Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin i klunga på flustret  (läst 9588 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Bin i klunga på flustret
« skrivet: 25 jul-08 kl 20:31 »
Hej!
Har varigt på semester i 2 dagar och när jag kom hem idag (runt kl 8 på kvällen) var hela flusterbrädan och en bit av kupan runt ingången full med bi. Det är en 3 veckor gammal avläggare så mitt intryck var att större delen av alla (flyg?) bin hängde på utsidan. Eftersom jag är ny på detta med biodling undrar jag om detta är vanligt, beror det på värmen som precis kommit hit till Halland eller något annat?
(Det kan finnas en oparad/nyparad drottning i kupan oxå)
Finns det någon som vet?
/Magnus

wictor

SV: Bin i klunga på flustret
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 21:25 »
Det är helt normalt

Jag bor också i sydsverige, här hänger de i klasar utanför på kvällarna, det blir för varmt om alla går in

här blommar vitklöver för fullt, så draget är gott, klöver behöver ha temp över 220 för att släppa nektar
snart börjar balsaminen blomma för fullt efter åarna, då är det gott drag i fyra veckor till. Lite balsamin har redan börjat blomma, syns på bina när de kommer in och är helt pollengrå på ryggen

så var glad att bina hänger utanför, då har du gott om dragbin

den 4 augusti börjar ljungen blomma, så har du möjlighet att flytta det samhälle där de hänger utanför till ett ljungfält är du att lyckönska.
OM du gillar att slunga hårt och länge, ljunghonung är lite speciell

Men återigen, hänger de i klasar utanför nu - grattis!

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 21:36 »
Tack Wictor!
Som ny biodlare är man nervös för allt man inte förstår. Nu känns det mycket bättre, iallafall med avseende på detta  :D
/
Magnus

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-08 kl 21:48 »
här blommar vitklöver för fullt, så draget är gott, klöver behöver ha temp över 220 för att släppa nektar
snart börjar balsaminen blomma för fullt efter åarna, då är det gott drag i fyra veckor till. Lite balsamin har redan börjat blomma, syns på bina när de kommer in och är helt pollengrå på ryggen

så var glad att bina hänger utanför, då har du gott om dragbin

den 4 augusti börjar ljungen blomma, så har du möjlighet att flytta det samhälle där de hänger utanför till ett ljungfält är du att lyckönska.
Jag har inte hunnit tänka såhär långt ännu, betyder detta att det inte är försent att sätta på en skattlåda? Jag var fullt inriktad bara på att få samhällena att överleva till våren?
/Magnus

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jul-08 kl 22:46 »
Vad lättad jag känner mig - tänkte just ställa samma fråga. Har en "monsteravläggare" som känns enormt med mycket flygaktivitet och just nu massa bin utanför. Jag drog över dom med en pinne och de verkade försvarslystna så jag misstänkte att de inte var på väg att svärma.

En annan liten fråga är när jag var nere i samhället för första gången igår så fanns där två drottningceller - som var tomma. "Expertisen" här hemma säger att det är lugnt "det är ett stilla byte på gång". Känns lite knepigt då hon verkar ju vara oerhört produktiv - har läst att de ibland bygger drottningceller iallafall men att det inte är något att oroa sig för?

En sista kvällsfråga är hur ser man skillnad på en nybyggd drottningcell och en där en ny drottning tagit sig ut?

ES

wictor

« Svar #5 skrivet: 26 jul-08 kl 00:05 »
Hej Ersam
Nja, jag tror knappast att du behöver bekymra dig över svärmar längre, den tiden är troligen förbi.
Nu kommer nog någon att skriva att - jovisst bina svärmar långt in i augusti... de känner någon gubbe som berättade detta om ett samhälle han hade en gång strax efter stenåldern och eftersom han sade så är det ju förvandlat till en sanning...

Tomma drottningceller nu betyder ingenting. Knappast ens ett stilla byte. Låt dem vara och se, troligen blir det inget ägg i dessa celler.

Din fråga om hur man ser skillnaden... Nja, nu har du ju sett nya cellbottnar. När du ser en likadan MEN som är fullt utbyggd, knottrig på utsidan. 3-4 cm lång, och med aväten hatt där vaxet är betydligt tunnare, tom inuti, liten geleaktig bottenbeläggning, då vet du... Man kan förklara för någon hur man cyklar, men först när vederbörande kan cykla vet denne hur det går till
Man kan förklara för en döv hur musik låter, men det förklaras knappast i skrift
Likaså med en krupen drottning, men misströsta inte. När du sett, då vet du.
Dock tror jag inte att du får se det nu av de två byggda cellbottnarna, det är för sent och juli blir snart augusti. Bina och deras drottning vet vad klockan är slagen.
Men det kommer en ny säsong snart. Då får du se till att ge gott om utrymme för drottningen att lägga ägg. Låda uppåt. Och du kommer säkerligen att få se en eller annan drottningcell som är stiftad, antagen, och förseglad.
Kanske till och med öppna en kupa där drottning saknas, allt som finns är en krupen cell - och när du sett den då vet du ...

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 00:08 »
Kanske till och med öppna en kupa där drottning saknas, allt som finns är en krupen cell - och när du sett den då vet du ...
Detta ser jag fram emot! Himla spännande denna nya värld!

ES

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 09:31 »
Hej Ersam
Nja, jag tror knappast att du behöver bekymra dig över svärmar längre, den tiden är troligen förbi.
Nu kommer nog någon att skriva att - jovisst bina svärmar långt in i augusti... de känner någon gubbe som berättade detta om ett samhälle han hade en gång strax efter stenåldern och eftersom han sade så är det ju förvandlat till en sanning...

;D ;D Jag antar att du menar ett av mina senare inlägg på en av da andra bitrådarna, men "gubben" som råkat ut för detta är ca 45, "stenåldern" var för 2 år sedan och i de trakter vi (inte du) befinner oss är detta inte helt ovanligt (det senaste påståendet i.o.f. sig berättat av en riktig bigubbe på 75+ med relativt stor drift och mycket erfarenhet). Jag har själv sett tendenser (täckt drottningcell i mitten på Juli i år) i avläggare som jag tidigare skrivit om.

Så allt är ju relativt....45-åriga gubbar i en stenålder som infann sig för 2 år sedan och egenupplevda erfarenheter ;D. Å andra sidan kan man ju stoppa huvudet i sanden och säga att vissa saker inträffar inte om man inte själv upplevt dem ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser