Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon ? Finns det falska nypon?  (läst 3747 gånger)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
Nypon ? Finns det falska nypon?
« skrivet: 30 jul-08 kl 15:53 »
Är det någon som vet om det är skilland på de olika nyponen som finns. Här växer det massor av vildrosor som får nypon men de är mer runda och lite orange-röda. Som barn delade vi dem och använde kärnorna som klipulver. Är de "falska" nypon? Oätliga? Eller är det oxå nypon som man kan använda till matlagning och/eller till tex hönor??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
SV: Nypon ? Finns det falska nypon?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 17:34 »
Alla rosors nypon går att äta ex. vresrosornas stora saftiga nypon passar utmärkt till marmelad (pimpinellrosornas svarta nypon är också ätliga men jag antar att soppa, marmelad etc. får en ganska läskig färg)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

365 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser