Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesputs? Vertikalklippare?  (läst 16555 gånger)

Fritjoff

Betesputs? Vertikalklippare?
« skrivet: 26 jul-08 kl 21:19 »
Nu behöver jag lite info från er mer smarta personer.

Jag har nu en massa hövallar och betesvallar som behöver lite mer kärlek än dom fått. Just nu är det aktuellt med att putsa av ytorna.
Normalt har vi lejt ut detta(eller, sagt att vi ska göra det för vi har inget att putsa med, men sen gör vi det inte för bonden tar 600:-/timme plus moms för det).. Men jag är på jakt efter nåt till traktorn så jag kan göra det själv.

Kellfri har vad dom kallar betesputs för runt 12,000:- som ser ut som en gräsklippare i storformat, fast med två "snurror".
Det finns även vertikalklippare,som är snäppet dyrare och har vertikala valsar.

Jag försöker bara förstå skillnaden här. Med en betesputs, blir gräs och ogräs liggandes på backen efter klippning? Eller hackas det upp på något magiskt sätt?

Eller är det så att det är en vertikalklippare som mosar sönder gräset?

Jag har tre områden som har rätt högt och dött gräs som jag vill slå av, men helst då mosa upp det så att det inte möglar/kväver allt under.

Jag inser nu att jag är rätt trött så jag hoppas jag fick fram vad jag ville fråga. Uh.
(Puh va varmt de är)

Fårfarmarn

SV: Betesputs? Vertikalklippare?
« Svar #1 skrivet: 26 jul-08 kl 22:23 »
Både en vertikalklippare och en puts med rotorer hackar gräset, vertikalklipparen har bättre kapacitet och klarar hårdare jobb som gamla trädor bäst, men ska man ha en bra sådan går de på åtminstone 30.000-40.000

Fritjoff

« Svar #2 skrivet: 27 jul-08 kl 08:13 »
En gammal slaghack gör väl ungefär samma jobb som en dyr betesputsare.

Så vad är då skillnaden mellan en slaghack och en vertikal klippare, eller det kanske bara skiljer sig i namnet?

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 27 jul-08 kl 09:46 »
Här fanns diskussionen om betesputsar jag frågade på redskapssidan.
Jag såg för några dagar sedan på blocket nya horisontalklippare för 7500 plus moms,känner en so har en liknande från nima men den kostar 15000 kr.Han jag känner är nöjd med den,där är hjul på den ,den på blocket"göranssons" var på medar och där stod inte hur många knivar den hade,men viktmässigt var de lika så även om den såg klen ut var den inte klenare än andra dyrare maskiner.
Jag tycker 7500 är ett bra pris för en ny maskin med garanti ,men det hade varit roligt att stöta på någon som har sett den eller har andra tips.
Jag har en gammal slaghack och visst det funkar men det är ganska bökigt,maskinen är stor ,lite tungt för min lilla traktor i tjockt gräs,den tar inte så brett Ca 0,9 m tror jag.
Men visst har man slipat slagerna ,bra remmar lite större traktor så blir det rejält sönderhackat,bättre än en rororklippare.Men det är ju som det sägs här en modern "slaghack" kostar minst 30000 kr.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 28 jul-08 kl 08:29 »
Kellfri har vad dom kallar betesputs för runt 12,000:- som ser ut som en gräsklippare i storformat, fast med två "snurror". Det finns även vertikalklippare,som är snäppet dyrare och har vertikala valsar.
Har en litet större Kellfri betesputs (tre rotorer) som jag köpte för att putsa rator i hästhagarna. Den fungerar bra även i högt material men man ska hålla högt varv på traktorn och låg fart framåt då. Är det riktigt tjockt och högt så kan den lämna enstaka "gräshögar" som beror på att man drar med sig föregående körnings avslagna material. Har med gott resultat slagit av sådant som grannens får trampat ner så att vallen låg ner.

Putsar man rator 2-3 gånger per år på stenfria vallar så är den oslagbar. Snabbt och resultatet ser ut som om man kört med gräsklipparen. Har du sly och sten så bör du kanske fundera på annat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser