Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bidrottning som är över, hur länge kan hon gå?  (läst 2556 gånger)

anette i bugared

• -
Bidrottning som är över, hur länge kan hon gå?
« skrivet: 30 jul-08 kl 20:25 »
Jag hittade en bidrottning efter en sammanslagning där jag trodde att ena samhället var viselöst. Denna bidrottning är nu över och går ihop med några ramar ambin på utbyggda mellanväggar och foder.
Hur länge kan hon gå så? Jag har satt ut annons men ingen har nappat ännu. Behöver jag sätta in nya ambin allteftersom de nuvarande blir flygbin?
Jag vill ogärna nypa henne eftersom hon är efter en kanonbra mamma som gett lugna fina bin men själv behöver jag henne inte.

Ingen här som behöver en nyparad buckfastdrottning ;)?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Bidrottning som är över, hur länge kan hon gå?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 20:47 »
hej annette,

hur har du det med varroa, här uppe finns de inte ännu och jag vill helst inte vara den som dra hit de!!

annars har jag ett samhälle som är nog utan drottning då de har byggt svärmceler så sent som igår.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 30 jul-08 kl 23:09 »
Tyvärr, varroa har funnits i mina trakter i flera år nu så du skall nog undvika all kontakt med min drottning. Tids nog får ni upp skiten till er också, men har ni tur så dröjer det ännu ett par år. (Annars är hon en riktig goding ;).)

//Anette
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

wictor

« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 23:10 »
det är ju definitivt ett lagbrott att sälja bin/drottningar från västra sverige till det hittills varroafria västerbotten

tänk inte ens tanken!

Några här på forumet har i privata mail till mig ondgjort sig över min varroa-behandling (som de ej känner till) med hänvisning till att de ju är så OOOtroligt Ekologiska...

Att vara så OOOtroligt Ekologisk bör ju då innefatta att inte sälja bin över Varroa-zonerna.

Jag tror definitivt att Earthangel kommer att kunna ordna sin biodling i Västerbotten utan inblandning av varroa-infekterade bin söderifrån.
Bättre då att köpa den drottning som eventuellt behövs från norra norge, de är också fortfarande varroafria.

det bästa hade ju varit om alla - såväl ekologiska som enbart logiska - hade skött sin drottningodling sjäv - överallt.

Då hade vi aldrig fått hit kvalstret. Så går det när kortsiktigt vinstintresse går före själva det mänskliga tankearbetet.

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 23:17 »
det är ju definitivt ett lagbrott att sälja bin/drottningar från västra sverige till det hittills varroafria västerbotten

tänk inte ens tanken!

Några här på forumet har i privata mail till mig ondgjort sig över min varroa-behandling (som de ej känner till) med hänvisning till att de ju är så OOOtroligt Ekologiska...

Att vara så OOOtroligt Ekologisk bör ju då innefatta att inte sälja bin över Varroa-zonerna.

Jag tror definitivt att Earthangel kommer att kunna ordna sin biodling i Västerbotten utan inblandning av varroa-infekterade bin söderifrån.
Bättre då att köpa den drottning som eventuellt behövs från norra norge, de är också fortfarande varroafria.

det bästa hade ju varit om alla - såväl ekologiska som enbart logiska - hade skött sin drottningodling sjäv - överallt.

Då hade vi aldrig fått hit kvalstret. Så går det när kortsiktigt vinstintresse går före själva det mänskliga tankearbetet.
Ber att få förtydliga att det aldrig fanns en tanke på att skicka min varroasmittade(?) drottning till ett än så länge obesmittat område och att den som skickar PM till Wiktor, ja inte är det jag. Jag svär med min högra hand på en hög oanvända Apistanremsor att jag är oskyldig som en brud ;D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
addebadde, haakonkarlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser