Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Apistan/Hivastan  (läst 12906 gånger)

ersam

• -
Apistan/Hivastan
« skrivet: 30 jul-08 kl 23:01 »
Kollar runt lite kring Varroa och hur jag ska hålla tillbaka de små djuren och kollar både "alternativa" (syror) och "konventionella" (medicinering) metoder.

Hittar bland annat denna sida: http://www.centralapiary.com/products.htm#hivastan

Vad jag undrar bland annat är varför man måste gå en kurs (finns det ens några kurser?) i att använda Apistan? Är det så himla svårt att läsa instruktionen?

Men det är väl som allt annat att skaffa sig djur eller för den delen barn krävs inga förkunskaper men sen ska en hel massa till...

Några yra funderingar i sommarvärmen.

ES

anette i bugared

• -
SV: Apistan/Hivastan
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 23:13 »
Jag försökte anmäla mig redan så tidigt som i fjol sommar till kurs i Apistanhantering men fick till svar att ingen vet vem eller hur det kommer att bli med dessa medel efter nästa årsskifte, så nån mer kurs planerades inte här i Västergötland i alla fall.
Vi får väl se vad som bestäms, ett beslut måste ju komma snart i frågan om huruvida vi skall få använda Apistan eller inte och allt annat kring hur det skall försäljas etc.

Man borde kanske bunkra upp 8)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 23:46 »
Jag försökte anmäla mig redan så tidigt som i fjol sommar till kurs i Apistanhantering men fick till svar att ingen vet vem eller hur det kommer att bli med dessa medel efter nästa årsskifte, så nån mer kurs planerades inte här i Västergötland i alla fall.
Vi får väl se vad som bestäms, ett beslut måste ju komma snart i frågan om huruvida vi skall få använda Apistan eller inte och allt annat kring hur det skall försäljas etc.

Man borde kanske bunkra upp 8)

Jag tror faktiskt att det kommer att bli enklare framöver att använda dessa mediciner men att de måste skrivas ut av veterinär då de kommer att betraktas som just mediciner. Det som riskerar hända är att det blir ett glapp och/eller okunskap bland veterinärerna att det dröjer innan nya riktlinjer tas fram. Men trots allt är vi ju med i Europa, förlåt EU och jag tror inte att Sverige kan hindra den fria rörligheten.

ES

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 10:05 »
Jag tror faktiskt att det kommer att bli enklare framöver att använda dessa mediciner men att de måste skrivas ut av veterinär då de kommer att betraktas som just mediciner. Det som riskerar hända är att det blir ett glapp och/eller okunskap bland veterinärerna att det dröjer innan nya riktlinjer tas fram. Men trots allt är vi ju med i Europa, förlåt EU och jag tror inte att Sverige kan hindra den fria rörligheten.

ES
Vi får hoppas på det och att det samtidigt tas fram forskningsresultat/forskas på fler av de preparat som finns (i övriga biodlarländer) och att styrande organ försöker få till en gemensam nationell handlingsplan mot Varroan, på samma sätt som man styr vid tex mul-och-klövsjuka hos nötkreatur. Där tillåts ingen behandla efter eget tycke eller låta bli att behandla.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

wictor

« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 15:32 »
Vi får hoppas på det och att det samtidigt tas fram forskningsresultat/forskas på fler av de preparat som finns (i övriga biodlarländer) och att styrande organ försöker få till en gemensam nationell handlingsplan mot Varroan, på samma sätt som man styr vid tex mul-och-klövsjuka hos nötkreatur. Där tillåts ingen behandla efter eget tycke eller låta bli att behandla.

Detta var det abslut bästa jag läst på mycket mycket mycket länge på denna sidan.

Och som en kommentar till ett annat inlägg av Anette på annan tråd vill jag också förtydliga - nej jag har aldrig fått privata mail av Anette.

Varroabehandling i Sverige har verkat blivit en religion - eller än värre - en sekt.
Vissa propagerar för den "enda rätta" läran - oxalsyran - alternativet verkar ungefär lika hemskt som Jehovas Vittnens skrämsel med Harmageddonkriget då alla som inte har den "rätta läran" kommer att dö.

Ja, jag vet att det finns biodlare som är religiösa. Vissa har till och med anammat Rudolf Steiners principer. Vad som värre är - om alla lydde Rudolfs råd - skulle jorden idag lida av svår svält. Som tur är så finns det såväl konstgödning som mediciner och bättre grödor nu än det någonsin funnits tidigare i mänsklighetens historia - då svälten var en vardaglig företeelse och hungriga gråtande barn fanns i var och varannan stuga. Barnadödligheten var enorm.
Nu har vi ju lyckats vända på denna trista passage i mänsklighetens historia, varför vill då vissa återvända till 1800-talet igen? Biodling a´la vissa "religiösa" rättläriga kan nog verka bra - på papperet. Bättre att leva i verkligheten.

Återigen Anette, tack för ditt fina inlägg.

MVH / Wictor

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 02 aug-08 kl 17:34 »
Detta var det abslut bästa jag läst på mycket mycket mycket länge på denna sidan.

Och som en kommentar till ett annat inlägg av Anette på annan tråd vill jag också förtydliga - nej jag har aldrig fått privata mail av Anette.

Varroabehandling i Sverige har verkat blivit en religion - eller än värre - en sekt.
Vissa propagerar för den "enda rätta" läran - oxalsyran - alternativet verkar ungefär lika hemskt som Jehovas Vittnens skrämsel med Harmageddonkriget då alla som inte har den "rätta läran" kommer att dö.

Ja, jag vet att det finns biodlare som är religiösa. Vissa har till och med anammat Rudolf Steiners principer. Vad som värre är - om alla lydde Rudolfs råd - skulle jorden idag lida av svår svält. Som tur är så finns det såväl konstgödning som mediciner och bättre grödor nu än det någonsin funnits tidigare i mänsklighetens historia - då svälten var en vardaglig företeelse och hungriga gråtande barn fanns i var och varannan stuga. Barnadödligheten var enorm.
Nu har vi ju lyckats vända på denna trista passage i mänsklighetens historia, varför vill då vissa återvända till 1800-talet igen? Biodling a´la vissa "religiösa" rättläriga kan nog verka bra - på papperet. Bättre att leva i verkligheten.

Återigen Anette, tack för ditt fina inlägg.

MVH / Wictor

En av dem som verkar mest "religiösa" vad gäller varroabehandling är du Wictor och din fanatiska avsky för syror. Åtminstone är du den på detta forum som gång på gång ger uttryck för väldigt starka (och enkelspåriga) tankar om hur kvalstren ska tas hand om.

Att koppla samman barnadödlighet på 1800-talet med att behandla varroa med oxalsyra i Sverige idag är minst sagt spekulativt... Jag förstår din poäng, att utveckling under århundraden har gjort människors livsituation betydligt bättre. Det betyder dock inte att ALL utvecklig är bra. Dessutom leder det tankarna till diskussionen om människans bästa kontra naturliga ekosystems bästa, och det är en diskussion som varken är enkel eller passar sig att föra här.

/Lars

wictor

« Svar #6 skrivet: 04 aug-08 kl 17:22 »
Man kan alltid se saker från minst två perspektiv och horisonter, oftast ännu fler

Så t.ex vad gäller Varroabehandling.

Den som läst mina inlägg över lång tid har sett att jag uppmuntrar till synnerligen varierande varroa-behandling, inkluderande drönarutskärning, avlägsning av höstyngel där det mesta behandling med milda syror (myrsyra och mjölksyra), behandling med den naturliga substansen tymol, en varierande behandling över en treårscykel och säkerligen en hel del annat också.

Och så har även den som läst mina inlägg lagt märke till att jag studerat och tagit till mig av den forskning som bedrivs i åtskilliga andra länder. Så läser jag t.ex med stort intresse om den forskning som bedrivs i tyskland av prof. Bienenfeldt och hans önskan att få fram varroa-toleranta bin. Jag läser med stort intresse den forskning som bedrivs i USA kring att finna botemedel mot de virus som dödar bi-samhällen. Jag läser med stort intresse all den forskning som bedrivs i Tjeckien, Ryssland m.fl länder kring behandling mot varroa-kvalstret.
OCH jag låter denna vetenskapliga forskning komma andra till del.

Jag är inte ensam i Sverige om att ta till mig av denna kunskapsbank. Det finns i landet idag två kategorier biodlare/biägare - den ena är hobbyvarianten och den andra yrkesvarianten. VARJE gång jag talar med någon ur den sistnämnda kategorin så är svaret entydigt - precis som forskningsresultaten i europa och USA - Oxalsyra är skadligt/dödligt. MEN alla är medvetna om att det finns flera olika alternativ för att bedriva en lönsam biodling ändå, genom att använda varierande behandlingsmetoder över en flerårscykel.

Den som propagerar för sektvarianten av Varroabehandling - den snäva och inskränkta - den som skrämmer med något i likhet med helvetets förgårdar - är snarast SBR som verkar ha förbjudit användning av alla andra preparat än just Oxalsyra, och resultatet blir ju därefter.
SBR berömmer sig med att de har EN sjukdomskonsulent. TÄNK om det är så att denne ende sjukdomskonsulent är sekterisk?

Själv är jag synnerligen vidsynt, och prövar det som framkommer genom ny forskning, jag har inte fastnat i det som presenterades som "den enda lösningen" på -80 talet då Varroa kom till Sverige.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 06 aug-08 kl 18:03 »

Den som läst mina inlägg över lång tid har sett att jag uppmuntrar till synnerligen varierande varroa-behandling, inkluderande drönarutskärning, avlägsning av höstyngel där det mesta behandling med milda syror (myrsyra och mjölksyra), behandling med den naturliga substansen tymol, en varierande behandling över en treårscykel och säkerligen en hel del annat också.

Tack wictor, tydligare än så här har du aldrig beskrivit hur du gör! Jag funderar på vad den naturliga substansen tymol är? Hur fungerar det? Det som jag tidigare reagerat på är att du oftast talar om vad andra inte skall göra istället för att berätta hur du själv gör.

Jag var på ett föredrag i vår biförening angående varroa och jag håller inte med om att SBR bara pratar oxalsyra, så är det iaf inte här. Han som föresläste var utbildad instruktör i varroa-bekämpning och han pratade om alla tre olika syror och även mycket om såväl drönarurskärning som invintring på nytt vax. Jag tror att han även pratade om apistan, men jag är inte säker för min tvååring ville inte sitta still hela föredraget.... ;)

Jag fick med en broshyr som jag tyckte var jättebra och som beskrev flera olika behandlingsmetoder (här var dock inte apistan med eftersom det handlade om ekologisk bekämpning).

Anledningen till att man i hobby-kretsar inte pratar så mycket om apistan kan ju vara det att det helt enkelt är svårare då man inte får behandla själv utan att gå kurs. (en kurs som just nu inte finns...) Det kan man ju tycka vad man vill om, vad jag förstått så är apistan inte värre än andra medel som man kan behandla t.ex. får eller höns med.

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 06 aug-08 kl 18:30 »

Anledningen till att man i hobby-kretsar inte pratar så mycket om apistan kan ju vara det att det helt enkelt är svårare då man inte får behandla själv utan att gå kurs. (en kurs som just nu inte finns...) Det kan man ju tycka vad man vill om, vad jag förstått så är apistan inte värre än andra medel som man kan behandla t.ex. får eller höns med.

Tyvärr har det inte nått ut till "hobby"odlare att man visst kan använda Apistan utan att gå kurs. Man ber bara den i föreningen (eller i annan förening för den delen) som har behörighet, att komma och hänga in remsorna åt en. Det brukar vara bitillsyningsmannen som har behörighet och vad jag förstått så räknas detta in i hans uppdrag och skall sålunda inte kosta något att få gjort. Ja, remsorna får man ju förstås köpa själv.

Vi fick hjälp av Clovis Kastberg från Varbergs biodlarförening förra året. Hon ingår dessutom i bisjukdomskommitten och hade mycket smått och gott att berätta vid sitt besök här. Tack igen Clovis.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #9 skrivet: 06 aug-08 kl 20:55 »
Tyvärr har det inte nått ut till "hobby"odlare att man visst kan använda Apistan utan att gå kurs. Man ber bara den i föreningen (eller i annan förening för den delen) som har behörighet, att komma och hänga in remsorna åt en. Det brukar vara bitillsyningsmannen som har behörighet och vad jag förstått så räknas detta in i hans uppdrag och skall sålunda inte kosta något att få gjort. Ja, remsorna får man ju förstås köpa själv.

Vi fick hjälp av Clovis Kastberg från Varbergs biodlarförening förra året. Hon ingår dessutom i bisjukdomskommitten och hade mycket smått och gott att berätta vid sitt besök här. Tack igen Clovis.

Fast det vet man nog, men det blir ju ändå bökigt eftersom man inte kan göra det själv.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 06 aug-08 kl 21:40 »
Fast det vet man nog, men det blir ju ändå bökigt eftersom man inte kan göra det själv.

"Kan" - får menar du väl...  ;)

Varför upplyser man om ekologiska metoder men inte "oekologiska"? Gör man detsamma när det exempelvis gäller kreatur? Tror inte det - utan där är mer fokus på karens och hur man ska undvika att exempelvis antibiotika kommer ut i köttet/mjölken.

När man köper Apistan - frågar dom om godkännande eller är det fritt fram att köpa och förvara? Självklart kommer en godkänd applicerare anlitas för att hänga ner remsorna - verkar ju väldigt krävande.  ;)

ES

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 06 aug-08 kl 21:57 »
"Kan" - får menar du väl...  ;)

Varför upplyser man om ekologiska metoder men inte "oekologiska"? Gör man detsamma när det exempelvis gäller kreatur? Tror inte det - utan där är mer fokus på karens och hur man ska undvika att exempelvis antibiotika kommer ut i köttet/mjölken.

När man köper Apistan - frågar dom om godkännande eller är det fritt fram att köpa och förvara? Självklart kommer en godkänd applicerare anlitas för att hänga ner remsorna - verkar ju väldigt krävande.  ;)

ES

;)

Man får köpa Apistan men inte hänga in utan behörighet.

Visst finns det regler för ekologisk hållning av t.ex. får, eller hur menar du? Vi försöker följa KRAVs regler i all vår djurhållning och även i växtodlingen, därför vill jag även ha biodlingen enligt KRAVs regler. Ännu är vi inte certifierde, men det kanske kommer på lite sikt.

Jag menade inte att SBR bara upplyser om ekologiska metoder, de flesta biodlare är ju konventionella odlare. Men den broschyr som jag tog handlade bara om ekologisk bekämpning. Min poäng var att föredraget handlade om långt mycket mer än oxalsyra.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 07 aug-08 kl 09:32 »
Visst finns det regler för ekologisk hållning av t.ex. får, eller hur menar du? Vi försöker följa KRAVs regler i all vår djurhållning och även i växtodlingen, därför vill jag även ha biodlingen enligt KRAVs regler. Ännu är vi inte certifierde, men det kanske kommer på lite sikt.
Jag menar att när man beställer material från Jordbruksverket så får man enbart material om ekologiska behandlingmetoder mot Varroa, bland annat om syror och spärrboxar.

Jfr om du som kreatursägare beställer material så antar jag att det även finns material för "oekologiska" behandlingsmetoder.

Fö. skulle jag kunna tänka mig att ekologiska behandlingsmetoder kan generera ett högre pris på honungen - så jag tycker det är bra att man arbetar så - om man vill och kan.

ES

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #13 skrivet: 07 aug-08 kl 10:09 »
Jag menar att när man beställer material från Jordbruksverket så får man enbart material om ekologiska behandlingmetoder mot Varroa, bland annat om syror och spärrboxar.

Jfr om du som kreatursägare beställer material så antar jag att det även finns material för "oekologiska" behandlingsmetoder.

Fö. skulle jag kunna tänka mig att ekologiska behandlingsmetoder kan generera ett högre pris på honungen - så jag tycker det är bra att man arbetar så - om man vill och kan.

ES

Jaha, då är jag med. Låter lite märkligt.

Alma

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 07 aug-08 kl 22:48 »
Lantbrukare får ju ta sprutcert, så jag tycker inte det är konstigare att en biodlare behöver kunskap om vad det är man slänger in i kupan. Att växla åtgärder låter ju som det ultimata, men människor överlag brukar ju vara benägna att välja det minst arbetskrävande alternativet och dessutom sätta sin tilltro till starka grejer så jag tror att Apistan kanske ligger närmast till hands? Om det finns risk för att kvalstret blir resistent så har jag definitivt ingen lust att använda Apistan och på så vis vara med och hetsa fram nya jävligare medel.

Och kan vi inte glädjas åt att Jordbruksverket har den goda smaken att skicka ut information om hur man kan bekämpa ekologiskt i första hand?

/Alma
Jag ska lära mig allt!

wictor

« Svar #15 skrivet: 08 aug-08 kl 09:22 »
Det största problemet är ju att de så kallat ekologiska metoderna fungerar så synnerligen dåligt. Det dödar bina, och alltför många kvalster dör inte alls.

Vi har ju bin för att de dels skall pollinera, dels för att vi älskar honung. MEN om bina är döda eller allvarligt sjuka så kan de ju varken göra det ena eller det andra.

Om våra barn får lunginflammation så tror jag knappast att vi bara ger dem ört-the, de behöver säkerligen en rejäl antibiotikabehandling också.

Samma med bina, om de är rejält sjuka så ger vi dem bara en björntjänst genom att ge dem motsvarigheten till ört-the. De behöver en rejäl medicin.

Och så kan man ju fundera på varför yrkesbiodlare får snittskördar på kring 70 kilo - medan hobbyodlare knappt kommer upp i 30? Kan det möjligen bero på att det används olika behandlingsmetoder mot Varroa?

Lars i skogen

« Svar #16 skrivet: 08 aug-08 kl 17:10 »
Det största problemet är ju att de så kallat ekologiska metoderna fungerar så synnerligen dåligt. Det dödar bina, och alltför många kvalster dör inte alls.

Vi har ju bin för att de dels skall pollinera, dels för att vi älskar honung. MEN om bina är döda eller allvarligt sjuka så kan de ju varken göra det ena eller det andra.

Om våra barn får lunginflammation så tror jag knappast att vi bara ger dem ört-the, de behöver säkerligen en rejäl antibiotikabehandling också.

Samma med bina, om de är rejält sjuka så ger vi dem bara en björntjänst genom att ge dem motsvarigheten till ört-the. De behöver en rejäl medicin.

Och så kan man ju fundera på varför yrkesbiodlare får snittskördar på kring 70 kilo - medan hobbyodlare knappt kommer upp i 30? Kan det möjligen bero på att det används olika behandlingsmetoder mot Varroa?

Du säger att man ska använda den effektivaste metoden, men du verkar inte alls förstå vilken problemsituation vi står inför när det gäller bekämpningsmedel. Känner du till DDT? Synnerligen effektivt mot skadeinsekter och väldigt använt under 50- 60- och 70-tal. Men gifter sprids genom näringskedjan och ansamlas i rovdjuren högst upp, med i vissa fall katastrofala följder. Havsörnen höll på att utrotas pga DDT.
Det är ingen som vet vad spridning av t ex Apistan kan få för följder i förlängningen, och därför bör man inte bara chansa på att det går bra. Organiska syror däremot kan med säkerhet inte orsaka liknande katastrofer.

Att behandla varroa med ekologiska metoder kan knappast jämställas med örtte. Såväl ekologiska metoder som apistan har en verkningsgrad på 90-95% ungerfär, dvs 90-95% av kvalstren dör om man utför en korrekt behandling. ca 90% av resterande kvalster dör naturligt under vintern. Det är möjligt att ekologiska metoder är något mindre effektiva, men skillnaden är inte särskilt stor, och framför allt är ingen metod 100%-ig.

Att påstå att ekologiska metoder fungerar "synnerligen dåligt" är att ljuga. Dock kräver de mer ansträngning och uppföljning för att säkerställa att de haft tillräcklig effekt (nedfallskontroll). Att en del biodlare inte anstränger sig i tillräcklig utsträckning eller inte har rätt kunskap är inte detsamma som att metoderna är dåliga!
Dina påståenden om att ekologiska metoder dödar bin låter underliga i mina öron, men jag kan inte direkt säga emot. Tidigare skrev du om oxalsyra, och det är ett preparat jag inte har erfarenhet av. Men menar du oxalsyra så skriv det och inte "ekologiska metoder"!

Jag frågar mig (och dig) igen VARFÖR du är sån motståndare till ekologiska metoder? En viktig del av varroabekämpningen är att alla biodlare är aktiva, att ingen låter det gå för långt till samhällets kollaps och följande reinvasion. Men problemen kommer inte från hobby biodlare som använder ekologiska metoder, utan från dem som inte gör något alls. Och den skaran finns snart inte längre, eftersom de inte har några bin kvar....

Jano

• Halland
« Svar #17 skrivet: 08 aug-08 kl 18:00 »
Hej.
Jag måste få meddela att Lars i skogen och jag har samma inställning till varroabekämpningen.
Att vi som använder ekologiska metoder skulle få mindre honung stämmer dåligt.
Själv har jag bekämpat med myrsyra sedan 1977 då varroan kom i min bigård.
Under de sista sex åren har bara ett samhälle dött under vintern och medelskörden ligger på 70-80 kg.
Vissa bra år har det blivit över 100 kg på något samhälle. I år har jag hitintills slungat 92 kg på ett samälle och medel ligger på ca. 65kg. Nu i mitten av augusti är det dags för nästa slungning . Detta kommer att bli ett ett av de bästa åren i min biodlarverksamhet.
 Hälningar/ Jano

äppelmos på min nos

« Svar #18 skrivet: 08 aug-08 kl 23:19 »
Jag tycker det är lite konstigt att kalla nervgift för medicin och jämställa den med antibiotika. För vad jag har förstått så är apistan nervgift. Myrsyra, mjölksyra och oxalsyra är ju ämnen som förekommer naturligt fast och som försvinner av sig själva. Bekämpningsmedel brukar ju däremot ha en förmåga att dyka upp nånstans där det inte hör hemma efter ett tag till exempel i grundvattnet.
Världen behöver fler rumpnissar!

anette i bugared

• -
« Svar #19 skrivet: 08 aug-08 kl 23:29 »
Jag tycker det är lite konstigt att kalla nervgift för medicin och jämställa den med antibiotika. För vad jag har förstått så är apistan nervgift. Myrsyra, mjölksyra och oxalsyra är ju ämnen som förekommer naturligt fast och som försvinner av sig själva. Bekämpningsmedel brukar ju däremot ha en förmåga att dyka upp nånstans där det inte hör hemma efter ett tag till exempel i grundvattnet.
Inget konstigt alls med att jämställa Apistan med antibiotika. Bägge är bekämpningsmedel och det är inte många som tackar nej till att använda antibiotika vid en allvarlig infektion trots att man känner till riskerna med både resistensutveckling och rester som hamnar i vattendrag och vidare i näringskedjan. Så varför se annorlunda på Apistan? Har man en allvarlig infektion/invasion av Varroa så kan det vara nödvändigt att ta till något som är garanterat verksamt mot sjukdomen men skonsamt mot värddjuret, biet. Konstigare än så är det inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser