet, kanske hade det gått att sätta kant i kant med det starkare limmet. Idag har jag strukit utsidan av pappen med utspätt lim så det inte ska suga så mycket färg.
Ojämnheterna i väggen döljs tillräckligt bra, det är råspont under som inte är direkt jämn, men det ser bra ut tycker jag iaf. Vi ska måla direkt på pappen är tanken, men det skulle säkert fungera bra att tapetsera på också.
Även med ett misslyckande och nedrivning så var det enklare än att sätta upp gipsskivor och framförallt mycket trevligare att arbeta med.
/sama