Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veta mer om Minigrisuppfödning  (läst 1223 gånger)

kawaii

• Småland
Veta mer om Minigrisuppfödning
« skrivet: 23 jul-08 kl 16:03 »
Hej! Har äntligen köpt min lilla giiis! En liten Ebba blev det! Självklart ett riktigt matvrak så nu har vi två dammsugare hemma, Chappe, vår golden, och Ebba. :D

Med tiden så har jag blivit intresserad av minigrisuppfödning.

Så är det några som har lust att berätta om era erfarenheter av detta? Hur ni gick tillväga, hur ni klarade av första kullen osv... ;D

Ägde ni båda föräldrarna så att säga själva eller kom ni överrens med någon annan ägare om betäckningen? Hur gamla ska de vara?

Av det jag har förstått så blir man inte rik på uppfödning precis, men hur mkt pengar går det åt för att ha en kull? Vet.kostnader (vaccinering och liknande) foder, tid, m.m.

Om man tex säljer kultingarna för ca 2000 kr, går man i back då?

Hur är det med tillstånd och sånt?

Hoppas ni har lust att berätta lite om era erfarenheter!  ::) :D

// Elin
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Veta mer om Minigrisuppfödning
« Svar #1 skrivet: 23 jul-08 kl 16:06 »
Prata med Gris-Eva här på alternativ.. hon föder upp minigrisar och har mycket erfarenhet att dela med sig av.. :)
Här är hennes hemsida:
http://www.minigrisar.se/
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #2 skrivet: 23 jul-08 kl 17:34 »
Hej! Har äntligen köpt min lilla giiis! En liten Ebba blev det! Självklart ett riktigt matvrak så nu har vi två dammsugare hemma, Chappe, vår golden, och Ebba. :D

Med tiden så har jag blivit intresserad av minigrisuppfödning.

Så är det några som har lust att berätta om era erfarenheter av detta? Hur ni gick tillväga, hur ni klarade av första kullen osv... ;D

Ägde ni båda föräldrarna så att säga själva eller kom ni överrens med någon annan ägare om betäckningen? Hur gamla ska de vara?

Av det jag har förstått så blir man inte rik på uppfödning precis, men hur mkt pengar går det åt för att ha en kull? Vet.kostnader (vaccinering och liknande) foder, tid, m.m.

Om man tex säljer kultingarna för ca 2000 kr, går man i back då?

Hur är det med tillstånd och sånt?

Hoppas ni har lust att berätta lite om era erfarenheter!  ::) :D

// Elin

Grattis till lilla Ebba!  :D

Det jag tycker är viktigast innan man tar en kull är att man själv har mycket erfarenhet av själva djuret gris.
Man behöver lära sig deras beteende, utfodring och hur man "fostrar" en gris.
Du behöver veta det den dagen du säljer en kulting. Din kund ska kunna vända sig till dig när denne har frågor.

Det gäller också att ha ett bra avlesmatrial med bra temperament och exteriör.

Sen finns det oändligt mycket annat att fundera och ta reda på.
* Kan du hålla en galt om du inte hittar någon som vill låna ut sin? Det är inte många som vill låna ut sin galt p.g.a. smittorisker. Jag t.ex. gör det inte.
* Grisar föds med brist på röda blodkroppar. Kan du få tag på järn?
* Vad gör man om suggan får en förlossningpsykos?
* Kan du avliva en kulting om den är missbildad, svag eller skadad.?
* Hur går en normal grisning till?
* När är bästa åldern för kastrering?
* Har du plats för kultingar om de inte blir sålda?
* Kan du säga nej till en olämplig kund även om du står med kultingar som du vill bli av med?
* Har du kunskap och erfarenhet att hjälpa till med support till dina kunder? inte bara om beteende och utfodring, utan även vilka lagar som gäller och vilka tillstånd man kan behöva.

Och precis som du säger så blir man inte rik på att föda upp minigrisar.
Se det som en dyr hobby utan speciellt mycket vinst.
Jag ränknade ut för en tid sen att från betäckningen av suggan till leverans av en snittkull på 6 st kultingar (tre av varje kön.) kostar ca 10- 12,000 kr.
Då är alla faktiska kostnader inträknade, men inte den tiden du lägger ner på "jobbet".

Vänta några år för att samla på dig erfarenheter och kunskap innan du tar en kull.
Det säger jag inte för att vara elak på något sett, men min erfarenhet säger att kunskap kan man inte få för mycket av.

Jag själv har haft minigrisar i 18 år nu, och jag lär mig ständigt nya saker....
Du får gärna kontakta mig om du vill veta mera.
Jag hjälper gärna till så gott jag kan.  ;)

Det är en fantastisk upplevelse att få griskultingar, men tyvärr finns det även en baksida ibland...
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

kawaii

• Småland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-08 kl 18:30 »
Självklart kommer jag att vänta. Jag känner mig definitift inte redo nu. Tror inte att jag kommer känna mig redo om tre-fyra år heller. Men som sagt, jag ville bara veta lite mer om det och hur ni andra har det...

Tack så mkt. :P
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 24 jul-08 kl 10:55 »
Nej man blir då verkligen inte rik på att föda upp minigrisar. Jag har ju fått två kullar, och kostnaden per kulting har hamnat på 1800kr, då har jag inte räknat med all extramat som suggorna ätit. (vilket blev en hel del. Från att ha ätit 4dl/dag som åt de drygt 2 liter/dag för att hålla sig fina i kroppen) Vaccinationer, avmaskningar, kastrationer... Det kostar! jag sålde mina kultingar för 2000kr/st då de saknade stamtavla, och antagligen gick jag minus på det hela. Men en upplevelse var det, absolut!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser