Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  väggpapp  (läst 10602 gånger)

sama

• Renovering av trähus
väggpapp
« skrivet: 31 jul-08 kl 01:20 »

Hej

Jag håller på att renovera ett trähus från 1927. På grund av hussvamp så blev det ganska omfattande renoveringsarbete. Hursomhelst så börjar det nu äntligen bli dags för finlir i vardagsrummet.

Väggarna består för närvarande av råspont. I köket har vi klätt råsponten med en tunn gipsskiva, vilket blev lite halvdant tyckte vi, mycket skruvande och spacklande framförallt. Så nu funderar vi på om man kanske kan klä råsponten med någon form av papp(er)? som man kan limma fast. Som tapet fast tjockare så inte riktigt alla brädskarvar syns. Sedan är tanken att måla denna papp.

Jag har i tidigare bostad renoverat halvsläta väggar genom att limma fast tunn glasfiberväv och målat, men det känns inte så miljövänligt, dessutom krävdes det ganska starkt lim till det.

Finns det någon som har förslag på viken typ av papp och lim man kan använda till detta ändamål? Funkar det med vanligt tapetlim och någon grövre papp som "golvskyddspapp" som man har för att skydda golvet när man målar om? Eller kommer det att ramla ner eller blir kass på annat vis?

Jag hittade "spännpapp" och "byggnadspapp" på http://www.claessons.com någon som har erfarenheter av dessa? Funkar de att limma på vägg?

/sama
Jag har kluddat ner lite av renoveringsbesvären på: www.floby.nu

Filip Skräplund

SV: väggpapp
« Svar #1 skrivet: 31 jul-08 kl 03:02 »
Risken är rätt stor att pappen spricker eller skrynklas när väggen rör sig, om pappen limmas fast över hela ytan.
Spännpapp brukar som det låter spännas upp i tak och på väggar.
Första delen av 1900-talet var det standardunderlag för tapeter i timmerhus.
Lite buckligt blir det ju alltid, och det är ganska lätt att av ovarsamhet ha hål på pappen.
Gysinge-katalogen innehåller instruktion på spännpappuppsättning både på vägg och i tak, om jag minns rätt.
Kan vara lite knepigt att få det snyggt om man är ovan, antar jag.
Vill du ha släta ytor är nog ändå gips på råspont inte så dumt som tapetunderlag, spacklingen är ju en engångsåtgärd.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

imze

• Brors
« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 07:25 »
Uula i Finland, som Gysinge köper sin färg av fast de låtsas att det är deras egen (precis som med många andra artiklar i deras sortiment)  ::) har sålt spännpapp men det har tydligen utgått ur sortimentet. Här är en länk till deras bruksanvisning i alla fall:
http://www.uula.fi/svenska/spannpappbruksanvisning.html
Jag har nästan en hel rulle i förrådet någonstans om du är intresserad. Kanske två när jag tänker efter, förresten. :) Den är riktigt kraftig, som tunn kartong ungefär.

andreas_f

• Småland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 11:49 »
Jag skulle helt klart satsa på att pappspänna väggarna. Det är inte alls så svårt som det verkar, vi lyckades iallafall få släta och fina väggar på första försöket och det var riktigt roligt.
Eftersom pappen är spänd direkt mot väggen och det inte är någon luftspalt mellan tycker inte jag att den verkar speciellt ömtålig, det är värre med tretexskivor och mjuka underlag. Vävspända väggar med några cm luft bakom blir däremot lite känsligare.

Maran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 19:19 »
Det är länge sedan jag pappspände, men jag minns det som tämligen okomplicerat. Dessutom är pappen så billig att man har råd att göra bort sig med några våder. I vinter ska både tak och väggar pappspännas hemma hos oss!

sama

• Renovering av trähus
« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 21:10 »

Hej igen och tack för alla svar. Jag kände mig inte riktigt bekväm med att spika spännpapp på väggarna, jag har inga bra motiv, men av någon anldening så vill jag limma papp på väggarna.

Hursomhelst hittade vi den här beskrivningen om att limma grålumppapp på väggarna, vilket jag tycker verkar intressant:
http://kleen.jetshop.se/ListProducts.aspx?cat=289

/sama

andreas_f

• Småland
« Svar #6 skrivet: 06 aug-08 kl 10:27 »
Grålumppapp är ju billigt så det är bara att testa, det blir nog jättefint om det blir någorlunda plant. Ska du bara måla efteråt blir det ett väldigt billigt ingrepp och skulle du inte vara nöjd efter ett par år går det ju alltid att spika spännpapp ovanpå. Det är lite värre om man skall kosta på rummet tapeter för ett par tusen, då gäller det att man är riktigt nöjd med underarbetet.

Testa att måla lumppappen med limfärg, så får du en fin lyster på färgen och ojämnheter döljs bra, dessutom är det jättebilligt! Köp krita hos en välsorterad färgaffär så kostar den typ en femtedel av priset hos vissa byggnadsvårdsaffärer.

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #7 skrivet: 12 aug-08 kl 00:39 »
Kör som föregående säger men mätta lumppappret innan limfärgning. Med något; linolja, nån grundfärg, tapetklister eller nåt du tror blir bra. Grålumpen suger grymt och tar du då och målar med limfärg som MÅSTE målas vått-i-vått får du ett h-e.

Limfärgsmålar tips:
Kallt rum(=vinter)
Varm färg(=vattenbad)
Två personer som hjälps åt.
Fasadpensel(stor) inte roller.
Benlim inte cellulosa.

Blir skitsnyggt på grålump
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

sama

• Renovering av trähus
« Svar #8 skrivet: 25 sep-08 kl 20:26 »

Nu äntligen är vardagrumsväggarna täckta med grålumppapp.

Jag limmade enligt råd från internet med cellulosalim, vilket inte var så lätt. Det bubblade och lossnade och glipade och höll på. Efter att ha rivit ner det mesta och gjort om flera gånger lessnade jag och tog till "vanligt" tapetklister.

Sammanfattningen är:

Grålumppapp - jättebra som utjämnande skikt på obehandlat trä.
Cellulosalim - svårt att få tillräckligt starkt. Kräver vidare experiment om jag ska försöka igen. Tips mottages tacksamt.

Imorgon blir det till att börja måleriarbetet så smått.

/sama

Kajsa

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 29 sep-08 kl 22:03 »
Intressant att läsa om din uppsättning av grålumpspappen. Jag har tänkt sätta upp den som ett underlag för att jämna ut ojämnheter på väggarna och sedan tapetsera över med vanliga tapeter. Någon som har erfarenhet av detta? Vad ska jag tänka på??

Kajsa

sama

• Renovering av trähus
« Svar #10 skrivet: 29 sep-08 kl 22:13 »

Nu en uppdaterad version av händelseförloppet med grålumppap som väggbeklädnad i vårt vardagsrum:

Först monterades de med cellulosalim, troligen har jag blandat för svagt lim, men det var enligt recept på påsen (2dl pulver till 5 liter vatten)... Nåväl, jag exprimenterar mer med det sedan. Pappen fick iaf rivas ner eftersom den lossnade lite här och var.

Nu har vi limmat upp ny grålumppapp på väggen med "vanligt" stärkelsebaserat lim köpt i färgaffären i pulverform. Funkade lika lätt som att sätta upp tapeter och sitter ännu kvar några dagar senare, får se hur det slutar. Vi satte våderna med överlapp eftersom de krympte och orsakade glipor när vi limmade med cellulosalimmet, kanske hade det gått att sätta kant i kant med det starkare limmet. Idag har jag strukit utsidan av pappen med utspätt lim så det inte ska suga så mycket färg.

Ojämnheterna i väggen döljs tillräckligt bra, det är råspont under som inte är direkt jämn, men det ser bra ut tycker jag iaf. Vi ska måla direkt på pappen är tanken, men det skulle säkert fungera bra att tapetsera på också.

Även med ett misslyckande och nedrivning så var det enklare än att sätta upp gipsskivor och framförallt mycket trevligare att arbeta med.

/sama

Dela detta:

* Inloggade just nu

844 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser