Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klöver som bete?  (läst 6143 gånger)

Elis Karlsson

• Uppland
Klöver som bete?
« skrivet: 29 jul-08 kl 22:58 »
Har ni några erfarenheter om att låta fåren beta klöver? Har lite olika bud om det är OK eller inte.

tacksam för tips!

trädman

SV: Klöver som bete?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 23:17 »
Vi brukar låta våra får beta klöver, i första hand slaktlammen. Klöver lär dock innehålla östrogenliknande substanser som kan påverka fertiliteten negativt. Om jag minns rätt gick de dock ur kroppen ganska snabbt. Avslutar man tackornas klöverbetande i lämplig tid innan betäckning skulle det därför inte vara något problem. Jag minns dock inte detaljerna.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 23:24 »
Mina gutar vägrar äta klöver ::)
Dom har en halv hk klöveräng som står obetad.. vi får slå med lie o ge till grisarna som bara älskar det.. :P
När vi slagit kan fåren gå o plocka lite i den..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 jul-08 kl 07:31 »
Mina gutar äter heller inte klöver (i alla fall inte rödklöver) Min uppfattning är att det är för kraftigt och energirikt för får (åtminstone lantraser) Finullarna brukade få diarré på sånt bete.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 30 jul-08 kl 11:44 »
Får äter klöver, men det är inte lika sött och gott som annat gräs, så det händer att de sparar det till sist...
Det är rödklöver som tackor inte ska äta i samband med betäckningen, eftersom det kan påverka att de inte kommer i brunst.
Jag har inte lyckats få fram fakta på om det även påverkar dem under dräktigheten...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 30 jul-08 kl 14:35 »
Har en del vitklöver på mina beten och det äts av både får och hästar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fordson

« Svar #6 skrivet: 31 jul-08 kl 14:50 »
Våra gutar tar vitklövern absolut sist.

Emmaibäcka

« Svar #7 skrivet: 04 aug-08 kl 10:56 »
vitklöverbete är ett väldigt bra bete för tex avvanda lamm som ska på slakt sen, det enda men får se upp med är att man inte tar djuren från ett magert bete ut på en frodig klövervall, utan gradvis vänjer dem vid det. Annars kan de få trumsjuka och/eller kraftig diarré.

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-08 kl 21:21 »
Tack för alla svar! Det låter ju bra!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 06 aug-08 kl 01:28 »
Man ska se upp med Rödklövern..

Under betäckningssäsongen eller i början av dräktigheten
ska man inte utfodra stora givor rödklöverensilage eller beta rödklöver.
Övriga tider på året kan man utfodra relativt fritt.

Att tackor som betar rödklöver får mindre kullar i genomsnitt understryker vikten av att vara vaksam under betäckningsperioden.

Slidframfall sägs också gynnas av foder med högt östrogen innehåll..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

bääisar

• livet på landet...
« Svar #10 skrivet: 08 aug-08 kl 20:58 »
En utav mina tackor fick slidframfall då det var mycket rödklöver i ensilaget...
Skulle nog rekommendera att försöka låta bli att utfodra m klöver om dt finns möjlighet. Inte så kul m slidframfall då dt e rekommenderat att ta bort djur som fått det en gång...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 20:53 »
Vi har precis släppt in en bagge till våra tackor och de går på bete med relativt mycket rödklöver. Det är det enda betet vi har i anslutning till fårhuset som de snart ska få tillgång till (efter klippningen).

Jag läste att rödklövern påverkar brunsten? På ett annat ställe att de föder färre lamm? Om de nu äter klövern under betäckningsperioden alltså. Jag har Åsenfår och har förstått att de kan brunsta lite när som helst på året, så det är ju mycket möjligt att de blir betäckta nu.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Birgit

« Svar #12 skrivet: 21 sep-11 kl 07:37 »
Höga nivåer av rödklöver ger fertilitetsproblem och slidframfall och lammningsförlamning. Men det ger höga kraftfodergivor också.

vitklöver påverkar inte på samma sätt, men brukar inte föredras av får. Det är "nöd" foder.

betsla

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 21 sep-11 kl 07:44 »
Men är det brunsten som rubbas när de betar rödklöver under den tid då de går med bagge och ev. blir betäckta eller föder de färre lamm? Jag har läst både och... det gör ju inget om brunsten uteblir nu, det är ju "fel" tid för betäckning i alla fall, bara den rättar till sig till i november eller så. Färre lamm gör ju inte heller något, jag är inte ute efter många lamm på varje tacka ändå.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

betsla

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 24 sep-11 kl 16:00 »
Men är det brunsten som rubbas när de betar rödklöver under den tid då de går med bagge och ev. blir betäckta eller föder de färre lamm? Jag har läst både och... det gör ju inget om brunsten uteblir nu, det är ju "fel" tid för betäckning i alla fall, bara den rättar till sig till i november eller så. Färre lamm gör ju inte heller något, jag är inte ute efter många lamm på varje tacka ändå.

Ingen som kan svara på detta?  ::)

ulfg

« Svar #15 skrivet: 28 sep-11 kl 20:26 »
Det här var en väldigt bra tråd för mig. I år har mina gutar mer eller mindre ratat all vitklöver jag har. De går upp på bergen istället och betar ner ris och ljung hellre än betar vitklöver. Så trist, vitklöver är ju så bra för kvävebalansen i en långligganande vall.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

betsla

• Jämtland
« Svar #16 skrivet: 02 okt-11 kl 19:57 »

Verkligen ingen som har tid att förklara hur det ligger till med RÖDklövern?  ::)

renee d

« Svar #17 skrivet: 03 okt-11 kl 09:24 »
Jag ved inte men har mine får på röt klöver nu :( Jag kan siger at dem undgår at ette (eat ) klöver stängsler  :)
Kan siger mere näste vår ;D

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #18 skrivet: 03 okt-11 kl 10:36 »
Baljväxter (ink. klöver) innehåller något som kallas fytoöstrogener. Fytoöstrogener i sin tur liknar östrogen som i sin tur påverkar reproduktionscykeln eftersom det är östrogen och progesteron som styr detta. Läs detta arbete om vallbaljväxter till får  :)

http://stud.epsilon.slu.se/2826/1/saarsoo_e_110617.pdf

betsla

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 03 okt-11 kl 18:58 »
Man är ju ingen van uppsatsläsare direkt... å inte blir det bättre av allt fackspråk  ::)

Men, det verkar som att brunsten störs och vid fortsatt utfodring så kan de bli skendräktiga och förändras rent fysiskt. Då är ju frågan: där de går nu är det ca 25-30% rödklöver (resten kvickrot  >:D och timotej). Är det skadligt för dem??

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 3 användare (1 dolda)
IsaacKilli, långfot

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser