Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apistan/Hivastan  (läst 12907 gånger)

äppelmos på min nos

SV: Apistan/Hivastan
« Svar #20 skrivet: 08 aug-08 kl 23:49 »
Problemet är ju att det inte behövs någon allvarlig infektion för att det ska börja hojtas efter det starkaste man kan hitta för att ta bort det. Syrorna har ju efter vad jag har hört samma effekt, apistan är ju inte hundraprocentigt heller. Då tycker i alla fall jag att det är bättre att använda det som inte skadar miljön, på samma sätt som jag tycker att antibiotika inte är nåt man tar till i första taget.
Världen behöver fler rumpnissar!

guba

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 08 aug-08 kl 23:57 »
Intressanta motsättningar om vad som skall användas mot varroa.
Som nybörjare suger man åt sig allt i hungerns spår av att vilja lära sig "allt" så fort som möjligt.
Syrorna låter ju sympatiskt i det hänseendet att de är ekologiska.

Apistanförespråkarna får stor genomslagskraft då de har ett aggresivare sätt att framföra sin tes och samtidigt ogiltigförklara syrornas effekt och nytta.

Här gäller det att vara lyhörd och bilda sig en uppfattning om vad som är "rätt" eller "fel"
Läsa och lära, läsa och lära.

anette i bugared

• -
« Svar #22 skrivet: 09 aug-08 kl 09:55 »
Problemet är ju att det inte behövs någon allvarlig infektion för att det ska börja hojtas efter det starkaste man kan hitta för att ta bort det. Syrorna har ju efter vad jag har hört samma effekt, apistan är ju inte hundraprocentigt heller. Då tycker i alla fall jag att det är bättre att använda det som inte skadar miljön, på samma sätt som jag tycker att antibiotika inte är nåt man tar till i första taget.
Nja, samma effekt har de inte, syrorna och det verksamma ämnet i Apistan. Hade syrorna haft samma effekt så hade inte Apistanet behövts.
Det kan verka som om man måste välja antingen eller, javisst om man skall sälja KRAVodlad honung, men annars gör man nog klokast i att stå med en fot i varje hörn.
Vad jag förstått så kan det vara för sent för Apistan när väl infektionen satt sina spår (bakslaget brukar komma ca tre år efter en större infektion när virus och andra följdsjukdomar gjort sitt) så den 3-årscykel som förespråkas från flera som sysslar mer aktivt med binas sjukdomar är nog inte så dumt. Framför allt bör man noga överväga hur behandlingen den första hösten efter inköp av nya bin skall se ut. Då vet man ju inte hur utfallet efter de tidigare behandlingarna sett ut.

Men man kan ju också chansa på att hacka rabarberblad, pudersockerbehandla eller varför inte prova kalk, vilket var det senaste jag hörde av huskurer (OBS det sista var skrivet med ironi, jag tänker inte gå in på hur kalkbehandlingen beskrevs ha gått till eftersom alla bin dog.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 09 aug-08 kl 14:42 »
Läser man om Apistan på deras hemsida http://www.centralapiary.com/ så säger man där att det varken skadar bina eller lämnar spår i honungen.

Om man exempelvis behandlar bina i yngelrummet med Apistan och är noga med att inte använda de ramarna sen i skattlådorna så känns ju det ganska långsökt att det skulle "förgifta" honungen där.

Av hänsyn till andra skulle jag kunna tänka mig att inte sända in vax från behandlade ramar för nedsmältning - men det kanske inte gör någon skillnad om alla andra "Apistanare" gör det?

ES

Lars i skogen

« Svar #24 skrivet: 09 aug-08 kl 15:05 »
Inget konstigt alls med att jämställa Apistan med antibiotika. Bägge är bekämpningsmedel och det är inte många som tackar nej till att använda antibiotika vid en allvarlig infektion trots att man känner till riskerna med både resistensutveckling och rester som hamnar i vattendrag och vidare i näringskedjan. Så varför se annorlunda på Apistan? Har man en allvarlig infektion/invasion av Varroa så kan det vara nödvändigt att ta till något som är garanterat verksamt mot sjukdomen men skonsamt mot värddjuret, biet. Konstigare än så är det inte.

Nämen jo, visst är det ganska många numer som tackar nej till behandling med antibiotika, både på djur och människor. Medvetenheten om precis de problem du nämner är allmän i Sverige skulle jag säga, dvs att sletrianmässig behandling med antibiotika blir allt mer sällsynt. Tyvärr är slentrianmässig behandling med apistan varje höst fortfarande mycket vanlig.

Att apistan skulle vara särskilt användbart vid allvarlig invasion (vilket i själva verket borde kallas dåligt behandlad varroa...) stämmer inte. Apistanbehandling sker bara på hösten efter sista skattningen, och i det fall man får en allvarlig och farlig situation med kvalstren sker det på sommaren då de förökar sig som bäst.

Citat från: anette i bugared
Nja, samma effekt har de inte, syrorna och det verksamma ämnet i Apistan. Hade syrorna haft samma effekt så hade inte Apistanet behövts.

Nej, som jag skrev tidigare är skillnaden i effekt inte särskilt stor mellan syror och apistan. Skillnaden är snarare att apistanet hänger man bara in en gång medan syror ofta kan behöva upprepade behandlingar och t ex drönutskärning för att uppnå liknande resultat. Mer arbetskrävande alltså, men inte sämre.
« Senast ändrad: 09 aug-08 kl 15:07 av Lars i skogen »

anette i bugared

• -
« Svar #25 skrivet: 09 aug-08 kl 15:12 »

Av hänsyn till andra skulle jag kunna tänka mig att inte sända in vax från behandlade ramar för nedsmältning - men det kanske inte gör någon skillnad om alla andra "Apistanare" gör det?

ES
Visst kan du skicka in vax från Apistanbehandlade samhällen, det gör "alla" andra.
Däremot kan man skicka in, och köpa, särbehandlat vax vilket skall vara fritt från rester av Apistan. Dock har det visat sig att även detta vax innehåller rester så enda sättet att få garanterat apistanfritt vax är att bara använda sitt eget vax dvs rena, smälta och prägla nya kakor.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 09 aug-08 kl 15:20 »

Att apistan skulle vara särskilt användbart vid allvarlig invasion (vilket i själva verket borde kallas dåligt behandlad varroa...) stämmer inte. Apistanbehandling sker bara på hösten efter sista skattningen, och i det fall man får en allvarlig och farlig situation med kvalstren sker det på sommaren då de förökar sig som bäst.
Visst kan du använda Apistan även under sommaren om du misstänker ett allvarligt angrepp, men precis som vid syrabehandling skall du inte ta hand om den honung bina samlar in under tiden och eftersom Apistanet skall verka under längre tid så är det självklart för de flesta att välja bort den metoden, man går ju miste om honungen. Men visst fungerar apistanet även under sommaren.

wictor

« Svar #27 skrivet: 09 aug-08 kl 16:18 »
Den verksamma beståndsdelen i Apistan heter Fluvalinat. EXAKT samma medel sprutar bönderna i sina rapsfält, då kallas det Mavrik.

Det bönderna sprutar ut är tonvis varje år. Det biodlarna använder är på sin höjd något tiotal kilo - I HELA Sverige.

Och de bin som flyger på rapsfälten får med sig fluvalinat in i kupan. SÅ även den KRAV-odlare som tror sig ha "rent" vax har fel, även om denne själv tar hand om sin totala vaxhantering, om denne har rapsfält i närheten.

Någon här skrev och påstod att jag var fanatisk Apistan-användare. Inget kan vara mer fel. Det jag förespråkar är effektiva metoder som kan varieras över en treårs-cykel. Detta bland annat för att undvika resistenta kvalster.

Så finns det ju till exempel Amitraz såväl som Acrinathrin. Och självklart kan man använda sig av drönarutskärning, mjölksyra och även myrsyra. Det viktiga är att man håller Varroa på en synnerligen låg nivå, gärna utrota den helt. Så till exempel en korrekt utförd behandling med Amitraz dödar all kvalster i kupan. Nåja, det blir ju alltid en reinvasion, främst genom att drönare är bi-världens verkliga vagabonder och de har ju alltid med sig varroa när de besöker en ny kupa, men man kan ju hålla en synnerligen låg nivå kvalster. Och så finns det ju olika preparat från Asien, namnen kan jag inte läsa (har svårt med kinesiska skrivtecken) men jag kan intyga att de är synnerligen effektiva.

Man måste ju fråga sig själv hur "ogiftigt" ett "ekologiskt" preparat är - när man som biodlare måste ta på sig den ena skyddsutrustningen efter den andra innan man sprayar på den ena skarpa syran efter den andra. Framför allt oxalsyra är ett synnerligen dödligt gift, andas in några gram så är det ju "liten etta med jordvärme" som väntar synnerligen snart.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #28 skrivet: 10 aug-08 kl 00:15 »
Om det finns risk för att kvalstret blir resistent så har jag definitivt ingen lust att använda Apistan och på så vis vara med och hetsa fram nya jävligare medel.
Ser du fyllona på stan? Vilka är det? Jo de starkaste av giftkomsumenterna. De svaga dog lång innan vi ens anade att de hade problem.

Om vi ger våra bin gift. I "normala mängder" så är det inget annat än ett avelsarbete på varroa. De starka överlever och blir ännu starkare. Och som du säger krävs det ännu mer "välsignande" kemikalieproducenter och dess apostlar för att hålla kvalstret i schack
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Skytten

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 10 aug-08 kl 00:39 »
Jag vet väldigt lite om behandling mot kvalster på bin. Det jag däremot vet är att varken myrsyra eller oxalsyra har någon som helst chans att bilda bestående skador i omgivningen, och att oxalsyra jämställs med ett dödligt gift är tagit ur luften, vi brukar inte dö av rabarber.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

quintus

« Svar #30 skrivet: 10 aug-08 kl 09:03 »
Jag vet väldigt lite om behandling mot kvalster på bin. Det jag däremot vet är att varken myrsyra eller oxalsyra har någon som helst chans att bilda bestående skador i omgivningen,

Honungnen från Nya Zealand  är "grön". På Nya Zealand. Importerad till Sverige - icke, för att man måste räkna in den miljömässiga inverkan av transporten över halva jordklotet.

De några gram av oxalsyra eller myrsyra man använder i kupan gör miljömässigt varken till eller från (bortsett från den negativa inverkan på bin :-( ). Det som man dock glömmer lätt i sammanhanget är att man skall inbegripa hela kedjan från början till slut. Och början är tillverkning. Tillverkning av oxalsyra är miljömässig mardröm. Oxalsyra tillverkas genom oxidering av sacharos genom saltpetersyra övermättad av kväveoxider. Fabriken som tillverkar oxalsyra är lätt att känn igen. På lång avstånd. Det brukar finnas en eller flera skorstenar som spyr ut oragefärgad rök i miljön. Den oragefärgade röken är kväveoxider. Tiilverkningen av myrsyra är miljömässigt ganska lika med tillverkningen av oalsyra.

Quintus

quintus

« Svar #31 skrivet: 10 aug-08 kl 09:20 »

Den som propagerar för sektvarianten av Varroabehandling - den snäva och inskränkta - den som skrämmer med något i likhet med helvetets förgårdar - är snarast SBR som verkar ha förbjudit användning av alla andra preparat än just Oxalsyra, och resultatet blir ju därefter.
SBR berömmer sig med att de har EN sjukdomskonsulent. TÄNK om det är så att denne ende sjukdomskonsulent är sekterisk?

SBR förespråkar användningen av oxalsyra. Det mest ironiska i sammanhanget är att den mest millitanta förespråkaren i styrelsen köper från utlandet och använder i Sverige icke godkännd medel.

Sjukdomskonsulenten är gisslan för gröna khmerer. Han har varken rätt utbildning eller bakgrund för att bära på den kavajen. Exemepel - enligt honom är sublimmering av oxalsyran alltför arbetskrävande och därmed skall inte användas. MEN! att oxalsyra i lösning förkortar binas livslängd (räkna på dina fem fingrar vad det innebär när man vill ha långlivad vintergeneration) men att sublimerad oxalsyra INTE förkorttar binas livslängd har han inte minsta aaaaning om.

Quintus

anette i bugared

• -
« Svar #32 skrivet: 10 aug-08 kl 09:39 »
För alla som jämställer oxalsyrabehandling med att äta rabarber lägger jag ut en länksida som tål att läsas
www.swedhandling.com/pdf/256.pdf
Så att ni inte råkar illa ut vid hanteringen i tron att det är rabarber ni grejar med menar jag ;).

Skytten

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 10 aug-08 kl 13:01 »
Här finns en dubbeltråd, det går att allvarligt skada sig på ättikssyra, som finns i varje hem, men få skadar sig på det, därför de inte är maniska idioter, man hanterar alla syror som är koncentrerade på samma sätt.  Oxalsyran är liksom ättiksyra vådlig i koncentration!

ptakaplay

« Svar #34 skrivet: 10 aug-08 kl 13:08 »
man dör inte av arsenik heller   om det är en väldig liten dos

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 10 aug-08 kl 18:25 »
man dör inte av arsenik heller   om det är en väldig liten dos
Inte ens honung - även om den är bahndlad med oxalsyra...  8)

ES

Skytten

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 10 aug-08 kl 23:32 »
Det tillverkas mänder av myrsyra, en av de största tillverkarna är Perstorp, och det svävar inga gula moln ur skorstenen.

Ta reda på HUR oxalsyra tillverkas och VILKA utsläpp som förekommer, innan ni raljerar.

Dessa (organiska)syror kan användas både bra och dåligt, men det är inte det jag diskuterar, utan de synnerligen ovederhäftiga argument om dess egenskaper som vissa kommer med.

Att det är farligt med några gram oxalsyra i lungan är visserligen sant, men det är det med några gram banan med.

Hur man behandlar bin bäst vet jag inte, men jag skulle inte ta råd av någon som uppenbarligen snackar i nattmössan i bisamanhang.

TROYA

« Svar #37 skrivet: 12 aug-08 kl 12:04 »
God middag,

Jag undrar om det är någon som har en aning om ämnet apigard?

Det vill säga, är det ett fullgott alternativ till apistan?

Med vänliga hälsningar
Troya

anette i bugared

• -
« Svar #38 skrivet: 12 aug-08 kl 12:40 »
God middag,

Jag undrar om det är någon som har en aning om ämnet apigard?

Det vill säga, är det ett fullgott alternativ till apistan?

Med vänliga hälsningar
Troya
Diskuterade detta i höstas med en kunnig från bisjukdomskommitten som menade att vad man hitintills sett i försöken med Thymolpreparat så såg det inte särskilt lovande ut.

wictor

« Svar #39 skrivet: 12 aug-08 kl 19:22 »
Att det är farligt med några gram oxalsyra i lungan är visserligen sant, men det är det med några gram banan med.

Hur man behandlar bin bäst vet jag inte, men jag skulle inte ta råd av någon som uppenbarligen snackar i nattmössan i bisamanhang.

Några gram banan i lungan så får man lunginflammation. Behandlas idag lättvindigt och patienten överlever, oftast klarar det egna immunförsvaret av detta själv.

Några gram oxalsyra i lungan så dör man. Så enkelt är det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 4 användare
Forsnäs Hemman, Bokohammare, Nataks, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser